همشهری آنلاین: نماینده جوامع محلی در تالاب بین‌المللی شادگان نسبت به نابودی این تالاب و تبدیل شدن آن به کانون تولید توفان‌های نمکی هشدار داد.

تالاب بین‌المللی شادگان کانون توفان‌های نمکی می‌شود

به گزارش ایرنا، فیصل عامری دوشنبه در نشست سفرای پنج کشور و نماینده مقیم سازمان ملل با نمایندگان جوامع محلی تالاب بین‌المللی شادگان که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: نمایندگان جامعه بین‌المللی با حضور خود اهالی این تالاب را دلگرم کرده‌اند.

وی با ارایه نقشه گوگل در سال 94 و نتیجه آزمایش سازمان آب و برق خوزستان از کیفیت آب تالاب شادگان افزود: این مدارک نشان می‌دهد که با فاجعه بزرگی روبه‌رو هستیم و به زودی شاهد توفان نمک و از بین رفتن تالاب شادگان خواهیم بود.

عامری گفت: هم اکنون یک سی‌ام این تالاب دارای آب است و آن هم بسیار شور و قلیایی است.

وی با اشاره به ورود پساب‌های بسیار شور به قسمت شیرین تالاب بین‌المللی شادگان، افزود: فاضلاب شهر اهواز و پساب‌های کارخانه صنایع فولاد با شوری 17 هزار و 600 واحد (میکروموس) و دبی سه متر مکعب بر ثانیه از طریق نهر مالح وارد تالاب شادگان می‌شود.

این شهروند شادگان اضافه کرد: پساب شیلات با شوری (EC) شش هزار واحد و دبی شش مترمکعب بر ثانیه و پساب نیشکر با شوری هشت هزار و 500 واحد و دبی 21 مترمکعب برثانیه وارد این تالاب می شود.

وی با بیان اینکه شوری آب این تالاب افزایش بسیار داشته است، تصریح کرد: تالاب شادگان از حالت تالابی خارج شده و به حوضچه تبخیری و نمکی تبدیل شده است.

عامری اظهار کرد: شوری آب در روستای "حدبه خروسی" به 51 هزار واحد رسیده که بیش از شوری آب دریاست.

وی با بیان این که ورودی آب شیرین به تالاب از رودخانه‌های کارون و جراحی قطع شده است، گفت: آب شور تالاب دو میلیون اصله نخل در شادگان را تهدید به نابودی می‌کند.

مدیر موسسه حمایت از تالاب شادگان نیز در این نشست، حمایت‌های جهانی برای نجات آبزیان، پرندگان و حیوانات اهلی و وحشی تالاب بین‌المللی شادگان را خواستار شد.

نوری کاملی افزود: اگر جامعه بین‌المللی در اسرع وقت از این تالاب حمایت نکند، شاهد نابودی آن خواهیم بود.

وی با اعلام آمادگی این نهاد غیردولتی برای همکاری در نجات تالاب شادگان، اظهار امیدواری کرد که این نشست صرفا یک جلسه نباشد و تصمیم‌های آن به اجرا برسد.

  • مشکلات آشنای تالاب‌ها

سفیر سوئد در ایران نیز در ادامه این نشست گفت: راهکار نجات تالاب شادگان در رویارویی نیست بلکه در همکاری نهفته است.

یوهان پیتر تیلور افزود: من در یک مجمع‌الجزایر در سوئد زندگی می‌کنم و با مشکلاتی که نمایندگان مردم مطرح کردند آشنا هستم، هر چند مشکلات ما متفاوت است.

وی تاکید کرد: نکته اصلی این است که چگونه محیط زیست را از تخریب حفظ کنیم.

تیلور اضافه کرد: با قولی که لوییس نماینده سازمان ملل داد، دوست دارم برگردم و ببینم سازمان ملل در این منطقه چه کرده است.

حبیب باوی ساجد عضو شبکه مستندسازی اروپا نیز در این نشست برای به تصویر کشیدن اثرات مخرب "سدسازی" اعلام آمادگی کرد.

وی گفت: به عنوان یک انسان آزاد و بدون وابستگی دولتی می‌خواهم گام کوچکی در مقابل آن چیزی که در آینده گریبان ما و فرزندان ما را می‌گیرد بردارم.

باوی ساجد اظهار کرد: بخش اعظم مصائب انسانی جهان توسط سینماگران، مطرح و آسیب‌شناسی شده است.

تالاب بین‌المللی شادگان، با وسعت بیش از 500 هزار هکتار در جنوب خوزستان، بزرگ‌ترین تالاب بین‌المللی کشور است.

این تالاب به دلیل مشکلات بسیار همچون کمبود آب، آلودگی و تغییر کاربری اراضی بیش از 20 است که در لیست تالاب‌های در معرض خطر قرار دارد.

طرح حفاظت از تالاب شادگان از سال 88 با همکار سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه عمران سازمان ملل در حال اجراست.

گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل به همراه یک هیات پنج نفره از سفرای کشورهای اروپایی و استرالیا در سفر دو روزه به خوزستان از این تالاب بازدید کرد. هدف از حضور این هیات بین‌المللی آشنایی با کارکرد و اهمیت این تالاب و جلب همکاری‌های بین‌المللی برای احیای آن است. 

کد خبر 308088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha