دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

«روند تحویل زنان سالمند به موسسات و مراکز نگهداری سالمندان در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.» اگرچه این خبر رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان همراه با آماری دقیق و مقایسه‌ای نبوداما به اندازه کافی هشدار‌دهنده است.

شيب تند سالمندي در كشورمان به‌زودي از سرعت رشد جمعيت پيشي مي‌گيرد و آنطور كه آمارها مي‌گويند تا سال ۲۰۵۰ تعداد جمعيت سالمندان از جمعيت زير ۱۴ سال بيشتر مي‌شود. سالمندي به‌خودي خود نه‌تنها آسيب نيست بلكه مي‌توان از آن به‌عنوان فرصت نيز استفاده كرد. تنها عامل در اين راه برنامه‌ريزي دقيق براي زمان سالمندي ميليون‌ها شهروندي است كه در سال‌هاي آينده نه‌تنها بازده اقتصادي ندارند بلكه بايد با سياست‌هاي از پيش تعيين‌شده فكري به حال آينده اين افراد كرد.

روز گذشته رئيس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان از زنانه‌شدن جمعيت سالمندي در كشور خبر داد و گفت:‌ «علت افزايش جمعيت زنان سالمند بالابودن سن اميد به زندگي در زنان است. در گذشته به ازاي هر 100زن سالمند، 109مرد سالمند وجود داشت؛ اين در حالي است كه اين آمار اكنون برعكس شده است و به ازاي هر 100زن سالمند، 98مرد سالمند وجود دارد.»

به گفته فريد براتي سده، طبق آخرين آمار، 8.2درصد جمعيت كشور را سالمندان تشكيل مي‌دهند كه اين جمعيت به سرعت در حال افزايش است و پيش‌بيني مي‌شود تا سال 1415به بيش از 12درصد و حتي بيشتر برسد.

  • احساس تنهايي سالمندان

معاون بهداشت وزارت بهداشت، نيز با اشاره به اينكه بيش از 6ميليون نفر از جمعيت كشورمان را سالمندان تشكيل مي‌دهند، گفت: «52 درصد سالمندان احساس تنهايي مي‌كنند. بايد براي اين افراد برنامه‌ريزي كنيم و با تشخيص سريع از ناتواني آنها جلوگيري كنيم. سالمند نبايد ناتوان و زمينگير باشد و همه اينها از طريق ارائه خدمات، حمايت و رفاه اجتماعي و مشاركت دادن سالمندان در جامعه قابل دسترسي است.»

علي‌اكبر سياري با بيان اينكه اكنون ۷۰ درصد جمعيت كشور بين ۱۵ تا ۶۵ سال دارند كه دوران طلايي زندگي خود را سپري مي‌كنند، افزود: «در عين حال سالي يك ميليون نفر به جمعيت كشور ما اضافه مي‌شود، اما به‌علت رشد بالاي جمعيت در دهه‌هاي ۵۰ و ۶۰، رشد سالمندي در ايران نسبت به كشورهاي ديگر بالاست. لازم است كاري كنيم تا افراد سالم، سالمند شوند و براي اين كار بايد 3جزء تحرك، تغذيه مناسب و حمايت اجتماعي را براي آنها فراهم كنيم. ثابت شده كه 3عامل كاهش شنوايي، كاهش بينايي و تعادل جسمي فرد را به سالمندي مي‌رساند. اين در حالي است كه در سيستم بهداشت مي‌توانيم با تست‌هايي كه روي شنوايي، بينايي و تعادل افراد انجام مي‌دهيم، از بروز اين مشكلات جلوگيري كنيم.»

  • افزايش سالمندان مجهول‌الهويه در كشور

همزمان مديركل بهزيستي تهران نيز با اشاره به اينكه در حال حاضر 4هزار و 500سالمند در 64آسايشگاه شبانه‌روزي تهران نگهداري مي‌شوند، از حمايت اين سازمان از 8هزار سالمند خبر داد و گفت: «نگران سالمندان آسيب‌پذير هستيم. در سال 1345، 10.8درصد سالمندان ما كهنسال (بالاي 80سال) بودند و در حال حاضر اين رقم به 14.9درصد رسيده است.» البته به گفته احمد دلبري كمتر از 3درصد سالمندان نياز به مراقبت دارند با اين حال بايد نحوه مراقبت از سالمندان بازنگري شود.

کد خبر 307948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha