چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک تیم پزشکی با فراهم کردن مقدمات عمل در آستانه‌‌ انجام نخستین پیوند سر قرار دارند‌

پیوند

شاید باورش برایتان سخت باشد، اما گروهی پزشک ایتالیایی در حال پیش برد مقدمات‌ کارشان برای انجام پیوند سر در سال 2017 هستند.

این تیم در حال حاضر بیمارستانی در چین را انتخاب کرده‌اند و یک پزشک متخصص چینی هم به آن‌ها پیوسته است. این اقدامات، با وجود انتقادات زیادی است که به تیم تحقیقاتی وارد می‌شود، در حال انجام است.

علت انتخاب چین برای انجام چنین عملی هم، همین انتقادات بوده؛ چرا که انجام عمل در هر جایی ممکن نبوده. در نهایت، دکتر «سرجیو کاناورو» جراح ایتالیایی كه دو سال قبل، ايده‌ی پيوند سر روي انسان را مطرح كرد، مجبور به انتخاب چين شد.

این عمل حتی در اروپا و آمریکا نیز با انتقادات زیادی روبه‌رو شده و آن را عملی غیراخلاقی به حساب آورده‌اند. دكتر كاناورو در اين باره می‌گوید: «اگر مردم چنین عملی را نمی‌خواهند، من این کار را نخواهم کرد، اما اگر مردم اروپا یا آمریکا آن را نمی‌خواهند، به این معنا نیست که نباید در جای دیگری انجام شود.»

بر اساس گزارش‌ها، دكتر «رن ژيائو پينگ» به تيم جراحي كاناورو پيوسته و قرار است در دسامبر 2017، اين عمل -كه مي‌تواند در صورت موفقيت، تاريخ پزشكي را تغيير دهد- در بيمارستان دانشگاهي «هاربين» چين صورت بگيرد.

این پزشک چینی تا به حال، سر هزار موش را پیوند زده و به همین دلیل تبحر خاصی در این زمینه دارد. داوطلب این عمل هم «والری اسپریدانوف» كارشناس كامپيوتر اهل روسيه است که از یک بیماری ژنتیکی نادر تخریب‌کننده‌ی عضلات رنج می‌برد و امیدوار است از طریق این عمل بتواند یک بدن سالم برای خودش پیدا کند.

بر اساس تخمین‌ها، این عمل حداقل 36 ساعت زمان می‌برد و چیزی حدود 11‌میلیون دلار هزینه در‌بر خواهد داشت.

مطابق اعلام، در این عمل یک سر سالم که بدنش دچار مشکلات خاصی است از تن جدا شده و به بدن سالم یک انسان مرگ مغزی پیوند زده خواهد شد.

در ابتدای این عمل، بدن هر دو فرد تا حد عینی سرد می‌شود تا آستانه‌ تحمل زندگی بدون اکسیژن سلول‌ها افزایش یابد.

سپس بافت‌های گردن جدا می‌شوند و رگ‌های بزرگ با لوله‌هایی ظریف به هم اتصال می‌یابند. بعد نخاع فرد پیونددهنده را قطع کرده و سرش را روی بدن فرد پیوندگیرنده قرار می‌دهند.

آن‌گاه نخاع با ماده‌ای به نام «پلی اتیلن گلایکول» که هم‌چون چسب عمل می‌کند، به نخاع بدن جدید متصل می‌شود.

بعد از پایان عمل، فرد به مدت چهار هفته در خواب مصنوعی فرو خواهد رفت تا بدنش در طول دوره‌ی ترمیم بافت‌ها، بی‌حرکت بماند.

در این مدت، برای این‌که بدن فرد، سر پیوندی را پس نزند، سیستم ایمنی بدنش با دارو‌های قوی سرکوب‌کننده تحت درمان قرار خواهد گرفت.

پزشکان معتقدند این شخص بعد از به هوش آمدن، می‌تواند بدنش را حس کند و طی یک سال قادر به راه رفتن خواهد شد. با این همه، بسیاری از پزشکان ایده‌ی دکتر کاناوارو را غیرممکن می‌دانند.

از سوی دیگر، کسی نمی‌داند تاثیر چنین عملی از نظر روان‌شناختی چطور خواهد بود و عمل چه عواقبی در بر دارد.

در سال 1970، متخصصان در کلیولند سر یک میمون را به بدن میمونی دیگر پیوند زدند، اما میمون به دلیل پیوند نخوردن خوب سرش، قادر به تکان دادن بدن خود نبود.

بعد هم بدن میمون، سرِ پیوندی را پس زد و حیوان بعد از 9 روز مرد. با این همه، داوطلب روس این عمل می‌گوید چیزی برای از دست دادن ندارد.

از سوی دیگر دکتر کاناوارو معتقد است در‌صورت موفقیت چنین عملی، بسیاری از افراد مثل استیفن هاوکینگ قادر به راه رفتن خواهند شد. حال باید منتظر انجام این عمل بمانیم تا ببینیم نتیجه‌اش چه می‌شود.

منبع: همشهري دانستنيها

کد خبر 309707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha