سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی، خشکسالی و گرمای هوا در سال‌های اخیر، دسته‌ای از آفات که به سفیدبالک موسوم هستند جمعیت آن‌ها بیشتر شده و به پدیده‌ای مشکل‌ساز برای شهروندان تبدیل شده‌اند.

جمعیت سفیدبالک‌ها رو به افزایش است

به گزارش ايرنا، دکتر سعید محرمی‌پور روز دوشنبه گفت: سفیدبالک‌ها از دسته آفت‌هایی با جمعیتی مخفی هستند که برخی عوامل در یک دوره زمانی منجر به طغیان آنها شده است.

وی گفت: با آغاز این طغیان تا زمانی که راهکاری قطعی و موثر به کار گرفته نشود، حضور پرجمعیت آنها همواره ادامه خواهد داشت و سال به سال بر تعدادشان افزوده می‌شود.

محرمی‌پور افزود: روند افزایشی سفید‌بالک‌ها به اینصورت است که اگر سال گذشته از مرداد ماه شاهد طغیان آنها بودیم امسال طغیانشان را زودتر آغاز می‌کنند و این روند همچنان ادامه می‌یابد و در سال‌های آینده گستره زمانی طغیان این حشرات بیشتر می‌شود.‌

وی با اشاره به ارتباط این آفت با کاشت درخت توت گفت: یکی از راهکارهای موثر برای کاستن از جمعیت سفید بالک‌ها، توقف سطح زیر کشت درخت توت توسط شهرداری است، این در حالی است که اکنون بخش قابل توجهی از خیابان‌های تهران به کشت این درخت اختصاص دارد.‌

مدیر گروه حشره‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: شست و شوی درختان و بارندگی‌ها می‌توانند به طور مقطعی باعث از بین رفتن سفید بالک‌ها شوند اما این حشرات سفید توانایی تحمل دمای زیر صفر زمستان را دارند و با اتمام فصل‌های سرد سال همچنان به بقای خود ادامه می‌دهند بنابر این اکتفا به بارش‌های زمستانی و خنکی هوا نمی‌تواند روشی قطعی برای رفع مشکل سفید بالک‌ها در تهران باشد.

به گفته وی در عین حال این سفید بالک‌ها از دسته آفاتی هستند که برابر سموم، خیلی زود مقاوم می‌شوند، پس صرف اکتفا به استفاده از سم برای مقابله با این حشرات نمی‌تواند برای درازمدت راهکار مبارزه با این حشرات باشد.

دکتر محرمی‌پور افزود: این حشرات سال آینده بیش‌تر از امسال خودنمایی خواهند کرد و بنابر این اگر با خیالی آسوده منتظر باران بمانیم تا برای مدتی جلوی چشم ما نباشند، راهکار منطقی نیست، بلکه تنها روشی موقت برای رهایی از این مشکل است.

وی در پاسخ به این که آیا موارد مشابه در سایر کشورهای جهان رخ داده یا خیر و آنها برای رفع مشکل چه روش‌هایی به کار برده‌اند گفت: الگوی خاصی در این مورد که فضای سبز شهری با این وسعت با مشکل سفید بالک‌ها روبرو شود تاکنون گزارش نشده اما با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی علم گیاه پزشکی کشور در منطقه می‌توان به راهکارهایی موثر در رفع این مشکل رسید.

طغیان سفیدبالک‌ها در پایتخت از دو سال پیش آغاز شده به‌ویژه که در روزهای گرم هوا جمعیت آنها افزایش می‌یابد.

در مناطق پایتخت و خیابان‌هایی که درختان توت وجود دارند سفیدبالک‌های بیش‌تری دیده می‌شوند که به تناسب حضور پر تعدادشان مزاحمت‌ها و مشکلات زیادی برای ساکنان و رهگذران ایجاد می‌شود. 

کد خبر 309624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha