جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: برَکا یک (BRCA۱) و برَکا دو ( BRCA۲)‌ ژن‌های انسانی هستند که پروتئین‌های مهارکننده تومور ایجاد می‌کنند و این پروتئین‌ها به ترمیم DNA آسیب‌دیده کمک می‌کنند، و بنابراین نقشی در حفظ پایداری ماده ژنتیکی سلول دارند.

BRCA gene

به گزارش همشهری آنلاین هنگامی که هر یک از این ژن‌های BRCA (ژن سرطان پستان زودرس)‌ جهش پیدا می‌کند، یا تغییر می‌یابد، محصول پروتئینی آن یا ساخته نمی‌شود یا کارکردش را به درستی انجام نمی‌دهد، ممکن است آسیب DNA به درستی‌ترمیم نشود.

در نتیجه، سلول‌ها با احتمال بیشتری دچار تغییرات ژنتیکی می‌شوند که ممکن است به سرطان منجر شود. جهش‌های خاص به‌ارث‌رسیده در BRCA1 و BRCA2 خطر سرطان‌ پستان و سرطان تخمدان را افزایش می‌دهند، و با افزایش خطر چندین نوع دیگر سرطان هم همراهی دارند.

جهش‌های BRCA1 و BRCA2 بر روی هم مسئول 20 تا 25 درصد از سرطان‌های وراثتی پستان و حدود 5 تا 10 درصد از همه سرطان‌های پستان هستند.

به علاوه جهش‌های BRCA1 و BRCA2 مسئول حدود 15 درصد از همه سرطان‌های تخمدان هستند. سرطان‌های پستان و تخمدان که با جهش‌های BRCA1 و BRCA2 همراهی دارند، معمولاً در سنین پایین‌تر از انواع غیر وراثتی بروز می‌کنند.

کد خبر 310734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha