چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

روز دوشنبه آمریکا و اسپانیا توافقنامه‌ای را امضا کردند که به سال‌ها اختلاف و کشمکش میان دوطرف پایان می‌دهد. موضوع این توافقنامه، رد پایی است که از یک فاجعه هسته‌ای آمریکایی در خاک اسپانیا باقی مانده‌است.

روابط بین الملل

ماجرا به سال 1966برمي‌گردد؛ وقتي يك بمب‌افكن آمريكايي با يك هواپيماي سوخت‌رسان در آسمان اسپانيا برخورد مي‌كند و 4 بمب هيدروژني خود را در خاك اسپانيا در روستايي در جنوب اين كشور مي‌اندازد. اين بمب‌ها مجهز به كلاهك نبودند و انفجاري ايجاد نكردند اما 2 بمب از اين 4 بمب باعث نشت پلوتونيوم در خاك اسپانيا شدند. اگر اين بمب‌ها منفجر مي‌شد، فاجعه‌اي بدتر از هيروشيما و ناكازاكي ايجاد مي‌كرد.

اما فاجعه زيست‌محيطي كه اين بمب‌ها در خاك اسپانيا به جا گذاشتند، همچنان ادامه دارد. بعد از وقوع اين حادثه، آمريكا 5هزار محموله خاك آلوده را از اسپانيا خارج كرد و خسارت مالي هم پرداخت. اما در سال‌هاي بعد مطالعات راديواكتيوي نشان داد كه اين پاكسازي به هيچ‌وجه كافي نبوده و اين منطقه به‌دليل آلودگي بالا، به‌عنوان منطقه ممنوعه باقي مانده‌است.

اسپانيا سال‌هاست از آمريكا درخواست مي‌كند براي پاكسازي اين منطقه كمك كند و خاك آلوده را از اسپانيا خارج كند. اما دوطرف به توافقي در اين زمينه نمي‌رسيدند. دولت اسپانيا اين فاجعه را مسئوليت آمريكا دانسته و خواستار مسئوليت‌پذيري در اين زمينه بود. اكنون بعد از مدت‌ها، جان كري و همتاي اسپانيايي‌اش در مادريد توافقنامه‌اي را در اين زمينه امضا كرده‌اند و به اين اختلاف پايان داده‌اند. يكي از دلايل اينكه بعد از سال‌ها دوطرف اكنون به اين توافق رسيده‌اند آن است كه آمريكا به حضور نظامي در اسپانيا نياز دارد. به همين‌خاطر اين امتياز را داده تا در مقابل، جواز حضور نظامي را دريافت كند.

کد خبر 311116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha