همشهری آنلاین: نارنجک‌های مینیاتوری حساس به گرما که از داروی ضد سرطان انباشته شده‌اند، می‌توانند تومورهای سرطانی را بدون آسیب زدن به نسوج سالم نشانه گرفته و آنها را از بین ببرند.

سرطان

براساس گزارش تلگراف، محققان دانشگاه منچستر موفق به بازسازي ساختاري حباب مانند در بدن به نام ليپوزوم شده‌اند كه مي‌توان آنها را از داروي شيمي درماني انباشته و مستقيم به سوي سلول‌هاي سرطاني ارسال كرد.

ليپوزوم‌ها در بدن معمولا براي انتقال مولكول‌ها به سلول‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند، اما دانشمندان دريافتند مي‌توانند از اين ساختارهاي زيستي براي انتقال دارو به تومورهاي سرطاني استفاده كنند. اكنون دانشمندان توانسته‌اند اين ساختارها را به محرك‌هاي حساس به گرمايي مجهز سازند تا به محض نزديك‌شدن به تومورهاي گرم، منفجر شده و دارويي كه درون آنها قرار گرفته را وارد تومور سازند.

به گفته محققان ليپوزوم‌هاي حساس به گرما از آنجايي كه بخشي از بدن به شمار مي‌روند، مي‌توانند به صورت ايمن در سرتاسر بدن سفر كنند، درحالي كه درون خود داروهاي شيمي درماني را حمل مي‌كنند. به محض اينكه اين حباب‌ها به منطقه‌اي گرم شده توسط تومورها مي‌رسند، از هم متلاشي شده و دارو را آزاد مي‌كنند. به اين شكل اثرگذاري داروها افزايش يافته و از ميزان عوارض جانبي آن كاسته خواهد‌شد.

تومورها معمولا حرارتي بيشتر از ميانگين دماي بدن دارند، و ليپوزوم‌ها نيز تا زماني كه به اين دما نرسند،‌فعال نخواهند‌شد. اگرچه اين سيستم حمل دارو تاكنون تنها روي موش‌ها مورد آزمايش قرار گرفته‌است، دانشمندان اطمينان كامل دارند نتيجه آزمايش آن روي انسان نيز مثبت خواهد بود.

کد خبر 312112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha