دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

نتایج تیم ملی والیبال در جام جهانی ژاپن برخلاف جریان اصلی رشد و توسعه والیبال ایران بود و برای کسانی که در ۲ سال اخیر عادت کرده بودند والیبال ایران برنده بازی‌های سخت باشد، عجیب و دور از ذهن بود.

بحران سرپرستی در تیم ملی والیبال

اين موضوع را مي‌توان از كامنت‌هايي كه بعد از بازي‌هاي جام جهاني ژاپن در فضاي مجازي رد و بدل مي‌شد، فهميد. افول واليبال ايران از مسابقات ليگ جهاني آغاز شد؛ جايي كه در خارج از خانه و حتي در تهران و با حضور تماشاگران پرشمار، تيم ملي واليبال ايران مي‌باخت. در آن روزها، هواداران واليبال سرخوش از حضور تيم‌هاي بزرگ در تهران و فضاي شور و شوق استاديوم 12هزار نفري آزادي، بيش از برد و باخت شادماني يك بازي خوب را با هم به اشتراك مي‌گذاشتند. اين در شرايطي بود كه بسياري انتظار نداشتند كه تيم ملي در ليگ جهاني به قهرماني برسد. با اين حال اما همه‌‌چيز در انتظار بازي‌هاي ژاپن در تعليق به سر مي‌برد چه آنكه هوداران واليبال در انتظار صعود به المپيك بودند.

اما جام جهاني ژاپن، آبستن حوادث بزرگي براي آينده واليبال ايران بود؛ تيم ملي واليبال ايران نه‌تنها در اين مسابقات نتوانست به المپيك صعود كند وبازي‌هاي برده خود در گذشته مثلا در برابر روسيه را باخت بلكه به نوشته رسانه‌ها در داخل تيم ملي بازيكنان با خودشان و كواچ سرمربي تيم ملي با مشكلاتي روبه‌رو بوده‌اند و حتي كار به باندبازي هم رسيده بود. اين مسئله‌اي است كه هيچ‌گاه در مورد آن به‌طور مشخص سخن گفته نشد و حتي گمانه‌هايي از تكذيب آن نيز مطرح شد اما همين مسئله يك‌بعدي باعث شده است كه وزارت ورزش و جوانان با ورود به مسئله ناكامي واليبال كميته بررسي را براي علل اين شكست‌ها تشكيل دهد. مسئله ورود وزارت ورزش به اين مسئله در نوع خود جالب توجه است به‌گونه‌اي كه وزير ورزش در سخناني عنوان كرده بود:« اينكه ما همه شكست‌ها را به‌حساب يك نفر مثلا سرمربي بگذاريم يا از طرف ديگر نتايج ارزشمند و خوب گذشته را تنها به‌نام سرمربي قبلي ثبت كنيم، كارشناسانه نيست. در تمامي صحنه‌هاي برد و باخت مجموعه مديريتي و بازيكنان و عوامل فني سهيم هستند.»

اين سخنان به نوعي كد آغاز بركناري آرام در فدراسيون واليبال بود. منابع آگاه كه با همشهري گفت‌وگو كرده‌اند مي‌گويند كه نخستين اقدام وزارت ورزش در فدراسيون واليبال بركناري نرم خوش خبر سرپرست تيم ملي بوده است. او كه كارمند رسمي وزارت ورزش بوده با پايان يافتن ماموريتش بايد به محل كار خود در معاونت ورزش قهرماني وزارت ورزش برود و ديگر از اين پس سرپرست تيم ملي نخواهد بود. خوش خبر نقش بسيار خاصي در تيم ملي واليبال دارد و از او به‌عنوان پدر معنوي تيم ملي ياد مي‌كنند؛كسي كه با ارتباط عاطفي كه با بازيكنان تيم ملي برقرار كرده در واقع به‌عنوان انسجام درون‌تيمي در واليبال عمل مي‌كند.»

به گمان برخي از مسئولان وزارت ورزش ضعف سرپرستي در تيم ملي واليبال يكي از دلايل حاشيه‌هاي بروز يافته در بازي‌هاي جام جهاني ژاپن بوده است. گويا در نشست‌هاي تخصصي كه در وزارت ورزش برگزار شده اين موضوع اعلام و فدراسيون نيز به نوعي در آچمز قرار گرفته است.

  • تغيير كواچ تاثير منفي ندارد

بركناري كواچ يكي از ديگر مسائلي است كه اين‌روزها مطرح شده و به نوعي در كميته بررسي شكست واليبال پيگيري مي‌شود. ابراهيم وطن‌پرست مربي واليبال در گفت‌وگو با تسنيم، در مورد احتمال بركناري كواچ گفت: رزومه و كارنامه مربي احتمالي بعدي بسيار مهم است. كواچ يا هر كس ديگري كه از اين به بعد هدايت تيم ملي را بر عهده داشته باشد، بازيكنان ملي‌پوش را تا پايان ليگ در اختيار نخواهد داشت، بنابراين تغيير سرمربي در مقطع كنوني، تأثير منفي روي تيم ملي ندارد. بازيكنان هم به سطح بالايي از درك و آمادگي ذهني رسيده‌اند كه با هر تغيير منطبق شوند.تيم ملي در جام جهاني نتيجه خوبي نگرفته و كادر فني بايد در اين مورد پاسخگو باشد. همانطور كه اگر نتايج خوبي كسب مي‌شد، افتخار آن براي مربيان بود با اين حال نبايد اين موضوع را تك بعدي بررسي كرد و از چند زاويه ازجمله مسائل فني، انگيزشي و روحي بايد به قضيه نگاه كرد. تيم ملي نوسان زيادي در جام جهاني داشت.

کد خبر 309439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha