روز گذشته معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران به صحن غیرعلنی شورای شهر تهران آمد تا گزارشی از وضعیت مالی متروی پایتخت ارائه کند.

شورای شهر تهران

جلسه ديروز كه به‌خاطر حضور اعضاي شورا در مراسم تشييع پيكرهاي جان‌باختگان منا از ساعت 8صبح آغاز شده بود با صحبت‌هايي در رابطه با اعتبارات مورد نياز تكميل خطوط و ايستگاه‌هاي متروي تهران و همچنين مطالبات شهرداري در اين خصوص از دولت همراه شد.

قدرت‌الله گودرزي، معاون مالي و اقتصادي شهرداري تهران در جريان ارائه گزارش خود، ابتدا عملكرد مترو را به 2 بازه زماني 66 تا 84 به‌مدت 18سال و در بازه دوم از سال 84 تا 94 به‌مدت 10سال تقسيم كرد و سپس به ميزان متروي بهره‌برداري شده در اين دو بازه پرداخت. خلاصه‌اي از آنچه وي در اين رابطه اعلام كرد در جدول شماره يك آمده است. گودرزي همچنين آماري درخصوص اعتبارات مختص سال93 مترو و اعتبارات لازم براي تكميل خطوط 3، 6 و 7 ارائه كرد كه در جدول شماره 2 آمده است. به گفته وي، براساس پيش‌بيني‌ها تمامي خطوط 3، 6 و 7 تا نيمه اول سال96 به بهره‌برداري مي‌رسند. وي همچنين عنوان كرد كه در سال94 اعتبار مصوب شهرداري تهران 1990ميليارد تومان بوده كه از اين ميزان 1454ميليارد تومان تخصيص يافته، حال آنكه سهم مصوب دولت 198ميليارد تومان بوده و تنها 48ميليارد تومان تخصيص‌يافته است.

  • فاينانس مترو وابسته به پرداخت تعهدات دولت

اعضاي شوراي شهر تهران پس از استماع گزارش معاون مالي و اقتصادي شهرداري تهران به اظهارنظر در اين رابطه پرداختند. رئيس شوراي شهر تهران به‌عنوان نخستين عضو گفت: فايناس 3خط مترو از اولويت‌هاي اول روي ميز دولت بود اما بانك مركزي آن را جز اولويت‌هاي 3 و 4 فاينانس قرار داده است. به گفته مهدي چمران مشكل ديگري كه در فاينانس‌ها وجود دارد پرداخت 50درصد آن توسط دولت است و چون اين اتفاق نيفتاده است بانك براي فاينانس‌هاي جديد، شركت مترو را بدهكار اعلام مي‌كند و تا اين بدهكاري كه همان تعهدات دولتي است پرداخت نشود فاينانس جديد تحقق پيدا نمي‌كند. وي درخصوص ساخت واگن در داخل نيز گفت كه تنها 60درصد اين تجهيزات در داخل تأمين مي‌شود. همچنين به‌نظر چمران روش‌هايي كه از نظر هزينه بار مالي مضاعفي را به مردم به‌خاطر گران شدن بليت تحميل مي‌كند نيز نبايد به‌كار گرفته شود.

احمد مسجدجامعي هم گفت: در اين سال‌ها به ناچار خيلي «چين‌زده» شده‌ايم ولي با توجه به تحرك سياست خارجي مي‌توانيم راه‌هاي ديگري براي تأمين نيازهاي مترو و استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد و برتر پيدا كنيم. وي همچنين با اشاره به حضور رئيس‌جمهور و چند تن از وزرا و نمايندگان مؤثر مجلس در مراسم بهره‌برداري از خط3 مترو اظهار داشت: اين حضور در نظام قانونگذاري و اجرايي بايستي نتايجي را دربر داشته باشد و اگر از آن بهره‌اي نبريم امكان بالقوه‌اي را از دست داده‌ايم. به‌نظر وي از كميسيون ويژه تهران و كلانشهرهاي دولتي نيز در اين زمينه مي‌توان بهره برد.

محسن سرخو نيز نسبت به پيش‌بيني بهره‌برداري كامل متروي خط6 در سال96 واكنش داد و گفت كه طبق برنامه 5ساله دوم شهرداري تهران، بايد خطوط 3، 6 و 7 تا پايان سال95 به بهره‌برداري كامل برسند و 2سال پاياني به خطوط 8 و 9 تعلق يابد. وي نكته ديگر را درباره بندهاي بودجه اينگونه بيان كرد: در بودجه بازپرداخت‌هاي وام 116درصد بوده؛ يعني از وام‌هايي كه بايد به مترو داده مي‌شده 16درصد هم اضافه‌تر داده شده و نيز در كمك سرمايه فروش بليت هم 106درصد پرداخت شده؛ با اين حال در خود پرداخت كمك سرمايه‌اي به شركت مترو كه بايد مستقيما از سوي شهرداري تزريق شود تنها 68درصد تخصيص داده شده است. به گفته وي در بخش معوقات مالي، هزينه‌هايي صورت گرفته كه موجب تأخير در بهره‌برداري خطوط شده چراكه خط3 بايد در سال93 و خط7 در امسال به بهره‌برداري مي‌رسيدند. سرخو ادامه داد: در گزارش‌هاي مالي ما 500ميليارد تومان كاهش تخصيص به مترو از سوي شهرداري داشتيم و همين امر كفايت مي‌كند كه بهره‌برداري خط3 از سال93 به سال94 موكول شود؛ پس با اين روند، برنامه ارائه شده از سوي شهرداري هم محقق نمي‌شود.

رحمت‌الله حافظي نيز با بيان اينكه انتظار داشتيم اين گزارش بر مبناي برنامه 5ساله دوم باشد، چند سؤال مطرح كرد:
1- در حال حاضر سهم قطار شهري از تمام جابه‌جايي‌هاي درون شهري چقدر است؟
2- طول خطوط و ايستگاه‌هاي قطار شهري كه به بهره‌برداري رسيده چه ميزان است؟
3- مجموع واگن‌هاي مورد نياز براي فاصله زماني 2.5دقيقه و 4.5دقيقه چه تعداد است؟
حافظي سپس افزود: براساس گزارش ارائه شده سهم شهرداري در اعتبارات مترو 2029ميليارد تومان بوده درحالي‌كه در رقم تخصيص يافته 80ميليارد تومان كاهش به چشم مي‌خورد، اين در حالي است كه در پايان سال92 ما مصوبه‌اي براي جابه‌جايي بودجه و كمك 700ميليارد توماني به مترو داشتيم.

اسماعيل دوستي اما اعتقاد داشت كه شهرداري تهران در موضوع مترو دريغ نمي‌كند و با اعتبارات موجود و كمك اندك دولت نمي‌توان انتظار داشت كه خطوط طبق برنامه تكميل شوند. ابوالفضل قناعتي هم گفت: مبلغ مورد نياز مترو براي راه‌اندازي خطوط اولويت‌دار بالغ بر 6060ميليارد تومان بوده كه براي تكميل و راه‌اندازي خطوط 6 و 7 تا سال96 پيش‌بيني شده است. وي اين سؤال را پرسيد كه آيا در پيش‌بيني اين رقم، تورم سالانه و فهرست بها لحاظ شده است يا نه؟ احمد دنيامالي نيز به چگونگي كارسازي 2هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت اشاره داشت و خواستار ارائه گزارشي در اين زمينه شد. اقبال شاكري هم بر توسعه هرچه سريع‌تر مترو تأكيد و مترو را شاخص سنجش توسعه كشور‌ها عنوان كرد.

بررسی اوضاع و احوال متروی پایتخت در شورای شهر

بررسی اوضاع و احوال متروی پایتخت در شورای شهر

کد خبر 309436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha