یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

سیده افروز ارزه‌گر: طبیعت، هم هنرمند است و هم معلم. او خیلی وقت‌ها یک گوش شنوا و یک چشم بینا می‌خواهد که به حرف‌هایش گوش کند و از آن هم لذت ببرد و هم استفاده کند.

در جست‌وجوی  گنج با طبیعت

مثلا در روز تعطيلي كه بچه‌ها مشق‌هايشان را زودتر از هميشه نوشته‌اند، پدر هم از خريد يك نان داغ برگشته و مادر كارهاي خانه را حسابي رو به راه كرده، فرصت خوبي است كه به دور از دغدغه‌هاي روزمره، شبكه‌هاي اجتماعي و كارهاي اداري سري به طبيعت بزنيم و سرگرمي‌هاي خلاق و متفاوتي را ايجاد كنيم. مي‌توانيم همراه با بچه‌ها كودك شويم و يك روز به تمام نگراني‌هايمان مرخصي بدهيم.

1- با تجربه قبلي در هر شهر و محلي كه باشيم حتما جايي را خواهيم يافت كه ساعتي را در طبيعت آن بگذرانيم. هواي خوب، پيدا نشدن صداهاي شهري آن دور و برها، كمي گياه و درخت و يك خانواده شاد و صميمي! همين‌ها براي پيك‌نيك پاييزه‌ كافي است. در هر جايي بايد بگرديم و گنج‌هاي طبيعي و پاييزه‌اش را پيدا كنيم. مثلا بعضي گل‌ها فقط در پاييز درمي‌آيند و بعضي پرنده‌ها در اين فصل جور ديگري مي‌خوانند. به بچه ها بگوييد قرار است خوب حواسمان را جمع كنيم، از لحظاتمان لذت ببريم، نفس عميق بكشيم، راه برويم و البته مواظب طبيعت باشيم و حتي گاهي براي برداشتن زباله‌اي از روي زمين خم شويم.

2- چيزهاي زيادي لازم نيست با خودمان برداريم ولي شايد همراه داشتن يك ذره‌بين يا دفترچه به ماجراجويي طبيعتي ما كمك كند. همراه با فرزندان‌تان خوب به زمين نگاه كنيد. مي‌توانيد از برگ‌هاي خشك در شكل‌ها و رنگ‌هاي مختلفش و گل‌هايي كه در گوشه كنار كوچك يا بزرگ روييده يك كلكسيون طبيعي درست كنيد. بعضي از درخت‌ها با آمدن پاييز خوشه‌هايي از دانه‌ دارند، مثل درخت افرا و ابريشم. دانه‌هاي درخت‌ها را مي‌توانيد جمع كنيد تا نزديكي‌هاي بهار آنها را توي باغچه يا گلدان بكاريد. اگر با گل‌هايي كه خواص خوراكي يا دارويي دارند مثل بابونه و ختمي آشنا هستيد آنها را به بچه‌ها هم ياد دهيد.‌

3- كاردستي درست كردن كه هميشه چسب و كاغذرنگي و قيچي نمي‌خواهد. روزهايي كه به طبيعت مي‌رويد از ابزارهاي طبيعي مثل برگ و سنگ و گل‌هاي خشك مي‌توانيد استفاده كنيد و مثل پازل با كنار هم گذاشتن آنها يك كاردستي قشنگ بسازيد. اگر خودكار و كاغذي هم همراهتان بود مي‌توانيد با كمك فرزندان، تركيبي از نقاشي و كاردستي خلق كنيد.

4- اگر درختي آن دور و برهاست با دقت به شاخه‌هايش نگاه كنيد، شايد خانه پرنده‌اي را ديديد. اگر گياه و سبزي‌اي آن دور و برها بود، به برگ‌هايش توجه كنيد، شايد به كمك فرزندان‌تان حلزون يا كفش‌دوزكي پيدا كرديد. شايد با تعقيب مورچه‌اي، لانه مورچه‌ها را كشف كرديد. همه اين حيوانات را با دقت نگاه كنيد، از آنها عكس بگيريد، درباره زندگي‌شان حرف بزنيد و مواظب حفظ زندگي و لانه‌ها‌يشان باشيد.

کد خبر 309336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha