سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: این روزها اوج شور مردم برای حضور در سرزمین نینواست؛ مردمی که هر وقت تصویری از بین الحرمین را دیده‌اند، «بر دلم ترسم بماند» را زیر لب زمزمه کرده‌اند و اشک‌ریزان از خود آقا خواسته‌اند براتشان را امضا کند.

کربلا: ۱۵۰کیلومتر

 احتمالا كساني كه دعوتنامه برايشان ارسال شده، اكنون در حال بستن بار و بنه سفر به ديار معرفتند. قبل‌ترها سفر به كشور عراق فقط از طريق ثبت‌نام در كاروان‌هاي زيارتي انجام مي‌گرفت اما حالا شرايط به‌گونه‌اي مهيا شده است كه امكان سفر انفرادي به عراق هم وجود دارد. در سفرهاي انفرادي تمام هزينه‌هاي سفر اعم از رفت‌وآمد و خورد و خوراك و مكان اقامت به پاي خودتان است. اما حساب كرده‌ايد سفر انفرادي به اين كشور چقدر هزينه دارد؟ اگر مي‌خواهيد انفرادي سفر كنيد اين هزينه‌ها را پيش رو داريد.

  • اول بايد ويزا بگيريد

قبل از هركاري بايد براي گرفتن ويزا كه همان مجوز ورود به خاك كشور عراق است اقدام كنيد. براي گرفتن ويزا علاوه بر هزينه‌هايي كه قبلا براي گرفتن گذرنامه داشته‌ايد، بايد 40دلار هزينه صدور ويزا به اضافه‌ 10هزار تومان حق كارگزاري پرداخت كنيد. مجموع اين هزينه‌ها حدود 145هزارتومان مي‌شود. البته دولت عراق در بعضي از سال‌ها رواديد 15روزه ارزان‌تر هم صادر مي‌كند. در ايام محرم هم اين قيمت كاهش زيادي دارد، طوري كه پارسال ويزاي يك‌دلاري براي زائرين صادر كردند. با ويزاي انفرادي شما تنها يك‌بار مي‌توانيد از كشور خارج شويد، 3‌ماه فرصت استفاده از آن را داريد و مدتي هم كه مي‌توانيد با اين ويزا در اين كشور اقامت داشته باشيد يك‌ماه است. براي گرفتن ويزا شما بايد با در دست داشتن اصل گذرنامه‌تان كه حداقل 6‌ماه اعتبار داشته باشد و 2قطعه عكس (4 × 3) زمينه روشن به شركت مركزي كارگزاران امور زيارتي مراجعه كنيد. 2الي 10روز كاري هم طول مي‌كشد كه ويزا به دست‌تان برسد.

  • پول ايراني ببريم يا عراقي؟

پول ايراني در عراق هم اعتبار دارد و آنها هر دينار را 30ريال حساب مي‌كنند اما چون مبالغ را رند مي‌كنند ممكن است در بسياري از موارد مبلغ بيشتري از هزينه لازم را پرداخت كنيد. پس بهتر است در ايران، پول خود را به دينار عراقي تبديل كنيد كه قيمت آن در بانك مركزي حدود 27ريال است. يعني حداقل 10درصد كمتر خرج مي‌كنيد.

  • خودتان را به مرز برسانيد

مرز مهران، چزابه و شلمچه براي ورود به خاك عراق باز است. اگر قصد داريد با قطار به سمت مرز راهي شويد مبلغي بين 50تا 100هزار تومان براي خريد بليت كنار بگذاريد. مبلغ بليت اتوبوس هم چيزي بين 35تا 70هزار تومان است. اگر 4نفر باشيد و بخواهيد با آژانس خود را به مرز برسانيد نفري 50هزارتومان بايد هزينه كنيد. البته با خودروي‌سواري خودتان هم مي‌توانيد تا لب مرز برويد كه بسته به ميزان مسافتي كه طي مي‌كنيد و نوع خودرو، مبلغي كه بايد بابت بنزين پرداخت كنيد متفاوت است، اما كمترين ميزان آن يك باك بنزين است كه با احتساب بنزين 1000توماني حدود 50هزارتومان برايتان هزينه دارد. به اين مبلغ اضافه كنيد هزينه خورد و خوراك بين راه را. نگران وسيله‌ نقليه‌تان هم نباشيد. پاركينگ‌هاي امني كنار مرز قرار دارد كه در ازاي روزي 4هزار تومان از خودروي شما محافظت مي‌كنند.

در ضمن مبلغي را هم بابت عوارض خروج از كشور پرداخت مي‌كنيد. مبلغ عوارض خروجي 37هزار و 500تومان است كه بايد به‌حساب سيبا 2110100250009 نزد يكي از شعب بانك ملي ايران به‌حساب اداره ملي امور مالياتي واريز شده و قبض آن هنگام ارائه پاسپورت در هنگام خروج به قسمت گذرنامه ارائه شود.

  • عبور از مرز

احتمالا با توجه به ازدحام جمعيت بايد چند ساعتي پشت مرز عراق بمانيد تا تشريفات كنترل گذرنامه و رواديد با دقت انجام گيرد. بعد از وارد شدن به خاك عراق مي‌توانيد سوار ون يا اتوبوس‌هاي حاضر در مرز شده و با پرداخت 15000دينار عراقي كه چيزي حدود 45هزارتومان مي‌شود خود را به نجف يا كربلا برسانيد. البته لب مرز ماشين‌هاي سواري و همچنين ماشين‌هاي سنگين باربري هم وجود دارند كه حاضرند شما را به‌صورت رايگان تا نزديك‌ترين نقطه ممكن برسانند. هزينه تردد در شهر نجف و كربلا بسته به دور يا نزديك‌بودن مسيرتان هم 750تا 1500تومان است.

اگر سعي كنيد كوله‌پشتي سبكي كه خودتان توانايي حمل آن را داشته باشيد براي سفرتان ببنديد ديگر احتياجي به گرفتن گاري نداريد در غيراين صورت بايد مبلغي حدود 5هزار دينار عراقي يعني حدودا 15هزارتومان بابت هربار استفاده از اين گاري‌ها بپردازيد. البته گاري‌هاي صلواتي هم وجود دارند كه مبلغي بابت حمل‌ونقل وسايلتان از شما دريافت نمي‌كنند.

  • ايوان نجف

همه‌ كساني كه به‌صورت انفرادي سفر را آغار كرده‌اند شهر نجف را به‌عنوان ايستگاه اول انتخاب مي‌كنند. چنانچه اقامت در شهر نجف را در برنامه‌تان داريد بدانيد در حرم حضرت امير مكان‌هايي براي استراحت زوار درنظر گرفته شده است. همچنين مي‌توانيد با هر ويزا يك وعده غذا مهمان امام علي در مهمانسراي حضرت باشيد. فقط براي دريافت غذا بايد ساعت 8:30جلوي در مهمانسرا باشيد. حالا اگر بخواهيد بيرون از صحن حضرت امير جايي را براي اسكان اجاره كنيد بايد چيزي حدود 20تا 30هزار دينار بابت هر تخت بپردازيد.

خورد و خوراك در شهر نجف هم هر روز براي هر نفر 5هزار دينار هزينه دارد. اما در كربلا قيمت‌ها كمي ارزان‌تر از نجف است ولي تفاوت چنداني ندارد. لازم به ذكر است اين قيمت‌ها در ايام محرم علي‌الخصوص ايام اربعين بيشتر مي‌شود. فاصله شهر نجف تا كربلا 80كيلومتر است كه خودروها در ازاي دريافت 10000دينار شما را به كربلا خواهند رساند. اين را هم بدانيد هر دينار عراقي 30ريال است.

  • اگر قصد پياده‌روي اربعين داريد

در ايام اربعين، فاصله‌ 80كيلومتري نجف تا كربلا را 3روزه طي خواهيد كرد. در اين مسير هيچ هزينه‌اي براي محل خواب و استراحت و خورد‌وخوراكتان متحمل نخواهيد شد. خوراك و محل اسكان با نهايت ادب توسط صاحبان مواكب‌ در اختيار شما قرار خواهد گرفت. شما در اين هيئت‌ها به صرف صبحانه، ناهار و شام دعوت مي‌شويد، ميوه و شيريني‌هاي محلي و خرما در طول مسير به وفور يافت مي‌شود حتي در بعضي از اين ايستگاه‌ها توزيع رايگان جوراب و دستمال كاغذي و دمپايي وجود دارد، با وجود اين، شما مقداري تنقلات مثل كشمش و انواع مغزها از ايران تهيه كنيد و همراه خود داشته باشيد تا قواي بدني‌تان براي پياده‌روي تأمين شود. در هر يك از اين موكب‌ها هم بطري‌هاي آب براي شما تدارك ديده شده است كه اتفاقا ساخت كشور خودمان است. پس لازم نيست براي خريد آب‌معدني هم هزينه كنيد. شب‌ها هم درب خانه‌ها و هيئت‌ها به روي شما باز است. سعي كنيد قبل از ساعت 8جايي را براي خواب پيدا كنيد چون احتمال اينكه بعد از ساعت 10جاي مناسبي را پيدا كنيد كم است. همچنين با توجه به سردي احتمالي هوا جايي را انتخاب كنيد كه گرم باشد. در ضمن چون عده زيادي از پتو‌ و بالش‌هاي موجود در مواكب استفاده مي‌كنند بهتر است براي رعايت بهداشت فردي‌تان يك كيسه خواب همراهتان ببريد كه خيالتان از بابت كالاي خواب راحت باشد.

  • توصيه‌هاي مهم در سفر

سعي كنيد وسايل‌تان تا حد امكان كم وزن و سبك باشند تا براي حمل‌ونقل آن به زحمت نيفتيد. هرقدر كوله‌تان سبك‌تر، كمردرد و پادردتان كمتر. به جاي استفاده از كيف‌دستي يا كيف خريد از كوله‌پشتي براي حمل وسايلتان استفاده كنيد.

سعي كنيد قرآن يا زيارت عاشوراي جيبي همراهتان باشد. البته توصيه ما اين است كه نرم‌افزار آن را دانلود كرده و داخل گوشي‌ همراهتان داشته باشيد كه بتوانيد هنگام پياده‌روي به آنها گوش كنيد.

از كفش‌هاي نو استفاده نكنيد. سعي كنيد از كفش‌هايي استفاده كنيد كه قبلا امتحان راحت بودنشان را پس داده‌اند. پيشنهاد ما اين است كه يك جفت صندل هم همراهتان باشد تا در هنگام پياده‌روي هوا از بين انگشتان‌تان در جريان باشد. مزيتش اين است كه پايتان بو نمي‌گيرد و ديگر اينكه هرجا احساس خستگي كرديد مي‌توانيد پاها را با آب و صابون شست‌و‌شو داده تا كمي از خستگي‌تان كاسته شود. به علاوه با اين كار پاها از تاول‌زدن در امانند. در ضمن يك عدد صابون كوچك يا يك تيوپ صابون مايع همراهتان باشد، وزني ندارند، اما مطمئن باشيد حسابي به دردتان خواهد خورد.

اكثرا زائران به‌خاطر تعريق فراوان و گاهي استفاده از لباس‌هاي نامناسب (مثلا از جنس الياف پلاستيك) دچار عرق‌سوز مي‌شوند. اگر پوست حساسي داشته باشيد احتمالا اين آسيب ناخوشايند را طي سفر تجربه خواهيد كرد پس لازم است يك عدد پماد كالامين، پودر بچه و پماد پيروكسيكام خريداري كرده و همراهتان داشته باشيد.

اين روزها، موبايل‌هاي كشور عراق به سختي آنتن مي‌دهند و تماس گرفتن با ايران كار بسيار دشواري است. از حالا خانواده‌هايتان را در جريان بگذاريد كه درصورتي كه چند روز تماس نگرفتيد نگران نشوند. اما شما هر روز تمام سعي‌تان را براي برقراري ارتباط با خانواده‌ها انجام دهيد. يادتان نرود جماعتي در خاك كشورتان چشم انتظار شما هستند.

دوربين عكاسي فراموش نشود. شايد در طول سفر صحنه‌هايي ببينيد كه هيچ وقت ديگر در هيچ كجاي دنيا نتوانيد مثل و مانند آن را پيدا كنيد. راستي شارژر موبايل يادتان نرود.

کد خبر 311030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha