همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) سه شنبه در بروکسل اعلام کرد که نقض فضای هوایی ترکیه در مرز با سوریه 'یک تصادف' نبود.

 موضع گیری دبیرکل ناتو علیه روسیه

به گزارش ايرنا، خبرگزاری فرانسه سه شنبه از بروکسل گزارش داد که این اظهارات در حالی مطرح می شود که پیش از این ترکیه از دوبار ورود جت های مسکو به داخل فضای هوایی ترکیه خبر داده بود.

ینس استولتنبرگ در یک نشست مطبوعاتی گفت: این یک تصادف نیست بلکه یک تخطی جدی است.

براساس این گزارش این نقض (هوایی) در مقایسه با تخطی های هوایی دیگری که در اروپا رخ می دهد مدت طولانی به طول انجامید.

روسیه از یک هفته پیش دست به حملات هوایی علیه نیروهای تروریستی داعش زده که این اقدام با مخالفت برخی کشورهای غربی مواجه شده است.این حملات هوایی که با آگاهی مسئولان سوریه انجام می گیرد خسارات زیادی به تروریست های وارد کرده و با استقبال مردم سوریه مواجه شده است.

پیشتر خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد یک هواپیمای نظامی روسیه به علت شرایط بد آب و هوایی لحظاتی وارد حریم هوایی ترکیه شد.

ژنرال ایگور کوناشنکوف (Igor Konashenkov) روز دوشنبه گفت: روز شنبه 3 اکتبر (11 مهر) هواپیمای شکاری روسی سوخوی-30 در حالیکه پس از پایان ماموریت رزمی برنامه ریزی شده، جهت بازگشت به فرودگاه «حمیمیم» مشغول مانور روی نواحی جنگلی و کوهستانی بود، به مدت چند ثانیه وارد حریم هوایی ترکیه شد.'

کوناشنکوف گفت: پس از بازبینی و بررسی داده های واقعی کنترل، فرماندهی گروه هوایی نیروهای هوافضای روسیه در سوریه تمهیدات لازم را برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی در آینده اتخاذ کردند. فرودگاه حمیمیم در 30 کیلومتری مرز سوریه و ترکیه قرار دارد و در شرایط خاص آب و هوایی پرواز به سمت فرودگاه از جهت شمال انجام می شود.

طبق این گزارش سخنگوی وزارت دفاع روسیه، نسبت به هرگونه تلاش برای یافتن انگیزه های توطئه آمیز در پس این واقعه هشدار داد و گفت 'شرایط نامطلوب آب و هوایی آن ناحیه دلیل این واقعه بود.

به گزارش ایرنا، روز دوشنبه وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد جنگنده های روسی روز شنبه در ساعت 12.08 در منطقه یایلاداغی استان حاتای از طریق شمال سوریه، حریم هوایی ترکیه را نقض کردند که با هشدار دو فروند اف 16 ترکیه که گشت نوبتی در مرز این کشور با سوریه دارند، از حریم هوایی ترکیه دور شده اند.

به دنبال این حادثه، سفیر فدراسیون روسیه در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار شد و ضمن تبیین اعتراض آنکارا به نقض حریم هوایی ترکیه توسط جنگنده های روسی، نسبت به عواقب تکرار چنین حوادثی هشدار داده شد.

  • دبیرکل ناتو روسیه را بی ثبات کردن شرق اوکراین متهم کرد

در گزارش ديگري اعلام شد: ینس استولنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت که روسیه مسئولیت ویژه در بی ثباتی شرق اوکراین دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، استولنبرگ گفت:'روسیه به حمایت خود از جدایی طلبان اوکراینی ادامه می دهد و روسیه مسول بی ثباتی در شرق اوکراین است.'

وی به موضوع هایی که در نشست پیش روی وزیران دفاع عضو ناتو قرار است مطرح شود و همچنین افزایش و تقویت نیروی واکنش ناتو موسوم به NRF اشاره کرد.

استولنبرگ گفت ، انتظار می رود نیروی واکنش ناتو دو برابر بشود و به 40 هزار نیرو شامل نیروهای زمینی، دریایی و هوایی برسد.

وی افزود:' انتظار می رود وزیران دفاع (عضو ناتو) برای ایجاد یک نیروی جدید به نام 'واحد ادغام' Integration Unit ، چراغ سبز بدهند.

استولنبرگ در توضیح ایجاد این واحد جدید در ناتو گفت که این واحد دارای مقرهایی کوچک اما دارای نقشی بزرگ هستند که یکی در مجارستان و دیگری در اسلواکی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه این امر موجب تقویت دفاعی در مناطق مرکزی و شرقی اروپا خواهد شد، در بخش دیگری از سخنان خود گفت :' موضوع فعالیت های نظامی روسیه از جمله فعالیت های هسته ای که در قبال ناتو صورت می گیرد در این نشست بررسی خواهد شد.'

استولنبرگ گفت، این بی سابقه ترین تقویت و افزایش نیروهای ناتو پس از جنگ سرد به شمار می رود.

دبیر کل ناتو در مورد حمله نیروهای ائتلاف ناتو و آمریکا به شرق افغانستان و هدف قرار دادن بیمارستان قندوز که در آن پزشکان بدون مرز کشته شدند ابراز اندوه کرد.

وی گفت : 'اندوه عمیق خود را از تراژدی که در مورد بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز افغانستان رخ داد، ابراز می کنم.'

استولنبرگ با بیان اینکه تحقیقات گسترده ای برای بررسی این حادثه آغاز شده است، گفت، وضعیت امنیتی در افغانستان چالش برانگیز است و ناتو به حمایت خود از نیروهای افغان ادامه خواهد داد.

وی همچنین به مطرح شدن وضعیت سوریه در نشست وزیران دفاع ناتو اشاره کرد.

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد حریم هوایی ترکیه که از سوی روسیه نقض شده، حریم هوایی ناتو است.

دبیرکل ناتو دوشنبه شب پس از دیدار با «فریدون سینیرلی اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه در بروکسل از اقدامات روسیه علیه تروریست ها در سوریه انتقاد کرد و خواهان پرهیز روسیه از تکرار نقض حریم هوایی ترکیه شد.

وی گفت: اقدامات روسیه در سوریه به تامین امنیت منطقه کمک نخواهد کرد و ناتو برای تامین امنیت ترکیه مصمم است.

وی با اعلام مخالفت ناتو با حملات روسیه علیه مواضع تروریست ها در سوریه ادعا کرد: روسیه باید هرچه سریع تر حملات خود علیه غیرنظامیان و مخالفان سوری را متوقف و حملات خود را هماهنگ برای مبارزه با گروه تروریستی داعش متمرکز کند.

دبیرکل ناتو تاکید کرد: مسکو باید به نقض حریم هوایی ترکیه پایان دهد و در مورد آنچه رخ داده است، توضیح دهد.

ترکیه روز سه شنبه و برای دومین بار طی دو روز با ادعای نقض حریم هوایی این کشور توسط جنگنده های روسیه، سفیر آن کشور را به وزارت امور خارجه احضار کرد.

کد خبر 309648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha