همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت هشدار داد، گرچه بیماری مننژیت A در آفریقا ریشه‌کن شده است، اما اگر کشورها نتوانند یک واکسن راهگشا بر ضد این بیماری را در برنامه ایمن‌سازی همیشگی خود وارد کنند، ممکن است این بیماری بازگشتی فاجعه‌بار پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کارزارهای ایمن‌سازی با استفاده از واکسن راهگشای من‌آفری‌واک (MenAfriVac) از پنج سال پیش در به‌ اصطلاح کمربند مننژیت آفریقا- که پهنای این قاره را از سنگال در غرب تا اتیوپی در شرق در برمی‌گیرد - از پنج سال پیش شروع شد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر این بیماری به‌جز این منطقه در سایر نقاط آفریقا ريشه‌كن شده و «موفقیتی خیره‌کننده» به‌دست‌آمده است.

اما این سازمان همچنین به یک بررسی مدل‌سازی اشاره‌کرده است که نشان می‌دهد که اگر ایمن‌سازی پس از کارزارهای واکسیناسیون بزرگ یک‌باره متوقف شود، کشورها باید انتظار «بازگشت مجدد مصیبت‌بار» بیماری تا سال 2030 را داشته باشند.

ژان- ماری اکوو- بل، رئیس بخش واکسیناسیون این سازمان، در بیانیه‌ای گفت: «دستاوردهای تأثیرگذار ما بر ضد مننژیت A از طریق کارزارهای عمومی واکسیناسیون به خطر خواهند افتاد، مگر اینکه کشورها میزان بالای ایمنی

در برابر این بیماری را با تلفیق واکسن مننژیت A در برنامه‌های ایمن‌سازی روتین کودکان حفظ کنند.»

من‌آفری‌واک در پاسخ به درخواست وزیران بهداشت آفریقا پس از شیوع مننژیت در سال 1996 که به عفونت بیش از 250000 نفر و مرگ بیش از 25000 نفر در فقط چند ماه انجامید، ساخته شد.

پروژه واکسن مننژیت- با همکاری سازمان جهانی بهداشت و سازمان غیرانتفاعی آمریکایی PATH و با حمایت مالی بنیاد بیل و ملیندا گیتس- به واکسیناسیون بیش از 237 میلیون نفر در سنین یک تا 29 در 16 کشور از 26 کشور کمربند مننژیت یاری رسانده است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت تا سال 2013 فقط چهار مورد ثابت‌شده آزمایشگاهی مننژیت A در همه این 26 کشور گزارش شده است.

«طرح واکسن مننژیت» که در دسامبر سال گذشته پایان یافت، به گفته ماری- پی‌یر پرزیوسی، عضو گروهی که واکسن را تولید کردند، «فوق‌العاده موفقیت‌آمیز» بود.

اما او افزود که «ما قربانی موفقیت خودمان بوده‌ایم.»

او گفت، بدون واكسيناسيون روتين كودكان بر ضد مننژيت، «ما در حدود 10 تا 15 سال دیگر با بازگشت شدید این همه‌گیری‌ها مواجه خواهیم شد.»

مننژیت- التهاب پوشش درون مغز و طناب نخاعی- بیماری بالقوه مرگبار است که می‌تواند در طول چند ساعت به مرگ یا آسیب مغزی شدید شود.

این بیماری معمول به علت عفونت باکتریایی یا ویروسی و گاهی به علت عفونت قارچی باشد.

گونه A مننژيت باكتريايي مسئول بین 80 تا 85 درصد همه موارد بیماری در آفریقا است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت،‌ شیوع مننژیت در ابتدای امسال که به مرگ 400 نفر در نیجر انجامید به گونه‌های C و W این بیماری مربوط می‌شود.

کد خبر 313428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha