همشهری‌آنلاین-فرانک عطیف: فرودگاه بین‌المللی بغداد یک فرودگاه همگانی و نظامی مسافربری با کد یاتا BGW است و در حومه و ۱۶ کیلوکتری غرب مرکز شهر قراردارد.

 

 

 

فرودگاه بين‌المللي بغداد بزرگ‌ترين فرودگاه عراق است. اين فرودگاه ابتدا فرودگاه بين‌المللي صدام نام داشت.

فرودگاه بغداد براساس توافق‌نامه‌اي در سال 1979 با يك شركت فرانسوي ساخته‌شد.گشايش كامل فرودگاه تا سال 1987 به تاخير افتاد.بيشتر پروازهاي مسافري بعداد در سال 1991 بعد از وضع تحريم آمريكا به‌خاطر حمله عراق به كويت،متوقف شد.فرودگاه بين‌المللي بغداد پايگاه خط هوايي ملي عراق، عراق ايرويز است که یک باند فرود بتن دارد و طول باند آن سه هزار و 301 متر و در ارتفاع ۳۵ متری از سطح دریا واقع شده‌است.

بر روی قسمتی از دیوار ساختمان فرودگاه کار هنری مردی بر روی قالیچه پرنده جاخوش کرده‌است.

برنامه توسعه فرودگاه موردنظر با گنجايش سالانه 15 ميليون مسافر ،سال 2010 رونمايي شد.

در اين برنامه ساخت 3 ترمينال جديد و بازسازي ترمينال‌هاي موجود درنظر گرفته شده‌بود.طبق اين برنامه هر ترمينال بايستي ظرفيت پذيرش 2.5 ميليون مسافر را داشته‌باشد.

نام "فرودگاه بین‌المللی بغداد" بعد از حمله نیروهای خارجی به رهبری آمریکا در سال 2003 جایگزین اسم " فرودگاه صدام حسین" شد. کنترل غیرنظامی  فرودگاه در سال 2004 به دولت عراق برگردانده شد.

فرودگاه بغداد شاهد رویدادهای بسیاری از هواپیماربایی تا شلیک خمپاره و موشک و آسیب‌دیدن هواپیماها بوده‌است.عراق بعد از سقوط دیکتاتوری صدام تا مدت‌ها درگیر منطقه پرواز ممنوع بوده و به همین دلیل پروازهای بین‌المللی در این فرودگاه یکی، یکی بعد از چند سال پس از سقوط صدام دوباره از سرگرفته شد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha