این روزها آسمان سوریه با رفت‌وآمد جنگنــــده‌های کشورهای مختلف حسابی شلوغ‌ و پرترافیک است و این مسئله باعث شده تا روی زمین تنش‌ها بالا بگیرد.

پوتین

براي دومين بار طي 48ساعت دولت تركيه جنگنده‌هاي روسيه را متهم به نقض حريم هوايي اين كشور كرده‌ و مقام‌هاي آنكارا و ناتو يكي پس از ديگري به مسكو هشدار داده‌اند.تركيه يك‌بار ديگر سفير روسيه را احضار كرده و درباره نقض حريم هوايي اين كشور توسط جنگنده‌هاي مسكو هشدار داده‌ است. احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه روز گذشته در خط و نشاني صريح براي روسيه گفت: نيروهاي نظامي تركيه دستورات روشن و صريحي براي مقابله با هر نوع تجاوزي دريافت كرده‌اند. حتي اگر يك پرنده هم از مرز عبور كند، هواپيماهاي ما با آن مقابله خواهند كرد.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه هم هشدارداده كه روسيه در صورت ادامه اين مسئله ممكن است «دوستي» آنكارا را از دست بدهد. اردوغان روز گذشته گفت: حمله به تركيه به‌معناي حمله به كشورهاي ناتوست. رابطه مثبت و دوستانه ما با روسيه مشخص است اما اگر اين دوستي از بين برود، روسيه خيلي چيزها را از دست خواهد داد. همزمان با تهديدها و هشدارهاي تركيه، ينس‌استولتنبرگ، دبيركل ناتو هم اين حادثه را غيرقابل توصيف خواند و گفت: اين وقايع غيرعمدي به نظر نمي‌رسد.

روسيه اما فعلا اين مسئله را تصادفي دانسته و اعلام كرده كه آماده مذاكره با مقام‌هاي تركيه براي رفع سوء‌تفاهم‌هاي به‌وجود آمده است. مقام‌هاي مسكو همچنين تأكيد كرده‌اند كه درباره ادعاي مطرح‌شده از سوي آنكارا تحقيق مي‌كند. وزارت خارجه تركيه مي‌گويد براي دومين بار است كه پس از شروع عمليات نظامي روسيه عليه گروه تروريستي داعش، هواپيماهاي اين كشور از مرز تركيه و سوريه عبور مي‌كنند. مقام‌هاي روسيه پس از نخستين مورد اعلام كرده بودند كه حضور جنگنده‌هاي اين كشور در آسمان تركيه تنها چند ثانيه طول كشيده و دليل آن بدي وضع هوا و مشكلات ناوبري بوده است.

  • آسمان شلوغ سوريه

تنش‌ ميان تركيه و روسيه در حالي بالا گرفته كه آسمان سوريه شاهد رفت‌وآمد پرترافيك جنگنده‌هاست. به گزارش آسوشيتدپرس، حضور جنگنده‌هاي كشورهاي مختلف از تركيه و آمريكا گرفته تا روسيه بدون هيچ قانون و روال مشخصي آنقدر زيادشده كه هر لحظه امكان يك تقابل و حتي برخورد وجود دارد. مقام‌هاي روسيه بارها تأكيد كرده‌اند كه مواضع همه گروه‌هاي تروريستي ضد اسد را هدف قرار مي‌دهند اما آمريكا و ناتو نگران هستند كه چرا مسكو آنچه اين كشورها آن را مخالفان ميانه‌رو مي‌نامند، بمباران مي‌كند.

روز گذشته ارتش تركيه اعلام كرد كه يك جنگنده ميگ-29 با هويت ناشناس مزاحم جنگنده‌هاي اف-16در منطقه مرزي سوريه شده است. روزنامه حريت چاپ تركيه گزارش داده كه جنگنده‌هاي روسيه در فاصله‌اي بسيار نزديك با جنگنده‌هاي اف‌-16 آمريكا قرار گرفته‌اند كه تاكنون بي‌سابقه بوده است. مقام‌هاي نظامي روسيه و آمريكا هفته گذشته ويدئوكنفرانسي يك‌ساعته داشتند تا راه‌هاي جلوگيري از اختلال و برخورد احتمالي در آسمان شلوغ سوريه را برررسي كنند. گزارش‌ها اما نشان مي‌دهد كه دوطرف به هيچ راه‌حل مشخصي در اين رابطه نرسيده‌اند و قرار است مذاكرات در اين رابطه ادامه داشته باشد.

جنگنده‌هاي روسيه در ادامه عمليات خود در سوريه روز گذشته مواضع داعش در پالميرا و حومه شرقي حلب را با كمك نيروي هوايي سوريه بمباران كردند. به گزارش المنار، جنگنده‌هاي روسيه با همكاري ارتش سوريه پايگاه‌هاي داعش در مناطق دير حافر و الباب در حومه شرقي حلب و شهر پالميرا را بمباران كردند. در اين حملات 20خودروي زرهي و 3 انبار ذخيره مهمات داعش منهدم شد. سخنگوي وزارت دفاع روسيه اعلام كرده كه جنگنده‌هاي اين كشور 15حمله را از فرودگاه حميميم انجام داده و 10پايگاه لورفته داعش را بمباران كرده‌اند.

  • معلم: پوتين رهبري باهوش است

وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه روز گذشته با تأكيد بر اينكه روسيه در مسابقه جنگ عليه تروريسم برنده مي‌شود، پوتين را رهبري «باهوش و باتجربه» توصيف كرد. معلم گفت: روسيه به تعهدات خود در راستاي حفظ حاكميت سوريه عمل كرد و بدون ترديد پيروز خواهد شد‌؛ چراكه برعكس آمريكا در حملات و تحركاتش به هماهنگي با ارتش سوريه مي‌پردازد. وزير امور خارجه سوريه تأكيد كرد: پوتين به خوبي مي‌داند كه دنبال چيست.

کد خبر 309671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha