همشهری آنلاین: گروه امدادگر پزشکی «پزشکان بدون مرز» یا ام‌اس‌اف، ۴ اکتبر (۱۲ مهر) خواستار یک تحقیق بین‌المللی مستقل درباره حمله هوایی احتمالی آمریکا به یک بیمارستان تحت مدیریت این گروه در شهر قندوز افغانستان که به مرگ ۲۲ نفر انجامید، شد و این حمله را «جنایت جنگی» نامید.

به گزارش رويترز اش کارتر وزیر دفاع آمریکا قول تحقیق کامل دراین‌باره را داد که آیا ارتش آمریکا با تخریب این بیمارستان ارتباطی داشته است یا نه، اما هشدار داد که گردآوری اطلاعات دراین‌باره مدتی طول می‌کشد.

 کارتر به خبرنگارانی که با او سفر می‌کردند، اندک زمانی پیش از فرود در اسپانیا گفت: «ما مطمئناً می‌دانیم که امکانات هوایی آمریکا در منطقه قندوز به کار گرفته شده‌اند، و یقیناً می‌دانیم که ساختمانی‌هایی که شما در اخبار می‌بینید- تخریب شده‌اند. اما فعلاً من نمی‌توانم بگویم چه رابطه‌ای میان این دو وجود دارد.»

رئیس پنتاگون درباره آنچه رخ داده است، فرضیه‌ای بیان نکرد، اما گفت واشنگتن «هر کسی را که کاری انجام داده است که نباید انجام می‌داد، مسئول خواهد دانست.»

ام‌اس‌اف گفت تحقیق نظامی آمریکا درباره این حادثه که هنگام حمله نیروهای امنیتی افغان برای بازپس‌گیری شهر شمالی قندوز از شورشیان طالبان انجام گرفت، کافی نیست.

کریستوفر استوکس، مدیرکل ام‌اس‌اف در بیانیه‌ای گفت: «اتکا صرف بر یک تحقیق داخلی به‌وسیله یک‌ طرف درگیر کاملاً ناکافی است.»

استوکس گفت: «ام‌اس‌اف بر اساس این استنباط واضح که جنابت جنگی رخ داده است، خواستار تحقیق کامل و شفاف درباره این واقعه به‌وسیله یک سازمان بین‌المللی مستقل است.»

روز یکشنبه، نبردها همچنان در اطراف قندوز- شهری 300 هزار نفری- ادامه داشت و نیروهای دولتی افغانستان با حمایت نیروی هوایی آمریکا تلاش می‌کردند تا این شهر را از دست پیکارجویان طالبان خارج کنند. طالبان یک هفته پیش در بزرگ‌ترین پیروزی‌شان در چهارده سال گذشته کنترل این شهر را به دست گرفتند.

اجساد متلاشی‌ در خیابان‌ها به حال خود رها شده‌اند و ساکنان به دام‌افتاده شهر می‌گویند دسترسی به غذا سخت شده است.

سید مختار، رئیس اداره بهداشت عمومی این ایالت گفت: «این شهر دیگر جایی برای زندگی نیست.»

کد خبر 309428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha