چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری دو - عاطفه پورمحمد: شیرینی بخش دوست‌داشتنی هر برنامه‌ای، به‌ویژه عید و جشن است. اما اگر از قیمت شیرینی‌ای که می‌خواهیم بخریم اطلاع نداشته باشیم ممکن است این شیرینی به کام‌مان تلخ شود.

شیرینی

 سري به قنادي‌هاي تهران زديم تا از اوضاع و احوال شيريني و قيمت انواع مختلف آن خبر بگيريم. اما غير از قيمت و مقدار كه بايد با توجه به نيازتان آن را مدنظر قرار دهيد، نكات ريز ديگري هم وجود دارد كه با توجه به آنها، هم مي‌توانيد از اسراف جلوگيري كنيد و هم شيريني‌اي بخريد كه باب دندان مهمانان باشد و از آن لذت ببرند و بهانه اين شيريني‌دادن حسابي يادشان بماند!

  • شيريني تر

درست است كه شيريني‌تر نسبت به شيريني‌هاي خشك به‌خاطر محدوديت در جابه‌جايي و وزن نسبي بيشتر، طرفدار كمتري دارد اما عده‌اي هستند كه قبل از اينكه به گزينه ديگري فكر كنند، مي‌روند سراغ خريد اين نوع شيريني؛ چون رسمي‌تر و مجلسي‌تر از شيريني خشك است. البته اگر محدوديت مصرف نداريد مي‌توانيد با خيال راحت شيريني‌تر بخريد.

قيمت هر كيلو شيريني‌تر 13هزار تومان است كه بسته به مواد اضافه‌اي كه در خامه اين نوع شيريني به‌كار مي‌رود و اعتبار قنادي و گاه محل مغازه قنادي تا 15هزار تومان هم بالا مي‌رود.

موقع خريد شيريني‌ تر دقت كنيد كه كيك اسفنجي آن خشك نباشد و رنگ آن تيره‌تر از حد معمول نشده باشد. اگر براي تزئين روي شيريني از ميوه استفاده شده توجه كنيد كه ميوه‌ها پلاسيده و چروك نباشند.

برخلاف تصور خيلي از افراد كه ترجيح مي‌دهند شيريني‌ تر شكل خود را در دماي اتاق حفظ كند، خامه مرغوب در دماي اتاق خيلي زود شكل و فرم خود را از دست مي‌دهد چون خامه مرغوب از شير طبيعي درست شده كه دماي ذوب چربي آن پايين است.

شيريني ‌تر 12هزار و 500 تومان
شيريني خامه‌اي 12هزار و 500 تومان
شيريني دسري 16هزار تومان
مكزيكي 16هزار تومان
كيك بستني 16هزار تومان

  • شيريني خشك

اگر مي‌خواهيد شيريني مجلسي بخريد كه سبك‌تر از شيريني‌ تر باشد، يا مي‌خواهيد در مسجد يا خيابان شيريني پخش كنيد كه افراد به دستمال كاغذي يا آب دسترسي ندارند و نمي‌توانند دست‌هاي چرب يا شيره‌اي را تميز كنند، بايد دنبال شيريني خشك باشيد. البته اين نوع شيريني تنوع خيلي زيادي دارد و به همان نسبت تنوع قيمت آن هم زياد است. در ضمن به گفته قناد‌ها، شيريني خشك بين ايراني‌ها طرفدار بيشتري دارد و طبع مردم ما با شيريني خشك سازگارتر است.

تشخيص تازگي شيريني خشك خيلي ساده نيست، پس بهتر است از قنادي‌اي خريد كنيد كه به آن اعتماد داريد و در ضمن مطمئن شويد كه شيريني‌ها پخت روز باشد. اما با اين حال با نگاهي به ظاهر شيريني معلوم مي‌شود كه بافت آن نرم و تازه است يا مانده و كهنه.

شيريني گل‌محمدي از آن نوع شيريني‌هاست كه براي پخش كردن مناسب‌تر است و بيشتر مردم آن را دوست دارند. بعضي قناد‌ها به اين شيريني شيره يا شربت اضافه مي‌كنند، اين كار گرچه نوعي اعمال سليقه است اما كيفيت شيريني را پايين مي‌آورد. شيريني گل‌محمدي اصل، شربت ندارد. در ضمن به كرم وسط شيريني دقت كنيد كه سفت و جمع شده نباشد. كرم تازه بافتي نرم و رنگي مات دارد.

معمولا شيريني‌هايي كه در تركيبات آنها از مغزها استفاده شده‌ است گران هستند و به نسبت باقي شيريني‌ها وزن بالاتري دارند. اگر قرار است از تعداد زيادي مهمان پذيرايي كنيد خريد اين نوع شيريني‌ها هزينه زيادي خواهد داشت؛ ازجمله باقلوا و انواع شيريني‌هاي فنجاني كه در آنها مغزهاي مختلفي به‌كار رفته است كه كيلويي 20تا 25هزار تومان است.

كيك يزدي ارزان‌ترين شيريني موجود در بازار است و معمولا كيفيت خوبي دارد. البته بايد دقت كنيد كه كيك‌هاي يزدي هر چه بيشتر پف كرده و ترك خورده باشند و سطح رويي آنها برشته‌تر باشد، كيفيت آنها بهتر است. سطح صاف و بدون ترك كيك يزدي نشان دهنده خمير بودن آن است.

شيريني كشمشي هم از انواع شيريني‌هاي خشك سبك است كه مي‌توانيد تعداد زيادي از آن تهيه كنيد. اما برخلاف تصور، به‌خاطر كشمش به‌كار رفته در اين نوع شيريني قيمت آن خيلي ارزان نيست و كيلويي 13هزار تومان برايتان تمام مي‌شود.

مافين و كاپ‌كيك هم از شيريني‌هاي خشك پرطرفدار هستند اما خريد آنها به تعداد بالا به‌صرفه نيست چون هر كيلو، بسته به وزن خود مافين حدود 12تا 14عدد مي‌شود كه نسبت به باقي شيريني‌ها تعداد پاييني است.

قيمت (ارزان ترها)
گل محمدي(دانماركي) 9هزار و 600 تومان
يزدي 8هزار تومان
پاپيون 10هزار و500 تومان
برنجي 10هزار و500 تومان
زبان 10هزار و500 تومان
كيك شكلاتي 10هزار تومان

قيمت (گران تر ها)
مربايي 12هزار تومان
فنجان عسلي 15هزار تومان
نارگيلي 14هزار تومان
اتريشي مافين 14هزار تومان
مرباي سيب 12هزار تومان
شكري 12هزار تومان
چيزكيك تنوري 14هزار تومان
قطابي 13هزار تومان
كشمشي 13هزار تومان
پاي سيب 14هزار تومان

نكته: قيمت‌هاي جدول، نرخ متوسط شيريني هستند و با توجه به درجه كيفيت و محل قرارگرفتن قنادي تا حدي تغيير مي‌كنند.

  • شيريني آنلاين را آنلاين بخرند!

در دنيايي كه كله‌وپاچه را مي‌شوند آنلاين سفارش داد، مطمئنا شيريني و كيك هم از اين امكان بي‌بهره نمي‌ماند. قنادي‌هاي زيادي هستند كه علاوه بر شعبه‌هايي كه در سطح شهر دارند، يك فروشگاه اينترنتي هم دارند و محصولات خودشان را به‌صورت آنلاين مي‌فروشند. اگر وقت‌تان آنقدر پر است كه نمي‌توانيد به قنادي برويد يا اگر قنادي مرغوب نزديك خانه شما نيست مي‌توانيد خريد آنلاين را امتحان كنيد. البته اگر منزل شما با قنادي فاصله زيادي داشته باشد هزينه پيك با خودتان خواهد بود. مي‌توانيد عمليات انتخاب، سفارش و پرداخت را به‌صورت آنلاين انجام دهيد و موقع تحويل سفارش، حضوري برويد و شيريني يا كيك خود را تحويل بگيريد.

  • چه كنيم اسراف نشود؟

بعد از هر برنامه يا مهماني اگر به سطل‌هاي زباله يا روي زمين نگاه بيندازيم غير از ظروف يك‌بار مصرف، مواد غذايي و شيريني و ميوه هم مي‌بينيم كه به‌خاطر توزيع بي‌رويه، بدون مصرف دور ريخته شده‌اند. پس لازم است قبل از خريد شيريني، كمي به مورد مصرف آن فكر كنيم تا بعد از خريد پشيمان نشويم.

پذيرايي
اگر قرار است به‌عنوان نوشيدني، به مهمان‌ها شربت بدهيد، بهتر است شيريني‌اي بخريد كه خوردن آن با شربت، زيادي كام مهمان‌ها را شيرين نكند؛‌ شيريني كره‌اي قند بالايي ندارد و در ضمن سبك است و مي‌توانيد به تعداد بالا آن را تهيه كنيد.

اگر قرار است چاي را به‌عنوان نوشيدني به مهمان‌ها تعارف كنيد مي‌توانيد شيريني‌هايي بخريد كه خوردن‌ آنها با چاي لذتبخش است. باقلوا و قطاب گزينه‌هاي خوبي براي مصرف با چاي هستند؛ در ضمن با وجود باقلوا ديگر نيازي به قند نيست.

پخش كردن
در مناسبت‌ها ايستگاه‌هاي صلواتي فعال مي‌شوند و بين عابران و خودروهاي عبوري شيريني و شربت پخش مي‌كنند و بعضي فروشنده‌ها هستند كه يك ميز جلوي مغازه خود مي‌گذارند و از مردم با شيريني و شربت پذيرايي مي‌كنند. هر نوع شيريني‌اي كه در كوچه‌ و خيابان پخش كنيد روي دست مي‌برند اما بد نيست نكته‌هايي را قبل از خريد آن درنظر بگيريد.

شيريني‌اي انتخاب كنيد كه بيشتر مردم بپسندند. معمولا شيريني پرطرفدار ايستگاه‌هاي صلواتي، ‌كيك يزدي است چون هم قند بالايي ندارد و هم بيشتر مردم آن را دوست دارند و محدوديت مصرف در مورد آن وجود ندارد. قيمت مناسبي هم دارد و خريد آن در مقادير بالا خيلي هزينه‌بردار نيست.

بهتر است شيريني‌هاي ساده‌تر را براي پخش‌كردن بين عموم مردم انتخاب كنيد. چون در خيابان معمولا شيريني و شربت با هم همراه هستند، مردم از شيريني‌هايي كه شيره يا مرباي زيادي دارند استقبال نمي‌كنند.

بردن به مهماني
اگر از آن دسته افراد هستيد كه دوست نداريد دست‌خالي برويد به مهماني، خريدن يك جعبه شيريني پيشنهاد خوبي است اما اگر به مناسبت خاصي به مهماني مي‌رويد، بدانيد شما نخستين و آخرين مهمان آنها نيستيد، پس لازم نيست مقدار زيادي شيريني بخريد.

يكي از گزينه‌هاي مناسب براي بردن به مهماني بسته‌هاي شكلات است چون هم ظاهري رسمي دارند و هم براي مدت طولاني مي‌توان از آنها نگهداري كرد.

کد خبر 309714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha