همشهری آنلاین: اروپا درحال برداشتن قدم‌های قابل توجه در راستای تغییر بنیادین عملکرد جوامع اروپایی است، از ۶ ساعته شدن روزهای کاری، حذف پول نقد و تبدیل شدن به اولین کشور رها از سوخت‌های فسیلی در سوئد گرفته تا تغییر نظام آموزشی موضوع‌محور در فنلاند و اکنون توقف تردد خودرو در اوسلو.

اوسلو

براساس گزارش ساينس الرت، در جديد‌ترين حركت كشورهاي اروپايي در مسير بهبود بخشيدن جامعه، نروژ اعلام كرده كه تردد خودرو در پايتختش از سال 2019 براي هميشه ممنوع خواهد شد.

اين حركت چند هفته پس از ممنوعيت يك روزه تردد خودروها در پاريس به منظور تمدد اعصاب شهروندان و دور كردن آنها از آلودگي و استرس انجام شده‌است. اين طرح ماه گذشته و در هفته حمل و نقل اروپا با مشاركت 246 شهر و محله از 14 كشور اروپايي اجرا شد.

با اين‌همه يك روز بدون خودرو نمي‌تواند تاثير چنداني بر سلامت انسان‌ها و محيط‌زيست داشته باشد،‌ از اين رو نروژ تصميم گرفته يك قدم بزرگتر برداشته و مركز شهري بدون خودرو داشته‌باشد. 

درحال حاضر از 600 هزار ساكن اوسلو 350 هزار نفر از آنها مالك خودرو هستند و 90 هزار نفر از آنها در مناطق تجاري شهر مشغول به كارند، از اين رو مقامات شهر اكنون چهار سال فرصت دارند تا جايگزين‌هاي حمل‌و‌نقل مناسب‌تري را براي اين افراد فراهم آورند. شوراي شهر اوسلو تضمين داده كه 60 كيلومتر مسير دوچرخه‌سواري ايجاد خواهد‌كرد و سرمايه‌گذاري در بخش حمل و نقل عمومي را افزايش خواهد‌داد.

اتوبوس‌هاي عمومي و ترامواها و همچنين خودروهاي افراد ناتوان جسمي و كاميون‌هاي حمل مواد همچنان مجوز تردد خواهند‌داشت. مقامات شهرداري اوسلو اميدوارند بتوانند در طول 5 سال ميزان انتشار گازهاي گلخانه‌اي را 50 درصد كاهش دهند و به سطحي برسانند كه در سال 1990 ثبت شده‌بود. مقامات نروژي همچنين تصميم دارند تا سال 2019 تردد خودرو را در كل اوسلو و نه فقط در مركز اين شهر متوقف سازند.

کد خبر 311036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha