یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون سازمان ثبت احوال ازارائه تسهیلات برای صدور کارت هوشمندملی برای افراد ۱۸ سال به بالاکه فاقد کارت ملی هستند از ابتدای مهرتا ابتدای دی ماه خبر داد وگفت: ۵ میلیون ایرانی بالای ۱۵سال کارت ملی ندارند.

محمد ابراهيم طريقت با تاکید بر اینکه انتخابات هفتم اسفندماه مجلس و همچنین خبرگان بر اساس شماره ملی است، گفت: به همین دلیل با توجه به اینکه سه میلیون از پنج میلیون نفر فاقد کارت ملی، ۱۸ سال و بیشتر سن را دارند به همین دلیل از اول مهرماه تا اول دی ماه سایت سازمان برای ثبت‌نام این افراد (به عنوان جامعه هدف اصلی) باز است و یا می‌توانند به ادارات و دفاتر پیشخوان دولت برای دریافت کارت هوشمند ملی مراجعه کنند.

به گفته وی، ابتدا کارت هوشمند ملی برای ۱۸ سال به بالا صادر و سپس برای دو میلیون نفر باقی‌مانده صادر خواهد شد.

طریقت در مورد صدور کارت هوشمند نیز گفت: تاکنون سه میلیون و ۲۰۰ هزار کارت هوشمند برای افراد مختلف در کشور صادر شده است که ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان تعرفه دریافت این کارت است که یک کارمزد هم دفاتر پیشخوان دولت دریافت می‌کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال به مشکلات صدور کارت هوشمند اشاره کرد و افزود: متاسفانه به دلیل اعتبارات و همچنین زیرساخت‌ها و تجهیزات موجود، نتوانسته‌ایم به وظیفه صدور کارت در طول برنامه پنجم توسعه عمل کنیم و بر همین اساس عملیات صدور کارت که قرار بود ۴۰ روز باشد در حال حاضر به دو ماه رسیده است و از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

وی گفت: البته ماشین سوم صدور کارت هوشمند را به تازگی نصب کرده‌ایم که امیدواریم بتوانیم با ارتقای ظرفیت‌ها، تحویل کارت و توزیع آن را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم تا پایان سال بتوانیم ۲۰ میلیون از جمعیت کشور در مورد صدور کارت هوشمند ملی پوشش دهیم.

طریقت با تاکید بر اینکه کارت‌های ملی از زمان صدور، هفت سال اعتبار دارند گفت: تعدادی از این کارت‌ها که دوره آنها گذشته بود، تمدید اعتبار شد و کماکان معتبر هستند تا زمانی که سازمان عدم اعتبار آنها را اعلام کند.

معاون برنامه‌ریزی، مدیریت و توسعه منابع انسانی سازمان ثبت احوال به فراوانی اسامی دختران و پسران نیز اشاره کرد و اظهار داشت: طی شش ماه اول امسال اسامی «امیرعلی، محمد، علی، ابوالفضل، محمد طاها، امیرحسین، حسین، امیرعباس، امیرمحمد و محمدمهدی» دارای بیشترین فراوانی در میان پسران و اسامی «فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنی، زینب، ریحانه، فاطمه زهرا و باران» دارای بیشترین فراوانی در میان دختران بوده‌اند.

وی در مورد تغییر نام و نام خانوادگی ایرانیان طی شش ماه امسال نیز تاکید کرد: طی این مدت ۱۲ هزار نام و ۳۲ هزار نام خانوادگی تغییر پیدا کرده؛ به طوری که در سال گذشته ۲۳ هزار نام و ۶۵ هزار نام‌خانوادگی تغییر یافته بود.

طریقت از صدور ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار شناسنامه مکانیزه خبر داد و گفت: در شش ماهه امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار شناسنامه مکانیزه با اولویت موالید، تغییر نام و نام‌خانوادگی، الصاق عکس مفقودی و ... صادر شده است.

کد خبر 307873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha