همشهری آنلاین: دفتر حزب کارگر روز پنجشنبه اعلام کرد جرمی کوربین رهبر جدید این حزب به دلیل گرفتاری کاری در مراسم تشریفات سلطنتی شورای خصوصی بریتانیا که در جریان آن باید در مقابل ملکه انگلیس زانو بزند، شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا از لندن، جرمی کوربین، سیاستمدار چپ گرا و رهبر جدید حزب کارگر قرار بود  پنجشنبه طی تشریفاتی از سوی ملکه الیزابت به عضویت شورای خصوصی بریتانیا در آید و عدم حضورش دراین مراسم بار دیگر خشم محافظه کاران را برخواهد انگیخت.

شورای خصوصی بریتانیا که در آن رجال سیاسی انگلیس از جمله رهبر حزب مخالف و اشراف زادگان عضو هستند با محوریت ملکه انگلیس به بررسی مسائل سیاسی کلان و امنیتی می پردازد.

گفته می‌شود مراسم زانو زدن و بوسیدن دست ملکه موسوم به ‘دستور شورا' جزو اصلی‌ترین تشریفات برای به عضویت درآمدن در این شورا می‌باشد.

اگرچه اعضاء این شورا برای به عضویت درآمدن ملزم به حضور در این تشریفات نیستند اما بر اساس عرف انگلیس، بی‌اعتنایی رهبران احزاب اصلی به این مراسم کار پسندیده ای نیست.

نکته قابل توجه اینجاست که به گزارش منابع انگلیسی، دفتر حزب کارگر خبر عدم حضور کوربین را به روزهای آخر موکول کرده است که این مساله خود نشان دهنده بی‌اعتنایی وی به تشریفات سلطنتی و شاید بتوان گفت، شخص ملکه به عنوان حاکم کشور می‌باشد.

روزنامه دیلی تلگراف نیز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: جرمی کوربین به بهانه درگیر کار بودن در نشست روز پنجشنبه این شورا که قرار است با حضور ملکه تشکیل شود، حاضر نخواهد شد و به این بهانه توانسته است از دیدار با ملکه پرهیز کند.

این روزنامه به نقل از سر 'آلن دانکن' نماینده حزب محافظه کار و عضو این شورا نوشت: ملکه همیشه خودش را بالاتر از مسایل سیاسی مطرح کرده است اما کوربین به نظر می‌رسد خواهان این است که جایگاه سیاسی خودش را بالاتر از ملکه معرفی کند.

به گفته این نماینده پارلمانی حزب محافظه کار، این مساله در حال حاضر مطرح است که آیا کوربین خواهان این است که یک چهره جدی سیاسی باشد و یا نه فقط یک شورشی دایمی بشمار آید.

کوربین پیش تر نیز در پاسخ به سووال خبرنگار بی بی سی که آیا در مقابل ملکه در مراسم معارفه به عنوان عضو جدید ‘شورای خصوصی بریتانیا' زانو خواهید زد و دستش را خواهید بوسید' گفته بود: 'من نمی‌دانستم که این اعمال در این مراسم را شامل می‌شود. باید در این رابطه فکر کنیم.'

وی همچنین در جریان مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد حمله هوایی نازی ها علیه انگلستان در جنگ جهانی دوم که با حضور شخصیت های نظامی و رجال سیاسی برگزار شد، سرود ملی انگلیس موسوم به 'خدایا ملکه را حفظ کن' را نخواند و خشم محافظه کاران را برانگیخت .

بر اساس برخی گزارش‌ها، وی همچنین در زمان نخست وزیری تونی بلر خواهان خروج خاندان سلطنتی از کاخ ‘باکینگهام پالاس' شده بود.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه گذشته در جریان کنفرانس سراسری حزب محافظه کار در منچستر، بابیان اینکه کوربین هوادار تروریسم است وی را فردی که ‘انگلیس را دوست ندارد' خوانده بود.

کامرون بدون نام بردن از وی گفت: ما نمی توانیم اجازه دهیم، فردی مواضع امنیتی تهدیدکننده اش، دیدگاه حمایت آمیزش از تروریست ها و ایدئولوژی اش که باعث گسترش نفرت می شود، بر کشوری که دوستش داریم تحمیل کند.

رهبر حزب محافظه کار گفت: او (جرمی کوربین ) نظرات جدیدی را مطرح کرده است اما به هیچ وجه مفید نیست. افکار حزب کارگر برای فقرا مفید نیست.

اکنون محرز شده است که کوربین درصدد است تا با اقدامات ساختارشکنانه اش برخی تابوهای مرسوم انگلیسی را بی ارزش جلوه دهد و این رفتار و مجموعه ای از رفتارهای خارج از عرف دستگاه دیپلماسی انگلیس، سبب شده است تا وی را به شخصیتی محبوب در میان قشر جوان و نیز عامه مردم انگلیس و از سویی تهدیدی برای امنیت طبقه حاکم مبدل سازد.

جرمی کوربین، روز شنبه 12 سپتامبر( 21 شهریورماه ) به رهبری حزب کارگر رسید و پس از اعلام پیروزی اش طی اظهاراتی با انتقاد از سیاست های دولت محافظه کار انگلیس اعلام کرد که درصدد است تا به عنوان اولین برنامه های حزبی اش برای پایان بخشیدن به سیاست های جنگ طلبانه دولت دیوید کامرون و مقابله باسیاست ریاضت اقتصادی اش اقدام کند.

کد خبر 309844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha