چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارشناس تغذیه گفت: میزان انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بیماران کلیوی باید به طور دقیق و توسط متخصصان تغذیه محاسبه شود.

  توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران کلیوی

سیده عصمت منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار کرد: بیماری مزمن کلیه که قبلا به آن نارسایی مزمن کلیه گفته می‌شد، نوعی بیماری است که در اثر تخریب پیش‌رونده و برگشت‌ناپذیر تعداد و عملکرد نفرون‌ها توسط عوامل مختلف ایجاد می‌شود و از جمله مهم‌ترین این عوامل، بیماری‌های دیابت، فشارخون، گلومرولونفریت و کلیه پلی‌کیستیک است.

وی افزود: در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه بویژه در مراحل پیشرفته آن، عوارض متعددی از قبیل تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، هیپرکالمی، اسیدوز متابولیک، هیپرفسفاتمی، احتباس مایعات در بدن، اختلالات استخوانی، اختلالات قلبی - عروقی و ریوی، اختلالات پوستی، اختلالات عصبی عضلانی، کم‌خونی، افزایش حساسیت به عفونت، اختلالات گوارشی، ناهنجاری‌های لیپیدی، التهاب و ... بروز می‌کند.

این کارشناس تغذیه با بیان این که به طور کلی درمان بیماری مزمن کلیه شامل سه مرحله است، ادامه داد: اولین مرحله، درمان محافظه‌کارانه است؛ در این مرحله عواملی از قبیل دیابت، فشارخون، پروتئین آوری و غیره که موجب به وجود آمدن نارسایی کلیه یا تشدید آن می‌شوند را به وسیله دارودرمانی و رژیم‌درمانی تحت کنترل دقیق قرار می‌دهند.

وی گفت: مراحل دیگر، درمان از طریق دیالیز و درمان از طریق پیوندکلیه است. باید توجه شود که میزان انرژی و مواد مغذی مورد نیاز این بیماران به طور دقیق و توسط متخصصین تغذیه محاسبه شود؛ به طور کلی نیز می‌توان توصیه‌هایی به منظور کنترل دریافت فسفر، پتاسیم، سدیم و مایعات ارائه داد.

منصوری عنوان کرد: برای محدود کردن فسفر رژیم غذایی در هنگام تنظیم برنامه غذایی مواردی مانند حذف یا محدود کردن مصرف شیر، ماست، پنیر، دوغ، کشک، بستنی، خامه و شیرکاکائو، حذف غلات کامل و نان‌های تهیه شده از غلات کامل و هر فراورده غذایی حاوی سبوس، حذف حبوبات از قبیل نخود، لوبیا، عدس، ماش، لپه، باقلا و سویا، حذف نوشابه‌های کولادار، حذف مغزها از قبیل مغز بادام، پسته، گردو، فندق، کنجد، تخمه و کره بادام زمینی، حذف دل، قلوه، جگر و مغز را باید رعایت کرد.

وی افزود: گوشت‌ها نیز باید در حدی که متخصص تغذیه و رژیم درمانی در رژیم غذایی قرار می‌دهد، مصرف شوند و از مصرف بیش از حد آنها پرهیز کرد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به لزوم توجه به کنترل دریافت پتاسیم گفت: مواد غذایی که در گروه میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات و گوشت‌ها قرار می‌گیرند غنی از پتاسیم هستند و در میان محصولات لبنی نیز کره و خامه حاوی کمترین پتاسیم هستند. غلات تصفیه شده حاوی پتاسیم کمتری نسبت به غلات کامل هستند، سبوس و جوانه غلات غنی از پتاسیم هستند، همچنین میوه‌هایی که به صورت کمپوت هستند در صورتی که آب کمپوت مصرف نشود، میزان پتاسیم آنها کمتر خواهد بود.

منصوری افزود: عدم مصرف آب سبزی‌های پخته نیز موجب کاهش پتاسیم موجود در رژیم غذایی می‌شود. همچنین خیساندن حبوبات، سبزیجات و سیب‌زمینی پوست کنده و برش داده شده در آب و ریختن آب آنها بویژه بعد از جوشاندن موجب کاهش پتاسیم آنها می‌شود.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: بیماران کلیوی باید بر مبنای احساس تشنگی، مایعات مصرف کنند. برای این که در بیمار احساس تشنگی، کمتر شود باید از غذاهای حاوی سدیم زیاد اجتناب شود. همچنین باید دهان را با آب شست‌وشو داد ولی از فرو بردن آب پرهیز شود؛ چرا که این عمل موجب از بین رفتن احساس تشنگی به طور موقت می‌شود. این بیماران می‌توانند از آب‌نبات‌های سخت و ترش یا آدامس استفاده کنند.

وی گفت: بهتر است بخشی از مایعات به صورت یخ مصرف شود، زیرا یخ مدت زمان بیشتری در دهان باقی می‌ماند و احساس تشنگی را بهتر برطرف می‌کند. همچنین میوه‌ها و سبزی‌های موجود در رژیم غذایی به صورت سرد مصرف شود؛ مایعات نیز در لیوان‌های کوچک مصرف شود.

کد خبر 312607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha