سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دهلی نو اول نوامبر (۱۰ آبان)‌ در تلاش برای بهبود کیفیت هوای این شهر، آلوده‌ترین پایتخت جهان از لحاظِ هوا، عوارض آلودگی جدیدی را برای کامیون‌ها اعلام کرد، اما مسئولان یک روز بعد از این اعلام، گفتند نتوانسته‌اند این عوارض را گردآوری کنند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه دیوان عالی هند ماه قبل یک طرح آزمایشی چهارماهه را تأیید کرد که بر اساس آن وسایل نقلیه تجاری سبک ۷۰۰ روپیه (۱۱ دلار) و کامیون‌های بزرگ ۱۳۰۰ روپیه برای ورود به دهلی باید ب‍پردازند.

اما پيمانكاران خصوصي كه عوارض فعلي را براي شهر گردآوري مي‌كنند، با اشاره به فقدان دستورات روشن از سوي مقامات دهلي از اعمال حكم ديوان عالي از اول نوامبر خودداري كرده‌اند.

يكي از مسئولان گردآوري عوارض گفت: «ما شب قبل "ماليات سبز" اضافي را نگرفتيم. هنوز سردرگمي زيادي وجود دارد- نه ارتباطات درستي وجود دارد، نه كاركنان تعليم‌ديده و نه دستوراتي درباره مجوزهاي ماهانه.»

بنابر اعلام مرکز علوم و محیط‌زیست (CSE) مستقر در دهلی‌نو، گرچه ورود کامیون‌ها در طول روز به پایتخت هند ممنوع است، اما هر شب از ساعت ۸ به بعد بیش از ۸۰ هزار کامیون به خیابان‌ها می‌ریزند.

این مرکز مستقل می‌گوید کامیون‌ها مسئول تقریباً یک‌سوم آلودگی هوای دهلی است و دود اگزوز آن‌ها به آمیزه‌ای سمی از بخارهای صنعتی و گردوغبار در کارگاه‌های ساختمانی افزوده می‌شود و میزان‌های خطرناکی از مه‌دود ایجاد می‌کند

دولت‌های متوالی در دهلی به خاطر ناتوانی در مقابله با آلودگی هوا در پایتخت هند که کیفیت هوای آن حتی از هند هم بدتر از هوای پکن است، با انتقاد شدید روبرو بوده‌اند.  یک بررسی سازمان جهانی بهداشت بر روی ۱۶۰۰ شهر که سال گذشته منتشر شد، نشان داد که دهلی بالاترین میانگین سالانه غلظت ذرات معلق آلاینده کوچک هوابرد به نام ذرات معلق دو نيم و ميكرومتري (PM 2.5) را دارد.

بسیاری از کامیون‌ها فقط به این خاطر از درون شهر دهلی می‌گذرند تا از پرداخت عوارض در بیرون شهر راحت شوند و مقامات امیدوارند که عوارض جدید رانندگان را تشویق کنند از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.

سونيتا ناراين، رئيس CSE در اين باره گفت: «اين تخلفي از حكم دادگاه است. اين ماليات فقط به علت آلودگي هواي دهلي وضع شده است.»

دهلي نو كه روز دوشنبه با مه‌دود پوشيده شده بود، كشاورزان در ايالت‌هاي مجاور را كه پس از درو مزارعشان كاه‌ها را به آتش مي‌كشند، مقصردانست.

پيمانكار منصوب دولت دهلي،‌ كنسرسيوم SMYR اعلام كرد به علت كمبود نيروي انساني و نبود نرم‌افزار نمي‌تواند اين عوارض را گردآوري كند.

كيشور آگراوال، يكي از اعضاي SMYR به روزنامه هندوستان تايمز گفت: «ما نمي‌توانيم فرآيند گردآوري را آغاز كنيم و در آينده هم ممكن است اين كار ممكن نباشد.»

مسئولان به جز موضوعات ديگر، نگران امنيت هم هستند- امنيت يك نگراني مشترك گردآورندگان عوارض است زيرا اغلب با رانندگان خشمگيني كه عوارض را نمي‌پردازند، درگير مي‌شوند.

SMYR همچنين ماه گذشته به دادگاه شكايت كرد كه گرفتن اين عوارض جديد به راهبندان منجر مي‌شود و به زيان اين شركت هم تمام مي‌شود، زيرا ممكن است رانندگان را تشويق كند كه از راه‌هاي جايگزين استفاده كند.

قرار است ديوان عالي هند در 16 نوامبر در اين باره تشكيل جلسه دهد.

کد خبر 312445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha