همشهری‌آنلاین: عفو بین‌الملل امروز چهارشنبه ۱۵ مهرماه با اشاره به ارتکاب جنایات جنگی در یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی درخواست «تعلیق» انتقال برخی تسلیحات به اعضای این ائتلاف را مطرح کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد دیده‌بان عفو بين‌الملل مستقر در لندن خواستار تحقیقات مستقل و موثر درباره نقض حقوق بشر توسط این ائتلاف شد که عربستان و امارات به عنوان متحدان آمریکا، اعضای اصلی آن هستند.

دوناتلا روورا، رئیس کمیته حقیقت‌یاب این گروه در یمن گفت: گزارش اخیر این دیده‌بان «شواهد بیشتری را دال بر حمله‌هاي غیرقانونی توسط ائتلاف سعودی آشکار می‌کند که برخی از آنها جنایت جنگی است.»

او گفت: «این گزارش نشان می‌دهد توقف فروش تسلیحاتی که در این جنایات استفاده شده تا چه حد مهم است.»

این گزارش با عنوان «بمب‌ها روز و شب از آسمان فرو می‌ریزند: غیرنظامیان در شمال یمن زیر آتش هستند» به بیان وضعیت غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل انصارالله می‌پردازد.

در این گزارش 13 حمله هوایی مرگ‌بار در صعده بررسی شده است که «بمب‌های خوشه‌ای ممنوع» در آن استفاده شد و 100 غیرنظامی، از جمله 59 کودک در آن کشته شدند.

عفو بین‌الملل گفت: آمریکا و سایر کشورهایی که تسلیحات به کشورهای عضو ائتلاف سعودی صادر می‌کنند مسئولیت دارند مطمئن شوند این تسلیحات در نقض قانون بشردوستانه بین‌الملل به کار نمی‌رود.

کد خبر 309722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha