چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

همشهری دو - آرش واعظی: گاهی خود ما بهتر از هر مدیر و مسئولی می‌توانیم شرایط بحرانی را مدیریت کنیم. البته نه اینکه بخواهیم بگوییم بارش باران یعنی بحران اما به هرحال این نزولات آسمانی کمی روال زندگی هرروزه‌مان را در شهرها دستخوش تغییرات می‌کند.

در چنين مواردي اين خود ما هستيم كه بيش از مسئولان مي‌توانيم به‌خودمان و البته به همشهري‌‌هايمان و در‌‌نهايت به شهرمان كمك كنيم. تنها كافي است تصميم بگيريم؛ تصميم به كمك كردن و همكاري با مديران شهر. اين همكاري مي‌تواند بارش باران در شهرهاي بزرگ را به جاي يك كابوس، به يك اتفاق رؤيايي بدل سازد.

  • نريختن زباله در انهار

مسئولان شهري مي‌گويند حدود ۵۰درصد گرفتگي جوي‌ها انهار به‌خاطر عدم‌همكاري بعضي از خودماست؛ مردمي كه در رفتاري غيرمسئولانه، زباله‌هاي خود را به جاي سطل‌هاي ويژه، به داخل انهار‌‌ رها مي‌كنند و نگران اتفاقات پس از آن نيستند. اين زباله‌ها در يك جاي تنگ معابر آبي جمع شده و باعث انسداد راه‌آب‌هاي ضعيف و كم حجم شهر مي‌شود. بعد هم آب، سرريز مي‌شود و معبر را فرا مي‌گيرد. اينجاست كه دردسر كارگران خدمات شهري شروع مي‌شود. كلي نيرو و هزينه بايد صرف شود كه زباله‌هايي كه ما به داخل انهار ريخته‌ايم جمع‌ كنند. زباله‌هايي كه در نهرهاي آب‌‌ رها مي‌شوند، علاوه بر ايجاد آبگرفتگي‌هاي سطحي، منبع تغذيه حيوانات موذي خواهند شد و مشكل را لاينحل باقي خواهند گذاشت.

  • چه كنيم؟

اين مشكل با رفتار صحيح شهروندي و نريختن زباله به داخل انهار و جوي‌ها حل شدني است.
اگر آبگرفتگي در معبري در حال وقوع است، مي‌توان قبل از بزرگ‌ترشدن دردسر، راه آب را به سادگي با يك چوب يا ميله باز كرد.
امر به معروف و نهي از منكر، فقط مربوط به مسائل ديني نيست. مي‌توان به كسي كه در حال ريختن زباله به داخل جوي‌هاست تذكر داد. اگر همه اين كار را انجام دهند، ديگر كسي با خيال راحت اين كار را انجام نمي‌دهد.
يك كار خوب هم اين است كه مغازه‌دارها، مخصوصا فروشندگان مواد خوراكي، يك سطل زباله كوچك كنار مغازه‌شان قرار دهند.

  • لطفا اطلاع‌رساني كنيد

شناخت و مديريت كامل هزار توي شهرهاي بزرگ با معابر و انهار مختلف آن كار چندان راحتي نيست، به‌ويژه اينكه بروز هرگونه مشكل در چند نقطه از آن، مي‌تواند خدمت‌رساني مديريت شهري را با كندي مواجه سازد. در چنين شرايطي، نقش مردم براي اداره و مديريت بهتر شهر حتي از مسئولان آن هم پررنگ‌تر مي‌شود. شهرداري‌هاي شهرهاي بزرگي مثل تهران در سال‌هاي اخير، با ايجاد سامانه‌هاي ارتباطي سعي كرده‌اند پلي ميان مسئولان و مردم به‌وجود بياورند تا در روزهاي سخت سال همراه هم باشند. هنگامي كه بارش باران در برخي از روزهاي سال از حد معمول آن تجاوز مي‌كند، احتمال بروز آبگرفتگي افزايش مي‌يابد. همه مردم با رفتار مسئولانه خود، مي‌توانند گزارش‌هاي مربوط به آبگرفتگي را با اين سامانه‌ها در ميان بگذارند.

  • چه كنيم؟

سامانه 137 در پايتخت معروف‌ترين سامانه ارتباطي مردم و مديران شهري است. وقتي آبگرفتگي ديديد بلافاصله با اين سامانه تماس بگيريد.
شماره سامانه فوريت خدمات شهري در برخي از شهرهاي ديگر مثل تبريز، ساوه، كاشان و... هم همين 137 است. در بسياري از شهرهاي بزرگ ديگر هم اين سامانه راه‌اندازي شده كه شماره آن را مي‌توانيد از شهرداري‌ها بگيريد.
وقتي با اين سامانه‌ها تماس مي‌گيريد و موضوع را اطلاع مي‌دهيد، شماره‌اي براي پيگيري به شما داده مي‌شود تا بتوانيد روند برطرف شدن مشكل را دنبال كنيد.
توقع نداشته باشيد بلافاصله به مشكل شما رسيدگي شود. در اين سامانه‌ها، خدمات‌رساني در مواقع بحراني، اولويت‌بندي مي‌شود.

  • مديريت رفت‌وآمد در معابر

بارندگي در روزهاي پرباران سال يك مشكل را معمولا ايجاد مي‌كند؛ اينكه مردم در مسيري كه مي‌روند،
با آبگرفتگي‌هاي كوچك يا بزرگ مواجه شوند. راهبندان و ترافيك سنگين يكي از معضلاتي است كه در چنين شرايطي به‌وجود مي‌آيد. از طرف ديگر تردد عابران پياده در روزهاي پربارش سال، به‌دليل همين آبگرفتگي‌ها با سختي بيشتري انجام مي‌شود. درست است كه بالاخره نمي‌توان رفت‌وآمد در شهر را تعطيل كرد ولي حداقل مي‌توان آن را به كمترين ميزان ممكن رساند و بسياري از كارها را با استفاده از خدمات الكترونيك و اينترنتي از داخل خانه انجام داد. حتي در اين روزها مي‌توان روي خريد اينترنتي و تلفني هم بيشتر حساب كرد.

  • چه كنيم؟

در روزهاي پربارش سال تا آنجا كه ممكن است از خودروي شخصي خود استفاده نكنيد و مترو و اتوبوس‌ها را جايگزين‌سازيد. همين كار مي‌تواند بخشي از ترافيك را كاهش بدهد.
اگر به هر دليلي امكان استفاده از وسايل نقليه عمومي وجود ندارد و بايد سراغ خودرويتان برويد، با سرعت پايين حركت كنيد.
در اين روز‌ها، وضعيت فني خودرويتان را بيشتر درنظر بگيريد و از عملكرد درست چراغ‌ها، ترمز‌ها و برف پاك‌كن مطمئن شويد.
در اين روز‌ها بايد بيشتر مراقب كودكان و سالمندان باشيم تا اتفاقي براي آنها نيفتد. سعي كنيد از قسمت‌هايي از خيابان حركت كنيد كه كمتر با چاله‌هاي آب مواجه شويد.
تا آنجا كه ممكن است هنگام شب از عبور و مرور در سطح شهر اجتناب كنيد.

  • به ترافيك شهري دامن نزنيم

اين صحنه كه مسافران در برخي روزهاي باراني تا وسط يك خيابان را به‌خود اختصاص مي‌دهند تا بتوانند زود‌تر از ديگران سوار تاكسي يا اتوبوس شوند، صحنه‌اي ناآشنا نيست. آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه وقتي دائم براي پيشي گرفتن از ديگران يك قدم به وسط خيابان نزديك‌تر مي‌شويم، عملا باعث تشديد ترافيك خواهيم شد؟ آيا مي‌دانيد همين سدمعبر كوچكي كه رقم زده‌ايم همانند گلوله‌اي برفي است كه وقتي از كوه سرازير مي‌شود، بهمني عظيم را ايجاد خواهد كرد؟ به بيان ساده‌تر همين پيشروي ما به قسمت مياني معابر باعث ايجاد ترافيك شده و با توجه به سير تصاعدي ترافيك شهري، باعث قفل‌شدن برخي خيابان‌ها در چند قدمي‌مان مي‌شود. آن وقت است كه تاكسي‌ها و اتوبوس‌ها هم دير‌تر مي‌رسند.

  • چه كنيم؟

در روزهاي باراني، با خودروي خالي در معابر شهر حركت نكنيم و در مسيرمان، چند مسافر را جابه‌جا كنيم. اين كار خير، گره‌هاي بزرگ را در چنين روزهايي باز مي‌كند.
كمي خودخواهي را كنار بگذاريم و تاكسي دربست نگيريم. بگذاريم تاكسي‌ها با حداكثر ظرفيت در شهرها خدمات‌رساني كنند. البته خود تاكسيرانان هم مي‌توانند به اين نكته توجه داشته باشند.
هنگام سوار شدن به ناوگان حمل‌ونقل عمومي، حتما اولويت را به كودكان، سالمندان و بانوان بدهيد.
در همان ايستگاه‌هاي درنظر گرفته شده و در حاشيه خيابان منتظر تاكسي و اتوبوس بمانيم و سدمعبر درست نكنيم.

  • اطلاع از وضعيت ترافيكي معابر

خوشبختانه امروزه سيستم‌هاي هوشمند، چترشان را بر سر زندگي ما پهن كرده‌اند. البته شايد خيلي‌ها اين مكانيزه شدن عصر ماشين را نامطلوب ارزيابي كنند، اما انصافا از برخي خدمات سيستم‌هاي هوشمند و آنلاين نمي‌توان چشم‌پوشيد؛ مثلا همين دوربين‌هاي نظارت تصويري بر معابر شهر كه اطلاعات وضعيت ترافيك خيابان‌ها و بزرگراه‌ها را در اختيار مركز كنترل ترافيك مي‌گذارد و شبكه‌هاي راديويي آن را اعلام مي‌كند يا همين سامانه اعلام وضعيت ترافيك مركز كنترل ترافيك كه نقشه ترافيكي معابر را به شكل آنلاين در اختيار شما مي‌گذارد و مواردي از اين دست كه مي‌تواند به‌عنوان اهرم كمكي، شما را در اتخاذ بهترين تصميم براي اينكه در ترافيك محصور نشويد، ياري كند. پس حتما قبل از اقدام به تردد در شهر، از وضعيت ترافيك خيابان‌ها و بزرگراه‌ها مطلع شويد.

  • چه كنيم؟

نقشه آنلاين ترافيك شهرهايي مثل تهران، هم روي اينترنت قابل رويت است و هم از طريق اپليكيشن‌هاي موبايل، پس حتما سراغ آنها برويد.
اگر قصد سفر به مقصدي در روزهاي باراني را داريد به مسيرهاي
جايگزين هم فكر كنيد. مي‌توانيد با انتخاب مسير جايگزين، ترددي روان‌تر را تجربه كنيد.
روزهاي باراني، تابلوهاي ديجيتال اطلاع‌رساني در نقاط مختلف شهر هم مي‌توانند شما را ياري كنند كه در طول مسير، در چه قسمت‌هايي از معبر ترافيك سنگين مشاهده مي‌شود تا با تصميم‌گيري به موقع، مسير بهتري را
جايگزين كنيد.

  • توفان آمد، چه كنيم؟

يكي‌دو سال است كه توفان ناگهان مهمان ناخوانده شهرهاي بزرگ مي‌شود و بعد هم دردسرهايي درست مي‌كند. خب هنگام وقوع توفان چه بايد كرد؟ توصيه‌هاي كارشناسان در اين زمينه چيست؟ چطور مي‌توان خسارت‌هاي اين حادثه طبيعي را به حداقل ميزان ممكن رساند؟ توصيه‌ها و هشدارهاي اينجا، قرار است پاسخي باشد به همين سؤال‌ها.
ممكن است هنگام توفان، در حال رانندگي در شهرها يا جاده‌ها باشيد. وقوع پديده توفان و ايجاد گرد و خاك در هوا، باعث كاهش ديد مي‌شود، پس توصيه مي‌شود رانندگان در اين شرايط از سرعت مطمئنه تخطي نكرده و تغيير مسير ناگهاني نداشته باشند. حركت بين خطوط، استفاده از چراغ مه‌شكن و حتي توقف در حاشيه مسير، بهترين كارهايي است كه مي‌توانيد انجام دهيد.
اگر از طريق هواشناسي خبردار شديد كه توفان در راه است، بهترين كار اين است كه بي‌خيال سفرهاي غيرضروري شهري و برون‌شهري شويد. صبر كنيد و كارهايتان را به بعد از وقوع توفان بيندازيد. سلامتي از هر كاري مهم‌تر است.
اگر عابرپياده هستيد و هنگام وقوع توفان در خيابان‌ها حضور داريد، بهترين كار اين است كه از كنار داربست‌ها، ساختمان‌هاي نيمه كاره و تابلوهاي بزرگ تردد نكنيد.
به رانندگان توصيه شده درصورت امكان از پارك خودرو در كنار ساختمان‌هاي نيمه كاره، دكل‌ها و تيرهاي برق و درختان خودداري كنند.
اگر بيرون از منزل هستيد، در جاهاي امن مانند درون مراكز خريد و كنار ديوارهايي كه بالاي آنها اشياي قابل سقوط وجود ندارد، پناه بگيريد.
باور كنيد توفان تماشايي نيست و درنهايت از پشت پنجره هم مي‌توان آن را تماشا كرد، پس به هيچ عنوان به پشت‌بام‌، بالكن و جاهاي بلند نرويد. شدت باد در پشت‌بام كه بي‌حصار است بيشتر است و خطر برخورد اشياي معلق در باد به شما نيز بيشتر خواهد بود.
خودتان جلوي وقوع حوادث را بگيريد مثلا مي‌توانيد به سرعت اشياي قابل سقوط و سبك مانند گلدان‌ها ‌را از جلوي پنجره‌ها و بالكن‌ها برداريد.
اگر توفان شديد است، حتي از مقابل شيشه‌هاي محل كار و خانه هم فاصله بگيريد.
اگر توفان شديد باشد، احتمال آتش‌سوزي در شهرها هم وجود دارد. خودتان را براي مقابله با آتش‌سوزي در خانه يا محل كار آماده كنيد. مثلا حتما يك كپسول اطفاي حريق مخصوص خانه تهيه كنيد.
باز هم اگر توفان شديد شد، جريان آب و گاز و برق و دستگاه‌هاي گازسوز را با رعايت اصول ايمني قطع كنيد.
هنگام توفان و بعد از آن شرايط كيفيت هوا ناسالم مي‌شود، بنابراين افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي يا ريوي، كودكان و سالمندان بايد از فعاليت‌هاي طولاني يا سنگين خارج از خانه اجتناب كنند.
يادتان باشد كه به‌دليل نامساعدبودن شرايط هوا و وجود گرد و خاك هنگام توفان و بعد از آن، احتمال افزايش وقوع حمله‌هاي آسمي در افراد آسيب‌پذير وجود دارد. حملات آسمي با علائم كوتاه‌شدن تنفس، تنگي‌نفس، سرفه و خس خس كردن سينه بروز مي‌كند.
اگر هنگام توفان در خيابان و مشغول رانندگي هستيد و اتومبيل شما داراي سيستم تهويه مطبوع است، آن را در وضعيت چرخش مجدد هوا قرار دهيد تا گردوغبار ورودي به اتومبيل شما كاهش يابد.

کد خبر 309725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha