می‌گوید از ۲ سال پیش شروع به اجرای Standup Comedy کرده و معتقد است خاستگاه این نوع اجرا کافه بوده است.

هنر

امير كربلايي‌زاده با اينكه بازيگر تئاتر است اما بسياري از مردم او را با اجراهايش در خندوانه شناختند. اين بازيگر طناز اجراي «ايستاده بخندان» يا همان استندآپ كمدي را در ايران در آغاز راه مي‌داند و اميدوار است روزي اين هنر نمايشي بتواند بيش از اينها ديده شود. در روزهايي كه فصل دوم خندوانه و مسابقه خنداننده برتر به روزهاي پاياني نزديك مي‌شوند، پاي صحبت‌هاي كربلايي‌زاده نشستيم كه بازي در بيش از 50نمايش را در كارنامه دارد.

  • آيا واقعا تلويزيون فقر برنامه دارد كه خندوانه به بهترين و سرگرم‌كننده‌ترين برنامه آن تبديل شده است؟

به‌نظرم مي‌توان گفت ما آنقدر برنامه موفق كم داريم كه خندوانه توانسته موفق شود. اين جمله منصفانه‌تر است. خوشبختانه خندوانه جايگاه خود را در ميان مردم پيدا كرده است؛ گرچه من ارتباطي با برنامه ندارم و تنها در آن برنامه اجرا مي‌كنم. به جرأت مي‌توانم بگويم پخش 200قسمت خندوانه اتفاقي نبوده و حالا بسياري از مردم براي تماشاي آن دستگاه پخش ديجيتال مي‌خرند. منكر اين ماجرا نيستم كه برنامه‌هاي تلويزيوني نظير خندوانه كم داريم اما نبايد از قدرت خندوانه هم غافل شد. اين برنامه تركيبي خيلي زود جاي خود را بين مردم باز كرد؛ البته در آغاز كم و كاستي‌هايي داشت كه به مرور بهتر شد.

  • شما هم فكر مي‌كنيد خنداندن مردم ايران دشوارتر از گرياندن آنهاست؟

خنداندن سخت نيست، شادي در جامعه درست تعريف نشده است. مردم ايران در دوران جنگ و تحريم و تحريمي كه هنوز هم تمام نشده سختي‌ها را پشت سر گذاشتند و توانستند مقاومت كنند. خيلي از كشورها در برابر اين مشكلات تاب نياوردند و نمونه اخير آن يونان است؛ مردمي كه كم آوردند و سياستمدارانش دست ياري به سوي ديگر كشورهاي اتحاديه اروپا دراز كردند. با اين حال، مردم ايران هم نيازمند راه‌هايي براي خالي كردن انرژي و هيجان و شادي خود هستند و شايد بتوان گفت خندوانه توانسته اين فرصت را هر چند كوچك ايجاد كند. گنجايش خندوانه شايد به اندازه يك ملت نباشد اما مردم به برنامه‌اي مانند خندوانه نياز دارند تا يك فضاي صحيح شاد و طنز ايجاد كند و مردم بتوانند درست خنديدن در فضاي اجتماعي را ياد بگيرند.

  • در اين ميان استندآپ كمدي هم شكل جديدي از اجراست كه آغاز شده است.

استندآپ كمدي هم در مرحله شروع است و هنوز خيلي كار دارد. خيلي‌ها اين اجراي استندآپ را كه تازه در جامعه شروع شده نقد مي‌كنند و معتقدند تعريف اين نوع اجرا با استندآپي كه در ايران اجرا مي‌شود متفاوت است اما من مي‌گويم ما بستن كمربند ايمني را همزمان برد تا ياد بگيريم و فرهنگ آن در جامعه ما نهادينه شد.

اجراي اين نمايش هم بايد به‌تدريج جا بيفتد و نهادينه شود. شايد آنچه اين روزها در خندوانه اجرا مي‌شود از يك نظر استندآپ كمدي نباشد چنانكه خود سازندگان برنامه هم نام آن را خنداننده برتر گذاشته‌اند. به‌نظرم اسم برنامه هم نشان از اين دارد كه هر كس به هر عنوان مي‌تواند در آن بخنداند يا شوخي كند و... استندآپ كمدي هم مي‌تواند يكي از اين راه‌هاي خنداندن باشد. فكر مي‌كنم بايد آنقدر اين برنامه‌ها توليد و اجرا شود تا مردم به‌تدريج با آن آشنا شوند.

  • با اين حال اين اجرا تعريف خاص خودش را دارد.

درست است. تعريف استندآپ كمدي خيلي ساده‌تر از اين حرف‌ها‌ست؛ نگاه انتقادي به مسائل اجتماعي، سياسي و ملي با استفاده از ابزار بازيگري در فضاي طنز. تماشاگر با ديدن اين اجرا بين رفتار خود و آنچه مي‌بيند وجه اشتراك پيدا و يكسري رفتارهاي اجتماعي را تصحيح يا رفع مي‌كند. البته حتما استندآپ كمدي مي‌تواند پايه آموزشي هم داشته باشد.

کد خبر 310013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha