فتانه انفرادی: سال۸۹ بود که براساس مصوبه کمیسیون فرهنگی هیأت دولت، تمام دستگاه‌های اجرایی موظف به جایگزینی ظروف یکبار مصرف گیاهی به‌جای ظروف یکبار مصرف پلیمری شدند.

ظروف یکبار مصرف گیاهی

در همان زمان اعلام شد كه وزارت بهداشت، نسبت به نظارت بر استفاده از ظروف يكبار مصرف برپايه گياهي (زيست تجزيه‌پذير) در كليه دستگاه‌هاي اجرايي و واحدهاي صنفي و صنعتي تحت پوشش نظارتي خود، اقدام خواهد كرد. اما حالا سال94 است و همچنان جولان و خودنمايي ظروف پلاستيكي يكبار مصرف را به‌طور انبوه در جامعه، شاهد هستيم. ظروفي كه به‌ويژه در ايام و مناسبت‌هاي خاص با شكل و شمايل و رنگ‌هاي متنوع دست به‌دست مي‌چرخند. ظروف يكبار مصرفي كه كاربرد اصلي خود را در ايران از دست داده است به‌جاي اينكه فقط براي غذاها و نوشيدني‌هاي سرد از آنها استفاده شود، مردم در آن چاي و غذاي داغ مي‌نوشند و مي‌خورند و به اين ترتيب تغذيه سالم در بدن آنها به تغذيه ناسالم و سم تبديل مي‌شود.

كارشناسان مي‌گويند: ظروف يكبار مصرف پلاستيكي از مونومر تشكيل شده است. در مواجهه با دماي بالاتر از 65درجه، مونومرها كه حاوي مواد سمي هستند، آزاد مي‌شوند و در درازمدت عامل ايجاد سرطان در انسان مي‌شود. وقتي در اين ظروف غذاي داغ مي‌خوريم، تركيبات شيميايي موجود در ديواره ظروف آزاد شده و داخل مواد غذايي مي‌شود.ظروف يكبار مصرف پلاستيكي، پس از آزبست و اشعه ا‌يكس، يكي از عوامل جدي بروز انواع سرطان و ساير بيماري‌ها محسوب مي‌شوند. با اين همه خطرات ناشي از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي، از سال89 تاكنون، كارشناسان بهداشتي درباره خطرات استفاده نابجا از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي و كاربرد ناصحيح آن در جامعه هشدار دادند اما مسئولان فقط وعده دادند. وعده‌هايي مبني بر اينكه، ظروف يكبار مصرف سلولزي و گياهي را جايگزين ظروف يكبار مصرف پلاستيكي يا پليمري مي‌كنيم.

استاندارد ظروف يكبار مصرف پلاستيكي تدوين و اجرايي مي‌شود. ظروف يكبار مصرف داراي پروانه ساخت و بهداشتي مي‌شوند. كارگاه‌هاي زير زميني توليداينگونه ظروف يكبار مصرف جمع‌آوري و نظارت‌ها بيشتر مي‌شود. اما با اين همه، حضور پررنگ ظروف يكبار مصرف پلاستيكي در ايران و كاربرد ناصحيح آن به‌خوبي گواه اين مطلب است كه مسئولان فقط وعده دادند و از نظارت هم خبري نيست. شاهد اين ادعا، همين شب‌ها و روزهاي ماه محرم است كه هم ميزبانان و هم ميهمانان مراسم سوگواري حسيني، مجبور هستند در اين ظروف نذري بدهند و نذري بگيرند. چون به‌رغم اينكه ايران به توليد ظروف گياهي يكبار مصرف دست‌يافته اما ظاهرا براي نذري‌دهندگان، به‌دليل قيمت بالاي ظروف گياهي، صرف نمي‌كند كه از اين ظروف استفاده كنند و براي مردمي هم كه تمايل به نذري مراسم سوگواري دارند، چاره‌اي جز استفاده از اين ظروف نيست، چون چاي داغ و نذري فقط در اين ظروف يافت مي‌شود.

کد خبر 310749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha