کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران عصر چهارشنبه‌خود را برای نشست با شاپور محمدی، معاون وزیر اقتصاد آماده می‌کردند.

اقتصاد

موضوع نشست بررسي مفاد نامه 4 وزير به رئيس‌جمهور بود اما در لحظات آخر معاون وزير اقتصاد، از طريق پيامك خبر داد كه نمي‌تواند خود را به اين نشست برساند. اگرچه معاون وزير اقتصاد به جمع اهالي بازارهاي پول و سرمايه نيامد اما اعضاي كميسيون اتاق تهران خود به بيان برخي چالش‌هاي بازار سرمايه پرداختند و نامه اخير 4عضو كابينه به رئيس‌جمهور را تحليل كردند.

  • رشد منفي بورس

علي سنگينيان، رئيس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران به‌عنوان نخستين سخنران گفت: بورس تهران از مرز ركود نيز گذشته و وارد بحران شده ‌است. او افزود: «بورس تهران از دي‌ماه سال 91نزولي شده و اين روند نزديك به 21‌ماه است كه ادامه دارد. در 21‌ماه اخير، 200هزار ميليارد تومان، معادل 60ميليارد دلار از دارايي سرمايه‌گذاران، صندوق‌هاي بازنشستگي، بانك‌ها، بيمه‌ها و دولت كاهش پيدا كرده ‌است.»

رئيس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران اعلام كرد: «در 6‌ماه نخست امسال متوسط گردش معاملات در بورس تهران به 9درصد كاهش يافته، ميانگين معاملات سهام هم در اين مدت به 147ميليارد تومان رسيده كه كمتر از يك سوم ارزش معاملات در دوره‌هاي رونق است.» به گفته سنگينيان، شاخص كل بورس تهران از ابتداي امسال تاكنون، 5/1درصد منفي شده است. شاخص 30شركت‌ بزرگ هم8.5درصد كاهش داشته كه اين ارقام از وضع نامطلوب غول‌هاي صنعتي و اقتصادي ايران حكايت دارد. او با اشاره به نامه 4وزير كابينه يازدهم خطاب به رئيس‌‌جمهور گفت: «اگرچه اين نامه به بحران بازار سرمايه اشاره دارد اما بايد توجه كرد كه بخشي از اتفاقات رخ‌داده ناشي از سياست‌ها و تصميماتي است كه در همين وزارتخانه‌ها اتخاذ شده است.»

  • غفلت از پديده ركود

عباس آرگون ديگر عضو كميسيون نيز با بيان اينكه با نامه‌نگاري نمي‌توان مشكل اقتصادي را برطرف كرد، گفت: «دولت يازدهم تمام توان خود را روي كنترل تورم گذاشته درحالي‌كه از پديده ركود غافل شده است.» عليرضا عسگري‌ماراني، مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري ملي ايران هم تغيير و اصلاح سياست‌هاي مالياتي و پولي از سوي دولت را عاجل‌ترين اقدام دانست.

  • پرداخت بدهي‌ها و معضلات آن

در ادامه اين نشست، موضوع عرضه اسناد خزانه در فرابورس روي ميز تحليل قرار گرفت. عليرضا عسگري‌ماراني هم تاكيد كرد: اين نگراني وجود دارد كه پس از عرضه اوراق اسناد خزانه در بورس يا فرابورس با سوءمديريت مواجه شود و بازار خارج از بورس براي اين اوراق به راه افتد. به گفته او اگر نرخ اين اوراق رشد كند، نابساماني آن مانند معضل يارانه‌ها از دولت يازدهم به دولت بعدي انتقال پيدا مي‌كند.

کد خبر 309894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha