همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار محکوم کردن حضور سلمان رشدی مرتد در نمایشگاه کتاب فرانکفورت از سوی کشورهای مسلمان شد.

علی جنتی

علی جنتی روز پنجشنبه در حاشیه رونمایی و بهره برداری از پیشرفته ترین تجهیزات چاپ کشور در «مجتمع چاپ و بسته بندی ماتریس» در اصفهان، در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، افزود: در نامه‌ای به وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی و دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، خواستار محکومیت این اقدام از سوی کشورهای اسلامی شده‌ام.

وی اظهارکرد: سلمان رشدی تنها به جمهوری اسلامی توهین نکرده است بلکه با نگارش کتاب آیات شیطانی به مقدسات اسلام و تمام ادیان الهی تعرض کرده است.

وی از نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان بزرگترین نمایشگاه بین المللی کتاب دنیا نامبرد و افزود: چندسالی بود که جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه شرکت نمی کرد اما امسال برای حضور فعال و گسترده در این نمایشگاه برنامه ریزی شده بود که متاسفانه مسئولان این نمایشگاه از سلمان رشدی مرتد برای سخنرانی و رونمایی از کتابی که وی بتازگی تالیف کرده است ، دعوت کردند لذا در اعتراض به این اقدام، ما نمایشگاه کتاب فرانکفورت را تحریم کردیم.

جنتی با بیان اینکه ما با مقامات نمایشگاه کتاب فرانکفورت عدم حضور سلمان رشدی مرتد در این نمایشگاه مذاکره کردیم اما متاسفانه مسئولان برگزاری این نمایشگاه حاضر به قبول این درخواست نشدند.

وی اضافه کرد: پس از بررسیهای انجام شده، وزارت فرهنگ و ارشاد تصمیم به تحریم این نمایشگاه گرفت و به رغم اینکه هزینه های مالی زیادی برای شرکت در این نمایشگاه متحمل شدیم اما شرکت در نمایشگاه را لغو کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اقدام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تحریم نمایشگاه کتاب فرانکفورت پاسخی به حرکت نامناسب و تحریک آمیز مسئولان برگزاری این نمایشگاه است.

وی با اشاره به اینکه سلمان رشدی احساسات یک میلیارد و 600 میلیون مسلمان جهان را جریحه دار کرده است، گفت: مشخص است، دعوت از این شخص برای سخنرانی و شرکت در یک نمایشگاه بزرگ بین المللی کتاب، توطئه صهیونیستی و یک دهن کنجی به همه مسلمانان دنیاست.

جنتی از همه کشورهای مسلمان خواست اعتراض خود را نسبت به حضور سلمان رشدی مرتد که به پیامبر عظم الشان اسلام و این دین الهی بی احترامی کرده است در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت را محکوم کنند.

نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت از لحاظ تعداد ناشران و بازدیدکنندگان بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا محسوب می‌شود.

این نمایشگاه هرساله در اواسط اکتبر به مدت پنج روز در نمایشگاه تجارت فرانکفورت در آلمان برگزار می‌شود.

کد خبر 309837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha