دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

حسین رحمانی: بسیاری از کاربران لوازم الکترونیکی‌به‌ویژه دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ، گوشی و تبلت، محصول مورد نظرشان را براساس علاقه‌شان به تولیدکننده یا برندی خاص انتخاب می‌کنند.

تلویزیون

 گرچه بعضي توليدكنندگان در طراحي و توليد برخي محصول‌هاي خاص موفق‌تر عمل مي‌كنند (و پول بيشتري هم بابت محصول‌شان مي‌گيرند) اما در بسياري از موارد هم برندهايي كه چندان دهان‌پركن و پرطمطراق نيستند، محصول‌هايي رقابتي و خوب دارند، به همين دليل است كه برخي توليدكنندگان تبلت و گوشي هوشمند در چين، در سال‌هاي اخير در بازار داخلي خودشان از توليدكنندگان معروف و بين‌المللي پيش افتاده‌اند و رفته‌رفته به فكر تسخير بازار كشورهاي ديگر افتاده‌اند. در كشور ما هم چند سالي است كه توليدكنندگان داخلي مشغول توليد انواع دستگاه‌هاي ديجيتال هستند و تلاش مي‌كنند سهم‌شان را از بازار داخلي ايران به‌دست بياورند. از اين توليدكننده‌هاي داخلي مي‌توانيم به جي‌ال‌ايكس، ديمو، فراسو، ماديران و غيره اشاره كنيم كه بسياري از محصولات‌شان توانايي رقابت با محصول‌هاي هم‌رده خارجي را دارند و ممكن است در آينده جاي پاي محكم‌تري در بازار ايران به‌دست بياورند. قصد داريم بعضي از بهترين محصول‌هاي اين توليدكنندگان داخلي را كه توان رقابت با رقباي خارجي را دارند، با هم مرور كنيم.

  • تلويزيون ايكس‌ويژن: فول‌اچ‌دي ايراني

قيمت: حدود يك ميليون و 400هزار تومان
ماد‌يران يكي از نام‌هاي شناخته‌شده ايراني در بازار لوازم الكترونيكي است. ايكس‌ويژن برند ثبت شده اين شركت است كه با اين برند محصول‌هايي از قبيل تلويزيون، سينماي خانگي، دي‌وي‌دي پلير و گيرنده ديجيتال روانه بازار مي‌شود. يكي از بهترين محصول‌هاي ايكس‌ويژن، تلويزيون 43 اينچي ال‌اي‌دي مدل Xk4370است كه طراحي بسيار زيبايي دارد. رزولوشن اين تلويزيون 1080در 1920 است و در نتيجه براي تماشاي فيلم‌هاي فول اچ‌دي هم گزينه مناسبي است. اين تلويزيون به قابليت‌هاي به‌روزي از قبيل ماشين زمان و PVR مجهز است كه امكان ضبط و آرشيو كردن برنامه‌هاي تلويزيوني و همچنين امكان عقب و جلو كردن يك برنامه خاص هنگام تماشاي آن را در اختيار كاربر مي‌گذارد. اين تلويزيون به گيرنده ديجيتال داخلي هم مجهز است كه با استفاده از آن مي‌توان‌ علاوه بر شبكه‌هاي آنالوگ، شبكه‌هاي ديجيتال را هم دريافت كنيد. از امكانات ديگر اين تلويزيون مي‌توانيم به 3 ورودي HDMI، 2 درگاه USB و ورودي كامپوننت معمولي اشاره كرد. همچنين اين تلويزيون به 2 اسپيكر داخلي قدرتمند با خروجي 8 وات مجهز است كه كيفيت و حجم صداي مناسبي را در اختيار كاربر مي‌گذارد. البته اگر ترجيح مي‌دهيد صداي تلويزيون را از طريق سينماي خانگي بشنويد، مي‌توانيد به كمك خروجي صدا، صداي تلويزيون‌تان را به سينماي خانگي وصل كنيد تا كيفيت و قدرت صداي بيشتري داشته باشيد.

مشخصات فني: اندازه: 43 اينچ نوع نمايشگر: LED رزولوشن تصوير: 1920در 1080پيكسل نسبت تصوير: 16:9 زاويه ديد افقي و عمودي: 178درجه مشخصات صدا: 2 بلندگو 8W + 8W ورودي‌ها: 3درگاه HDMI، 2درگاه USB، ورودي كامپوننت، ورودي كامپوزيت و ورودي تيونر

  • ديمو S500: گوشي ايراني قابل‌قبول

قيمت: حدود 500 هزار تومان
شركت ديمو هم در سال‌هاي اخير با انواع تبلت و گوشي‌هاي هوشمندي كه وارد بازار كرده شناخته مي‌شود. در سال‌هاي گذشته بسياري از محصول‌هاي اين شركت كيفيت مناسبي نداشتند و نتوانستند با اقبال خريداران و كارشناسان روبه‌رو شوند اما مدتي است كه ديمو رده تازه‌اي از گوشي‌هاي هوشمند را به بازار ايران معرفي كرده است كه نسبت به قيمت‌شان انتخاب مناسبي به‌حساب مي‌آيند. گوشي ديمو S500 از بهترين نمونه‌هاي اين رده است كه به‌عنوان يك محصول داخلي، مي‌تواند انتخابي مناسب براي مشتريان گوشي‌هاي هوشمند ميان‌رده محسوب شود.

ديمو S500 در نوع خودش شكل ظاهري جذابي دارد و به يك نمايشگر 5 اينچي مجهز است. يكي از نكته‌هاي مثبت اين گوشي، رزولوشن صفحه‌نمايش آن است. نمايشگر اين گوشي رزولوشني برابر با 1080 در 1920 (استاندارد 1080p) دارد و براي تماشاي ويدئوهاي فول اچ‌دي كاملاً مناسب است. تراكم پيكسل اين نمايشگر 440پيكسل در هر اينچ مربع است كه يكي از بهترين تراكم پيكسل‌ها ‌ بين گوشي‌هاي ميان‌رده است.
ديمو S500 به يك پردازنده چهارهسته‌اي مدياتك با فركانس 1/5گيگاهرتز، پردازنده گرافيكي 544MP و يك گيگابايت حافظه رم مجهز شده است. معناي ساده اين مشخصات فني اين است كه S500 مي‌تواند اكثر برنامه‌هاي اندرويدي را به خوبي اجرا كند. اما در مورد نصب نرم‌افزار، محدوديتي وجود دارد. براي اين گوشي تنها 1/5گيگابايت حافظه داخلي درنظر گرفته شده است كه حدود نيمي از آن را سيستم عامل گوشي اشغال كرده است. بنابراين تنها حدود 700 الي 800 مگابايت فضاي خالي براي نصب نرم‌افزار داريد. البته اين گوشي از حافظه ميكرواس‌دي پشتيباني مي‌كند كه مي‌توان برخي نرم‌افزارها و فايل‌ها را روي آن ذخيره كرد اما در هر صورت، پايين بودن حافظه داخلي، ممكن است براي آنهايي كه اهل نصب اپ‌هاي زياد هستند دردسرساز شود.
گرچه اين گوشي ايرادهاي خاص خودش را دارد (به‌روزرساني نشدن سيستم‌عامل به نسخه‌هاي جديدتر اندرويد و روشنايي كم تصوير) اما با توجه به مشخصات سخت‌افزاري، كيفيت دوربين مناسب و قيمت به نسبت خوب، مي‌تواند براي كساني كه مي‌خواهند از توليدكنندگان ايراني حمايت كنند، يك گوشي ميان‌رده قابل اعتنا باشد.
مشخصات فني: پردازنده: چهارهسته‌اي مدياتك MT6589با فركانس 1/5گيگاهرتز رم: يك گيگابايت حافظه داخلي: 1/5گيگابايت با امكان ارتقا به كمك ميكرواس‌دي نمايشگر: 5 اينچي با رزولوشن 1080در 1920 دوربين پشتي 13مگاپيكسلي و دوربين جلويي 5مگاپيكسلي
سيستم عامل: اندرويد 4/2/1 ظرفيت باتري: 2600ميلي‌آمپرساعتي وزن: 162گرم

  • جي‌ال‌ايكس اسپايدر يك: طعم شيرين گوشي ايراني

قيمت: حدود 600هزار تومان
جي‌ال‌ايكس از آن نام‌هايي است كه برندسازي خوبي كرده است و احتمالا‌ تا‌كنون نام آن را شنيده‌ايد. اين توليدكننده كار خودش را از سال1386 آغاز كرده و اكنون به‌عنوان نخستين توليدكننده گوشي همراه در ايران شناخته مي‌شود. جي‌ال‌ايكس نخستين گوشي اندرويدي‌اش را در سال1391 عرضه كرد كه در آن زمان نتوانست نظر خريداران ايراني را جلب كند اما اين شركت از پا ننشست و كم‌كم گوشي‌هاي بهتري عرضه كرد تا اينكه گوشي هوشمند جي‌ال‌ايكس اسپايدر يك را عرضه كرد. اين گوشي به عقيده بسياري از كارشناسان، نزديك به استانداردهاي جهاني ساخته شده‌ و جهش بزرگي در گوشي‌هاي هوشمند توليد داخل به‌حساب مي‌آيد. اسپايدر يك در حقيقت پرچم‌دار جديد گوشي‌هاي هوشمند جي‌ال‌ايكس به‌حساب مي‌آيد و طراحي جديدي براي آن درنظر گرفته شده است. اسپايدر يك نمايشگري 5 اينچي دارد و از دوربيني 13مگاپيكسلي در قسمت پشت بهره مي‌برد. هرچند عملكرد اين دوربين در حد گوشي‌هاي رده‌بالا نيست، اما در نور روز و شرايط مناسب، عكس‌هاي خوبي مي‌گيرد. دوربين جلويي آن هم 5 مگاپيكسلي است و عملكرد خوبي داردكه مي‌تواند براي علاقه‌مندان به عكس سلفي جذاب باشد. قدرت پردازنده اين گوشي هم مانند اكثر گوشي‌هاي ميان‌رده است. اسپايدر يك از يك تراشه مدياتك چهارهسته‌اي با سرعت 3/1گيگاهرتز بهره مي‌گيرد و براي پردازش‌هاي تصويري، از پردازنده گرافيكي Mali 400 استفاده مي‌كند. معناي اين مسائل فني در عمل اين است كه با اين گوشي مي‌توانيد به راحتي اكثر بازي‌ها را انجام بدهيد ولي نبايد انتظار داشته باشيد كه بازي‌هاي سنگين به خوبي روي آن اجرا شوند. روي هم‌رفته مي‌توانيم بگوييم هرچند اسپايدر يك بهترين گوشي ميان‌رده موجود در بازار نيست، اما يك گوشي ايراني است كه از بسياري جهات مي‌تواند با محصول‌هاي خارجي رقابت كند.

مشخصات فني: پردازنده: چهارهسته‌اي مدياتك M6582 با فركانس 1/3گيگاهرتز پردازنده گرافيكي: Mali 400 رم: 2گيگابايت حافظه داخلي: 16گيگابايت، پشتيباني از حافظه ميكرواس‌دي تا 32گيگابايت نمايشگر: 5 اينچي با رزولوشن 1280در 720پيكسل دوربين پشتي: 13مگاپيكسل با فوكوس خودكار و فلش LED دوربين جلويي: 5مگاپيكسل سيستم عامل: اندرويد 4/2/2 ظرفيت باتري:
2000ميلي‌آمپرساعت وزن: 160گرم

  • تبلت Fast 712فراسو

قيمت: حدود 500هزار تومان
فراسو هم يكي از قديمي‌هاي بازار كامپيوتر در ايران است كه بسياري از ما با موس و كيبورد‌هاي آن كار كرده‌ايم. فراسو هنوز هم يكي از برندهاي معتبر موس و كيبورد در بازار ايران است و گستره وسيعي از اين محصول را در رده‌هاي مختلف پوشش مي‌دهد. اما در اين مطلب مي‌خواهيم به يكي از تبلت‌هاي اين شركت كه با عنوان Fast 712 شناخته مي‌شود بپردازيم.

Fast 712 در واقع يك تبلت رده‌پايين و ارزان‌قيمت است كه از بسياري از رقباي بي‌نام و نشان چيني كيفيت بالاتري دارد. نمايشگر اين تبلت 7/8 اينچي است و شكل ظاهري آن تا حدودي آيپد ميني را به‌خاطر مي‌آورد. قاب پشتي اين تبلت از جنس فلز و لبه‌هاي كناري هم از جنس پلي‌كربنات ساخته شده است تا بدنه اين دستگاه استحكام خوبي داشته باشد. رزولوشن صفحه نمايش اين تبلت 1024در 768پيكسل است كه تراكم 163در هر اينچ را براي آن ايجاد مي‌كند. اين تراكم پيكسل براي كاربري‌هاي معمولي مناسب است اما شايد هنگام مطالعه چشم را اذيت كند.روي هم رفته مي‌توان گفت گرچه فراسو در توليد تبلت هنوز تجربه زيادي ندارد‌ ولي تبلتFast 712 به‌عنوان يك تبلت ارزان‌قيمت، دستگاه قابل توجهي است و مي‌تواند با تبلت‌هاي ميان‌رده موجود در بازار به خوبي رقابت كند. ظاهر زيبا، پردازنده چهارهسته‌اي، سنسورهاي متنوع و بدنه مستحكم از ويژگي‌هاي رقابتي اين محصول است و اگر دنبال نقطه‌ضعف باشيد، مي‌توانيم به نرم‌افزارهاي آن اشاره كنيم كه آنطور كه بايد با سخت‌افزار آن هماهنگ نشده است. به هر حال از يك تبلت رده‌مياني با قيمت 500هزار تومان نبايد انتظارهاي بيش از حد داشت، به‌ويژه اينكه فراسو به تازگي وارد بازار تبلت‌ها شده است و هنوز جاي زيادي براي رشد دارد.

مشخصات فني: اندازه نمايشگر: 7/85 اينچي رزولوشن: 1024در 768پيكسل با تراكم 163پيكسل در هر اينچ پردازنده: چهارهسته‌اي با فركانس 1/42 گيگاهرتز ساخت راك‌چيپ پردازنده گرافيكي: Mali 400MP رم: يك گيگابايت حافظه داخلي: 6 گيگابايت دوربين پشتي: 5 مگاپيكسل با فوكوس خودكار، بدون فلش دوربين جلويي: 1/9مگاپيكسل سيستم عامل: اندرويد 4/2/2 وزن: 380گرم ظرفيت باتري: 4400ميلي‌آمپرساعت

کد خبر 308705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha