همشهری آنلاین: جدید‌ترین نوآوری در زمینه چاپ سه‌بعدی می‌تواند روند درمان‌های دندان‌پزشکی را متحول سازد، زیرا محققان درحال چاپ دندان‌های چاپی ضد‌باکتری هستند که از عوامل ضد باکتری و ضد پوسیدگی برخوردارند.

دندان

براساس گزارش گاردين،‌ محققان دانشگاه گورنينگن در تلاش براي ساخت دندان‌هاي چاپي سه‌بعدي هستند كه از نوعي پلاستيك ضد باكتري ساخته شده كه مي‌تواند باكتري‌هاي عامل پوسيدگي دندان‌ها را نابود كنند.

اين دندان‌ها در طول زمان پوسيده نشده و تغيير رنگ نخواهند‌داد. هدف اصلي از ساخت چنين دندان‌هايي يافتن مواد مناسب براي استفاده در چاپگرهاي سه‌بعدي ويژه دندانپزشكي بوده‌است. در اين مورد از نمك آمونيوم نوع چهارم درون پليمرهاي رزيني مخصوص دندانپزشكي استفاده شده‌است. زماني كه اين تركيب درون چاپگرهاي سه‌بعدي قرار مي‌گيرد مي‌توان آن را با استفاده از اشعه فرابنفش به جامدي سخت تبديل كرده و از آن براي چاپ جايگزين دندان‌هاي فاسد استفاده كرد.

به منظور بررسي قابليت ضد باكتريايي اين دندان در محيط آزمايشگاه محققان مواد را با بزاق انسان آغشته كرده و در معرض باكتري‌هايي قرار دادند كه عامل پوسيدگي دندان انسان به شمار مي‌روند. دندان ضد باكتري توانست بيش از 99 درصد از تمامي باكتري‌هايي كه در اطرافش وجود داشتند را نابود كند درحالي كه كوچكترين عوارضي براي سلامت از سوي آن مشاهده نشد.

با اين‌همه اين دندان‌ها هنوز بايد مراحل آزمايش‌هاي باليني را پشت سر بگذارند و هنوز واكنش آنها نسبت به مسواك و خميردندان بررسي نشده‌است. اما محققان بر اين باورند اين محصول پزشكي در آينده‌اي نزديك، حتي زودتر از زمان مورد نياز براي توليد داروهاي جديد، از كاربردهاي قابل پيش‌بيني برخوردار است.

کد خبر 312205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha