همشهری آنلاین: حراج ملی شامگاه گذشته ۱۷ مهرماه در حالی دومین دوره خود را تجربه کرد که از میان ۷۶ اثر عرضه شده، ۶ اثر از جمله گران ترین اثر این حراجی فروخته نشد و بسیاری از آثار نیز به قیمت پایه به فروش رسید.

نقاشی

به گزارش مهر، «حراج ملی» شب گذشته جمعه ۱۷ مهرماه دومین دوره خود را در فروش آثار نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، نقاشی خط، تذهیب، نسخ خطی و صنایع دستی پشت سر گذاشت.

دومین دوره این حراج با حضور آتیلا پسیانی و امین ضیایی به عنوان آکشنر در مرکز همایش های رایزن برگزار شد که تا ساعت ۲۲:۳۰ ادامه داشت.

در این دوره ۷۶ اثر به حراج گذاشته شد که بیشتر آثار عرضه شده به قیمت پایه چکش خورد و ۶ اثر به دلیل آن که قیمت های پیشنهادی آنها به قیمت پایه نرسید، فروخته نشد.

گران ترین اثر این حراجی یعنی تابلو نگارگری میرزاآقا امامی با ۷۵۰ تا۹۵۰ میلیون تومان برآورد قیمت از جمله آثاری بود که فروخته نشد.

بر اساس آنچه در مراسم حراج گذشت، در مجموع ۷۰ اثر این حراج به مبلغ کلی ۴ میلیارد و ۹۷۶ میلیون تومان فروخته شد.

  • فروش تابلو ۵۵۰ میلیونی فرشچیان

گران ترین اثر فروخته شده این حراج به اثری از محمود فرشچیان مربوط به سال ۱۳۵۱ اختصاص داشت که ۳۵۰-۵۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت داشت و در نهایت ۵۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

کشتی ۱۶۰ سانتی متری ساخته بهروز حیدریان از جمله صنایع دستی عرضه شده در این حراجی بود که با فروش ۳۶۰ میلیون تومان عنوان دومین اثر گران قیمت این حراجی را به خود اختصاص داد. این کشتی ۳۵۰-۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

تابلو نقاشی جعفرخان نقاش مربوط به سال ۱۲۴۲ نیز با فروش ۳۵۰ میلیونی در ردیف سوم آثار گران قیمت این حراجی قرار گرفت. این تابلو نیز ۳۵۰-۴۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده بود.

تابلو نقاشی آیدین آغداشلو نیز به فروش ۲۰۰ میلیون تومانی دست یافت و چهارمین اثر گران قیمت این حراجی بود که ۱۵۰-۲۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری داشت.

تابلوی مینیاتور حسین خطایی مربوط به سال ۱۳۳۲ نیز که ۶۰-۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود به فروش ۱۸۰ میلیون تومانی دست یافت.

تابلو مینیاتور دیگری از محمدعلی زاویه مربوط به سال ۱۳۵۴ نیز ۱۶۰ میلیون تومان چکش خورد. این اثر ۱۴۰-۱۶۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده بود.

تابلوی مینیاتور حسین بهزاد با قیمت اولیه ۸۰-۱۰۰ میلیون تومان، تابلو نقاشی صادق تبریزی با همین برآورد قیمت و تابلوی نقاشی‌خط صداقت جباری با ۱۳۰-۱۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری اولیه هر کدام به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان فروخته شدند.

تابلو نقاشی حسین شیخ مربوط به سال ۱۳۴۲ نیز که ۱۲۰-۱۶۰ میلیون تومان برآورد قیمت داشت به قیمت پایه ۱۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

نقاشی‌خط رضا مافی نیز به قیمت پایه ۱۱۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلو نقاشی کیخسرو خروش و کمال الدین بهزاد نیز آثار ۱۰۰ میلیون تومانی این حراج بودند که هر دو اثر به قیمت پایه به فروش رسیدند.

آثار دیگر این حراجی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

نسخه خطی وصال شیرازی با ۸۰-۱۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت، ۹۰ میلیون تومان چکش خورد.

فرش ابریشم دستباف کار استاد فتحی به قیمت پایه ۸۵ میلیون تومان فروخته شد.

قلم زنی روی نقره،  کاری ازمحمد حیدری با ۵۰-۷۰ میلیون تومان قیمت گذاری به مبلغ ۸۵ میلیون تومان به فروش رسید.

تابلو نقاشی خط جلیل رسولی مربوط به سال ۵۷ به قیمت پایه ۸۰ میلیون تومان و یک قالیچه کار حمید کاظم نیا  نیز به رقم پایه ۸۰ میلیون تومان فروش رفت.

نقاشی پشت شیشه سیما عظیمی توانست از رقم پایه ۷۰ میلیون تومان عبور کند که به قیمت ۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

جام مینای نقره کاری از شکرالله صنیع زاده بالاتر از قیمت پایه که ۵۰-۷۰ میلیون تومان بود، رسید و ۷۵ میلیون تومان چکش خورد.

تابلو نقاشی حسین قوللرآغاسی مربوط به دهه ۳۰ نیز به قیمت پایه ۸۰ میلیون تومان،  تابلو نگارگری محمد آقانجف نگارگر دوره صفویه نیز که قیمت پایه ۶۰-۸۰ میلیون تومان داشت، ۶۵ میلیون تومان فروخته شد.

تابلو گل و مرغ سیدرضا فتاحی نیز ۶۰ -۸۰ میلیون تومان قیمت اولیه داشت که ابتدا تا ۶۵ میلیون تومان پیشنهاد خرید داشت اما با انصراف خریدار از این مبلغ دوباره به ۶۰ میلیون تومان به خریدار دیگری فروخته شد.

تابلو نقاشی خط نصرالله افجه ای نیز به رقم پایه ۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

از محمود زنده رودی یک تابلو نقاشی خط مربوط به سال جاری ارائه شد که ۲۵-۳۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود. این تابلو  با استقبال خریداران مواجه شد و در نهایت ۶۵ میلیون تومان فروخته شد.

یک تابلو نقاشی مربوط به دوره پهلوی اول نیز در این دوره از حراج ملی عرضه شد که نقاش آن نامشخص بود و به قیمت پایه ۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلو نقاشی قهوه خانه ای اثر عباس بلوکی فر فروش ۶۰ میلیون تومانی داشت. این اثر ۵۰-۷۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

تابلو نقاشی محمود اولیا مربوط به دهه ۳۰ به قیمت پایه ۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

از صادق تبریزی دو اثر در این حراج ارائه شد که اولین اثر نقاشی خط او ۴۰-۶۰ میلیون تومان برآورد قیمت داشت و ۵۵ میلیون تومان فروخته شد.

نقاشی عین الدین صادق زاده که ۴۵-۶۰ میلیون تومان برآورد قیمت داشت، ۵۵ میلیون تومان فروخته شد.

تابلو نقاشی حسین قوللرآغاسی مربوط به دهه ۳۰ کمی بالاتر از قیمت پایه ۵۵ میلیون تومان چکش خورد. این اثر ۵۰-۷۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

احمد فلسفی یک تابلو خوشنویسی در این حراج داشت که ۳۰-۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود و موفق به فروش ۵۵ میلیون تومانی شد.

تابلو نگارگری گل و مرغ بهرام مهربان کردستان کمی بالاتر از قیمت پایه ۵۱ میلیون تومان فروخته شد. این تابلو ۵۰-۷۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

از محمود زنده رودی یک اثر نقاشی خط دیگر نیز عرضه شد که با استقبال خریداران مواجه شد و ۵۰ میلیون تومان چکش خورد.   این اثر ۲۰-۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

نقاشی قهوه خانه ای اثر فتح الله قوللرآغاسی نیز از جمله آثاری بود که به قیمت پایه یعنی ۵۰ میلیون تومان فروش رفت.

جام فیروزه کوب اثر علی نیکوبخت از جمله صنایع دستی عرضه شده در این حراج بود که این جام نیز با قیمت پایه که ۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود، فروخته شد.

اثر نگارگری امیرهوشنگ جزی زاده نیز با ۴۵-۶۰ میلیون تومان قیمت اولیه به مبلغ ۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

یک تابلو نقاشی موسوم به ابوالحسن نیز به قیمت پایه ۵۰ میلیون تومان فروش رفت.

اثر تذهیب محمد نباتی نیز با قیمت پایه ۴۵ میلیون تومانی فروش رفت.

از میرعماد حسنی یک تابلو خوشنویسی مربوط به قرن یازدهم ۴۰ میلیون تومان فروخته شد. این خوشنویی ۴۰-۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

نقاشی پشت شیشه دیگری مربوط به دوره قاجاریه در این حراج عرضه شد که بسیار بالاتر از قیمت گذاری اولیه که ۱۵-۲۰ میلیون تومان بود، فروخته شد. این اثر ۴۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلو نقاشی خط دیگری از عین الدین صادق زاده نیز که ۳۰-۴۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده بود، ۳۶ میلیون تومان فروخته شد.

از علیرضا عباسی نیز یک اثر خوشنویسی عرضه شد که به قیمت پایه ۴۰ میلیون  تومان فروخته شد.

از محمد احصایی هنرمند شناخته شده عرصه خوشنویسی و نقاشی خط یک تابلو خوشنویسی به حراج گذاشته شد که ۳۰-۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری اولیه داشت و  ۳۶ میلیون تومان چکش خورد.

تابلو نقاشی ناصر اویسی نیز ۳۶ میلیون تومان فروخته شد. این اثر ۳۰-۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

تابلو خوشنویسی دیگری به خط وصال شیرازی ۱۸ -۲۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود که ۳۴ میلیون تومان فروخته شد.

از میرعلی هروی یک اثر خوشنویسی مربوط به قرن ۱۰ عرضه شد که ۳۲ میلیون تومان چکش خورد. این  اثر ۳۰-۴۰ میلیون تومان برآورد قیمت داشت.

اثر نگارگری مجید صادق زاده  نیز توانست به قیمت پایه که ۳۰ میلیون تومان بود فروخته شود.

تابلو نقاشی خط دیگری از جلیل رسولی مربوط به سال ۶۰ نیز به قیمت پایه ۳۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلو خوشنویسی یدالله کابلی نیز از قیمت پایه ۱۸-۲۲ میلیون تومان گذشت و به قیمت ۳۰ میلیون تومان فروخته شد.  

تابلو خوشنویسی عبدالرشید دیلمی به قیمت پایه ۳۰ میلیون تومان فروش رفت.

تابلو گل و مرغ سلینا پوریا نیز به رقم پایه ۳۰ میلیون تومان فروش رفت.

از محسن آقامیری هنرمند نگارگر یک تابلو تذهیب ارائه شد که به قیمت پایه ۲۵ میلیون تومان چکش خورد.

تابلو خوشنویسی علی شیرازی که ۱۸-۲۲ میلیون تومان برآورد قیمت داشت، ۲۲ میلیون تومان و  یک اثر تذهیب کاری از زینب شاهی نیز که ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود، ۲۰ میلیون فروش رفت.

اما نقاشی نوگرای آرش لاهیجی توانست از قیمت پایه ۱۴-۱۸ میلیون تومان عبور کند و به رقم ۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلو نقاشی خط مهدی فلاح نیز با برآورد قیمت ۱۵-۲۰ میلیون تومان، ۱۹ میلیون تومان و نقاشی  نوگرای عبدی اسبقی ۱۷ میلیون فروخته شد. این اثر ۱۵ - ۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

نقاشی خط علیرضا سعادتمند با قیمت پایه ۱۴-۱۸ میلیون تومان به رقم نهایی ۱۵ میلیون تومان و تابلو خوشنویسی غلامحسین امیرخانی نیز ۱۰-۱۴ میلیون تومان برآورد قیمت داشت که به مبلغ ۱۵ میلیون تومان به فروش رسید.

کار تذهیب مریم جملی نیز کمی بالاتر از قیمت پایه به مبلغ ۱۵ میلیون تومان فروخته شد.

قلم زنی روی سینی برنجی از دیگر صنایع دستی این حراج بود که به قیمت پایه ۱۴ میلیون تومان فروخته شد.

اثر خوشنویسی حبیب رمضان پور با ۱۲-۱۶ میلیون تومان قیمت گذاری به رقم ۱۴ میلیون تومان و نقاشی خط روح الله دلخانی که ۷-۱۰ میلیون تومان قیمت گذاری داشت، به رقم ۱۳ میلیون تومان چکش خورد.

تابلو خوشنویسی محمد کاشانی آزاد نیز به مبلغ پایه که ۱۲ میلیون تومان بود، فروخته شد.

تابلو خوشنویسی حسین نجفی نیز نخستین اثری بود که به حراج گذاشته شد، این اثر که ۷ - ۱۰ میلیون تومان قمیت گذاری شده بود، بالاتر از قیمت پایه ۱۲ میلیون تومان فروش رفت.

تابلو خوشنویسی محمدرضا پژند نیز کمی بالاتر از قیمت پایه که ۱۰ میلیون تومان بود، به رقم ۱۱ میلیون تومان و تابلو گل و مرغ مهدی  ایرانی نیز به قیمت پایه ۱۰ میلیون تومان رسید و فروش رفت.

ارزان ترین اثر این حراج نیز تابلو نقاشی خط مهرداد فلاح بود که به قیمت پایه ۷ میلیون تومان فروخته شد

  •  آثاری که فروخته نشد

نسخه خطی کتاب صحیفه سجادیه به قلم محمدابراهیم قمی ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برآورد قیمت داشت که پیشنهاد خرید آن به قیمت پایه نرسید و این اثر فروخته نشد.

تابلو تذهیب شده فرید هنرور که ۱۵-۲۰ میلیون تومان برآورد قیمت داشت نیز موفق به فروش نشد.

نسخه خطی قرآن کریم از محمدرحیم نیشابوری نیز نتوانست به قیمت پایه برسد و فروخته نشد. این نسخه خطی ۶۰-۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

نسخه خطی یک کتاب دعا از وقار شیرازی نیز از جمله آثاری بود که در این حراج پایین تر از قیمت پایه که ۱۴ میلیون تومان بود، خریدار یافت و در نهایت فروخته نشد.

تابلو تذهیب محمدرضا توابی نیز پیشنهادی بالاتر از قیمت پایه آن که ۵۰ میلیون تومان بود، نیافت و فروخته نشد.

از محمد خزایی نیز یک تابلو نگارگری به قیمت ۷۰- ۹۰ میلیون تومان عرضه شد که مبالغ پیشنهادی به قیمت پایه نرسید و فروخته نشد.

  • در حاشیه چه گذشت

یکی از نکات این دوره از حراج ملی انصراف خریداران از خرید آثارشان بود که دوبار اتفاق افتاد و برای پرهیز از تداوم این روند تذکر آتیلا پسیانی به نمایندگی از سوی برگزارکنندگان حراج را به همراه داشت.

قیمت برخی از آثار در کاتالوگ حراج و بروشور متفاوت بود که این اختلاف اندکی باعث سردرگمی آتیلا پسیانی و خریداران آثار شد.

آنا نعمتی و جهانگیر الماسی بازیگران سینما از جمله حاضران در این حراج بودند.

کد خبر 310009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha