همشهری آنلاین: نکوداشت مولانا ۵ مهرماه در تالار همایش‌های بین‌المللی شهید بهشتی برگزار شد.

مولانا

به گزارش ايلنا، هر سال برگزاری نکوداشت برای مولانا از جانب موسسه‌های خصوصی برگزار می‌شود و مسئولان دولتی نه تنها به این بزرگداشت‌ یاری نمی‌رسانند، بلکه التفاتی هم به برگزاری آن ندارند.

در ابتدای این نکوداشت كه 5 مهر در تالار همايش‌هاي بين‌المللي شهيد بهشتي برگزار شد، حسین باهر (دبیر جشنواره) با اشاره به اینکه درگذشتگان فاجعه منا شهید هستند، این فاجعه را به بازماندگان و جهانیان تسلیت گفت و بیان کرد: به استادان، هنرمندان و مشتاقانی که برای نکوداشت جمع شده‌اند خیرمقدم می‌گویم. توفیق برگزاری بزرگداشت مولانا را در سال‌های گذشته داشتیم. سال‌های قبل از دوستانی که پژوهشگر و هنرمند بودند در هفت مورد تقدر شد که امسال سه مورد به آن اضافه شده است. یک خط برای بانوان، که سال‌های گذشته جا افتاده بود، یک خط برای بچه‌ها و یک خط هم برای مددکاران.

باهر افزود: هیچ موسسه دولتی و غیردولتی برای برگزاری این مراسم ما را یاری نکرده است. خوشبختانه امسال خانم‌های گرامی استقبال خوبی کردند. امسال شاهدیم که جوانان‌ هم به همایش آمدند واین اتفاق خوبی است.

او در پایان گفت: اگر بتوانیم طرز فکرمان را تغییر دهیم می‌توانیم موفق باشیم. ایرانی‌ها دارای اندیشه‌های بزرگ و هوش بسیار هستند و این هوش تنها نیاز به راهنمایی در مسیر خوبی دارد که آن نیازمند هم‌اندیشی بزرگواران است.

بعد از سخنان باهر؛ گروه موسیقی سفیران صلح قطعه‌ای را اجرا کردند.

لاروش (مدیر منطقه‌ای یونسکو) در ابتدا اتفاقات اخیر برای حجاج را تسلیت گفت و ادامه داد: خرسندم که امشب در کنار شما هستم. شاید مستحضرید که سازمان آموزش یونسکو به شعر اهمیت زیادی می‌دهد. همه ساله یونسکو روز جهانی شعر را در 21 مارس پاس می‌دارد و شاعران در آن حضور پیدا می‌کنند.

او ادامه داد: ما معتقدیم شعر نقش مهمی در دفاع از صلح در اذهان انسان‌ها برقرار می‌دارد. شعر با آشکار ساختن این مهم که انسانیت ما را مورد تاکید قرار می‌دهد اما هر یک برابر خصوصیت انسان‌ها است که به صورت جهانی به اشتراک گذاشته می‌شود. شعر یک ترانه جهانی و انسانی است و نحوه‌ی بیانگر نگرش هر زن و مردی در جهان است که از طریق مرتب کردن واژه‌ها صورت می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه شاید چیزی قدرتمندتر از شعر وجود نداشته باشد؛ افزود: نمی‌توان از شعر سخن گفت و از ایران و مولانا نام نبرد. اشعار مولانا به بسیاری از زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده و نفوذ مولانا در جهان در جایگاهی بی‌همتا قرار دارد تفکر غالب در پس‌زمینه اشعار مولانا، عشق مطلق به خداوند است مولانا یکی از بزرگترین شاعران پارسی زبان است. وی بشریت را یک جمع کل خطاب می‌کند و این روحیه‌ای است که اهمیت آن را در جامعه امروز متوجه می‌شویم.

لاروش با اشاره به اینکه وظیفه یونسکو ایجاد همبستگی بیشتر است؛ گفت: فرهنگ و هنر ابزارهایی برای نزدیک کردن فرهنگ‌ها به یکدیگر است. یونسکو در سال 2007 با همکاری جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و افغانستان جشن بزرگی برای مولانا گرفت ویک مدال برای این شاعر در نظر گرفت من از حضور در این مراسم خرسندم در این دوران پرآشوب که شاهد جنگ‌ها، تجاوزها و تخریب عمدی میراث فرهنگی هستیم شاید بیش از همیشه به شعر نیاز داشته باشیم.

پس از او مدیر مسئول نکوداشت سعید محمدزاداکبری گفت: سه دوره نکوداشت با بضاعت اندک به نام موسسه رسام عرب‌زاده برگزار شد. دوست دارم شما را با شخصیت ویژه‌ای آشنا کنم و وقت صحبتم را در اختیار او بگذارم. او سپس اکبری (بنیانگذار محک) را به روی صحنه خواند.

سعیده قدس با بیان اینکه اکثر شما محک را می‌شناسید؛ گفت: ما فرهنگی داریم که در آن عشق به انسان و عشق خدا به انسان متبلور است شاعران،‌ فیلسوفان وعرفای ما توصیه کرده‌اند که خدا به عشق انسان به خودش چندان نیازی ندارد بلکه به عشق ا نسان به انسان بیشتر نیازمند است خوشبختانه محک توانست به جایی برسد که علیرغم تمام محدودیت‌ها مطمئن شود که هیچ کودک سرطانی از فقر چه در ایران و چه در منطقه از بین نمی‌رود.

ژیلا رسام‌عرب‌زاده، حسین باهر، جمشید مشایخی، لاروش، رفعت بیات، مهرداد حاجی‌خانی (مشاور شهردار تهران) و سعید محمودزاداکبری (مدیر مسئول همایش) برای اهدای جوایز به روی صحنه آمدند.

جایزه در حوزه مولوی شناسی به امیرحسین شاه‌خلیلی تعلق گرفت.

در حوزه تحقیق، عبدالرحیم گواهی رئیس مرکز پژوهش ادیان جهان و مشاور رئیس فرهنگستان علوم موفق به دریافت جایزه شد.

در حوزه شعر و ادبیات، علیقلی محمودی بختیاری جایزه گرفت.

در حوزه هنر موسیقی حسین علیزاده موفق به دریافت جایزه شد.

درحوزه انتشارات، انتشارات علمی با 35 سال سابقه به مدیریت حسین علمی موفق به کسب جایزه شد.

درحوزه تالیف، حسین وحیدی با تالیف 20 جلد کتاب در فرهنگ مولانا جایزه‌ای دریافت کرد.

در حوزه دبیری انجمن محسن فرشادیکتا (حقوقدان دبیر کانون علم و معرفت و نویسنده در متافیزیک علمی) جایزه دریافت کرد.

درحوزه رسانه جمعی، جایزه‌ای به حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی تعلق گرفت.

در حوزه بانوی منتخب پری صابری و مهدیه الهی قمشه‌ای موفق به دریافت جایزه شدند.

در پایان این مراسم حسین علیزاده با اشاره به اینکه خیلی خوشحالم در ایران عزیزم جایزه‌ای می‌گیرم؛ گفت: این جایزه برای من بسیار ارزشمند است. ما بزرگانی داریم که می‌توانیم توسط آن‌ها این افتخارات را به جهانیان بدهیم.

بعد از آن به دلیل نبود بروشور، علیزاده اعضای گروه را به شرح زیر معرفی کرد: علی بوستان(موسیقیدان و نوازنده سه‌تار)، سیاووش برهانی (نوازنده تار)، محمد معتمدی (خواننده) سیامک جهانگیری(نوازنده نی)، سینا جهان‌آبادی (نوازنده کمانچه)،‌محمد جهانشاهی(نوازنده بربط)، سینا خسروبیجاری(نوازنده دف و تنبک). در ادامه دو قطعه برای حاضران در مراسم اجرا شد.

در این مراسم چهره‌هایی چون: حسین علیزاده، مهدیه الهی‌قمشه‌ای،حجت‌الاسلام دعایی، حسین باهر، جمشید مشایخی، حسین بختیاری، محمد حسین لطیفی، مهدی گل‌نراقی، سعیده قدس، لاروش، سعید محمدزاداکبری و ژیلا رسام عرب‌زاده حضور داشتند.

کد خبر 308757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha