همشهری آنلاین: رییس شبکه تحقیقات کشوری استئوپروز (پوکی استخوان) دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: براساس آخرین تحقیقات به عمل آمده، ۲۵ تا ۳۸ درصد افراد ۳۵ تا ۵۵ سال کشور مبتلا به پوکی استخوان هستند.

به گزارش ايرنا، دکتر محمد پژوهی در روز جهانی پوکی استخوان 20 اکتبر برابر 28 مهرماه افزود: پوکی استخوان در زنان سه برابر مردان است.

وی با اشاره به بدون علامت بودن بیماری پوکی استخوان در اغلب موارد خاطرنشان کرد: نشستن کلسیم روی نسج (بافت) استخوانی موجب استحکام آن می شود که از اوایل کودکی تا حدود 40 سالگی به شرط کافی بودن کلسیم، استحکام آن افزایش می یابد ؛ از سن 40 تا 45 سالگی استحکام آن ثابت و از 45 سالگی کلسیم نسج و در نتیجه استحکام استخوانی کاهش یافته و استخوان ها شکننده می شوند.

وی ادامه داد: پوکی استخوان اغلب از 50 تا 60 سالگی به وقوع می پیوندد؛ پوکی استخوان در اوایل 50 سالگی، خفیف بوده و با افزایش سن، شدت می یابد بطوریکه در سنین 65 تا 70 سالگی به حداکثر شدت خود می رسد.

پژوهی گفت: هرچه حجم توده استخوانی در سنین کودکی و جوانی بیشتر باشد ، پوکی استخوان دیرتر اتفاق می افتد و شدت آن کمتر می شود اما اگر حجم توده استخوانی در دوران کودکی کمتر باشد ، این بیماری خاموش زودتر اتفاق می افتد.

  • سیگار 

این فوق تخصص غدد با اشاره به عوامل تشدید کننده پوکی استخوان گفت: سیگار موجب توقف استخوان سازی در افراد و در نتیجه ابتلا به پوکی استخوان می شود.

پژوهی به مردم توصیه کرد از مصرف سیگار پرهیز کرده و به مصرف شیر و مشتقات آن توجه کافی کنند.
وی ادامه داد: همچنین می توان برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان از مکمل های کلسیم و ویتامین دی استفاده کرد.

  • هورمون های زنانه و مردانه و پوکی استخوان

رییس شبکه تحقیقات کشوری استئوپروز گفت: تغییرات هورمونی بدن یکی از دلایل ابتلا به پوکی استخوان است بطورمثال در زنان بعد از دوران یائسگی به علت کاهش هورمون های زنانه استروژن، پوکی استخوان شدید می شود.

پژوهی افزود: به همین دلیل شیوع بیماری پوکی استخوان در سنین بعد از 50 سالگی در زنان بیشتر است و از 65 سالگی دوباره میزان شیوع آن در دو جنس زن و مرد ، یکسان می شود.

وی ادامه داد: در مردان نیز از سنین 65 سالگی به بعد به علت کاهش هورمون تستوسترون دچار کاهش توده استخوانی می شوند.

  • ورزش مانعی برای پیشرفت پوکی استخوان

رییس شبکه تحقیقات کشوری استئوپروز گفت: ورزش های مناسب ، مانع پیشرفت بیماری پوکی استخوان می شود.
پژوهی افزود: با ورزش کردن حداقل سه تا پنج نوبت در هفته ، هر کدام به مدت نیم ساعت تا 45 دقیقه می توان بیماری پوکی استخوان را به تاخیر انداخت.

  • ویتامین دی از دیگر عوامل بازدارنده پوکی استخوان

رییس شبکه تحقیقات کشوری استئوپروز گفت: ویتامین دی ( D ) و کلسیم نقش مهمی در بازدارندگی بیماری پوکی استخوان دارند.

پژوهی افزود: براساس آخرین تحقیقات به عمل آمده بین 60 تا 70 درصد مردم کمبود شدید ویتامین دی دارند.

وی خاطرنشان کرد: نور آفتاب یکی از منابع تامین کننده ویتامین دی است.

وی یادآور شد: اگر پوکی استخوان قبل از 20 سالگی رخ دهد، جنبه ارثی دارد.

طبق اعلام وزارت بهداشت در سال گذشته، طی یک دهه اخیر بیماری پوکی استخوان در گروه سنی بالای 20 سال کشور از 8.3 درصد در سال 80 به 10.6 درصد در سال 90 رسیده است و به عبارت دیگر پوکی استخوان طی یک دهه 3 / 2 درصد افزایش یافته است.

کد خبر 311059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha