همشهری آنلاین: یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید نانو رنگ‌های ترافیکی با دوام شد که این محصول در ایمن‌سازی و خط‌کشی معابر شهری، جاده‌ها و فرودگاه‌ها کاربرد دارد.

نانو‌رنگ‌های ترافیکی بادوام تولید شد

به گزارش مهر، سالانه بودجه‌ بسیار قابل توجهی برای خط‌کشی معابر ترافیکی هزینه می‌شود. از آنجایی که علائم ترافیکی نیاز به تجدید رنگ مداوم دارند، پایداری و دوام رنگ مورد استفاده در آن‌ها بسیار مهم است. عمر مفید رنگ‌های ترافیکی معمولی در حدود ۶ ماه است و پس از این مدت نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد دارند. این موضوع به معنی صرف هزینه و نیز ایجاد مشکلات ترافیکی در بازه‌های کوتاه زمانی است.

از این رو صنعتگران شرکت دانش بنیان صنایع شیمیایی "ریف ایران" با به کار بردن ذرات نانو در رنگ‌های ترافیکی موفق به بهبود کیفیت این رنگ‌ها شده‌اند. به کمک این نانوذرات، مقاومت رنگ در برابر سایش و آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی افزایش یافته است.

همچنین بهبود مقاومت رنگ در برابر چسبندگی ذرات گرد و غبار، جرم‌پذیری و کدر شدن و افزایش وضوح این رنگ‌ها از دیگر فواید استفاده از نانوذرات در ساختار این محصول است.‏

این فناوری در ابتدا طرحی پژوهشی در قالب پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد دانشجویی در دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است که حقوق علمی آن توسط شرکت خریداری شد. سپس طرح از حالت علمی صرف، وارد مسیر تجاری شده و به تولید صنعتی رسید.

رنگ تولیدی صنایع شیمیایی ریف ایران از ماندگاری و دوامی تا دو برابر در مقایسه با رنگ‌های عادی برخوردار است که علت این امر استفاده از "رزین آکریلیک ترموپلاست نانویی" است. این ماده که یک رزین تقویت شده با نانو‌ذرات ویژه است، به عنوان پایه در رنگ‌های ترافیکی نانوی صنایع شیمیایی ریف ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نانورنگ ترافیکی تولیدی این شرکت تا کنون در خط کشی باند فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، اتوبان شهید مدرس تهران و چند محور ترافیکی در سطح شهر اصفهان مورد استفاده قرار گرفته است.

شرکت صنایع شیمیایی ریف ایران برای این محصول تاکنون موفق به دریافت تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه‌ فناوری نانو، گواهی مدیریت کیفیت ISO ۹۰۰۱ و نیز گواهی ثبت اختراع شده است.

کد خبر 311167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha