همشهری آنلاین: پس از آن که مردم ترکیه روز یکشنبه برای شرکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام به پای صندوق‌های رای رفتند، مقام‌های این کشور از پایان فرآیند رای‌گیری این انتخابات و آغاز شمارش آرا خبر دادند.

پایان رای‌گیری در انتخابات پارلمانی در ترکیه و آغاز شمارش آرا

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، انتخابات پارلمانی روز يكشنبه در حالی در ترکیه برگزار شد که این کشور در ماه‌های اخیر صحنه حوادث سیاسی مختلفی بوده است. حدود 54 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در 175 هزار حوزه رای‌گیری بودند. حوزه‌های رای‌گیری از ساعت هفت صبح (به وقت محلی) باز شدند و رای‌گیری تا ساعت چهار عصر (به وقت محلی) ادامه دارد.

این دومین انتخابات در پنج ماه اخیر ترکیه است. در انتخابات قبلی حزب عدالت و توسعه ترکیه موسوم به آک پارتی اکثریت خود را برای اولین بار در 13 سال اخیر از دست داد. پس از نزدیک به پنج ماه بلاتکلیفی و بی‌ثباتی سیاسی در این کشور، اکنون مردم این کشور یک بار دیگر به پای صندوق‌های رأی رفتند تا شاید این بار بتوانند سرنوشت تشکیل دولت را رقم بزنند. در این انتخابات، 16 حزب سیاسی و 21 نماینده مجلس مستقل شرکت کردند.

دومین انتخابات پارلمانی در ترکیه در سال جاری در حالی برگزار شد که این بار نیز در این انتخابات زودهنگام چهار حزب عمده حضور داشتند. در انتخابات پیشین ترکیه حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) چهل و یک درصد آرا، حزب مردم جمهوری‌خواه (CHP) بیست‌ و پنج درصد، حزب حرکت ملی‌گرا (MHP) شانزده درصد و حزب دموکراتیک خلق (HDP) که به عنوان حزب کردها شناخته می‌شود نیز سیزده درصد را به دست آوردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مدرسه‌ای ابتدایی در استانبول رای خود را به صندوق انداخت. وی پس از آن در جمع خبرنگاران گفت: «ترکیه مجبور شد تا بار دیگر انتخابات برگزار کند چرا که پس از رای‌گیری هفتم ژوئن "ثبات" از صندوق‌ها بیرون نیامد. امیدوارم ملت ما انتخاب خود را به نفع ثبات انجام دهند.»

اشاره ضمنی اردوغان به تشکیل دولت تک‌حزبی در حال مطرح می‌شود که شایعاتی مبنی بر این وجود دارد که حزب حاکم آک پارتی احتمالا برای تقلب در انتخابات تلاش می‌کند تا بتواند به تنهایی قدرت را در دست بگیرد.

صلاح‌الدین دمیرتاش، از رهبران حزب دموکراتیک خلق پس از انداختن رای در استانبول ابراز امیدواری کرد که نتایج این انتخابات به نفع تمام کشور باشد. وی تاکید کرد: «ترکیه از همه بیشتر به صلح نیاز دارد و امیدوارم این رای‌گیری امیدها برای صلح در کشور را تقویت کند.»

براساس گزارش رسانه‌های خارجی، میزان مشارکت بیش از دوره‌های پیش به نظر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود به بیش از 90 درصد هم برسد. براساس آخرین نظرسنجی پیش از انتخابات، حزب حاکم باز هم بیشترین میزان کرسی‌ها را بدست می‌آورد اما از گرفتن اکثریت پارلمانی باز می‌ماند و در آن صورت دو گزینه وجود دارد: تشکیل ائتلاف و یا برگزاری انتخابات پارلمانی مجدد.

در همین حال دولت باغچلی، رهبر حزب حرکت ملی‌گرا در آنکارا رای خود را به صندوق انداخت و گفت: «گمان می‌کنم که این انتخابات نقطه عطفی برای آینده کشور باشد.»

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه نیز که اصلی‌ترین اپوزیسیون ترکیه محسوب می‌شود، در آنکارا رای داد. حزب وی اصلی‌ترین گزینه ائتلاف است، اما نتایج مذاکراتی که پس از انتخابات هفتم ژوئن به رهبری احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر موقت ترکیه انجام شد، نشان داد که هیچ یک از دو حزب قصد کوتاه آمدن از خواسته‌هایشان را ندارند. قلیچدار اوغلو منتقد سیاست خارجی و برنامه آموزشی در ترکیه است.

قلیچدار اوغلو پس از رای دادن گفت: «این انتخابات برای جمهوری‌ ترکیه اهمیت ویژه‌ای دارد؛ برای کودکان و آینده آنها. حزب مردم جمهوری‌خواه می‌خواهد که تمام مردم در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند. این کشور متعلق به همه ماست.»

در همین حال احمد داوود اوغلو در زادگاه خودش قونیه در انتخابات شرکت کرد. وی گفت: «اول از همه از تمام شهروندان می‌خواهم که در رای‌گیری شرکت کنند و امیدوارم که ما نیت حسنه خودمان را به تمامی احزاب نشان دهیم؛ گویی که در حال جشن گرفتن فستیوال دموکراسی هستیم. بار دیگر ما در آرامش انتخابات برگزار می‌کنیم. این اولین بار است که به فاصله کوتاهی به پای صندوق رای می‌آییم. مشارکت تاکنون خوب بوده و تمام تدابیر در نظر گرفته شده است. این وظیفه همه ماست که دموکراسی را طلب کنیم.»

کد خبر 312270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha