همشهری آنلاین: رنگ‌ درمانی (chromotherapy) یک شیوه درمانی جایگزین (alternative) است که در آن از رنگ و نور برای برقراری تعادل، آرامش ذهنی و بهبود سلامت استفاده می‌شود.

chromotherapy

قرار دادن بیماران در معرض رنگ‌های گوناگون از طریق نور برای درمان مشکلات روان‌شناختی و فیزیولوژیکی در فرهنگ‌های باستانی در تمدن‌هاي كهن مانند چین، هند و مصر سابقه دارد كه در آن‌ها بیماران را در آفتابخانه‌هايي با شیشه‌هایی با رنگ‌های گوناگون می‌نشاندند.

نور خورشید از میان شیشه‌ها می‌گذشت و بیماران را غرق رنگ‌هایی می‌کرد که به علت منافع درمانی فردی انتخاب شده بودند.

نظام باستانی پزشکی آیوورودیايي در هند که رویکردی کل‌گرا به مراقبت بهداشتي شامل ذهن، جسم و روحیه دارد- با اين اعتقاد كه رنگ‌های متفاوت نیروهای علاجبخش متفاوت دارند، به درمان بيماري‌هاي گوناگون مي‌پردازد.

در پزشكي آبورودايي به‌طورمعمول اين خصوصيات را به رنگ‌های گوناگون رنگین‌کمان نسبت می‌دهند:

- سرخ: انرژی‌دهنده است، نيروبخش است، گردش خون را تحریک می‌کند.

-  آبی: تسکین‌دهنده است، باعث آرامش‌بخش است، تفکر عقلاني را برمی‌انگیزد.

- زرد: انگیزه‌بخش است، وضوح ذهنی ايجاد مي‌كند و توانایی برقراري ارتباط را تقويت مي‌كند.

-  سبز: شادابي و هماهنگی را تشدید می‌کنند و اثری پایدارکننده بر حلق و خو دارد.

-  نارنجی: جسارت‌برانگيز است، شورونشاط را برمي‌انگيزد و هوش را تقویت می‌کند.

- بنفش/ارغوانی: باعث تقویت اعتمادبه‌نفس مي‌شود، و انگيزش دروني ايجاد مي‌كند و به دستگاه عصبي تعادل مي‌بخشد.

- سفید: همه رنگ‌ها را در خود دارد؛ برای علاج‌بخشی و هشیاری معنوی خوب است.

امروزه رنگ‌درمانگرها از وسایل امروزی از بطری‌های شیشه‌ای رنگی گرفته تا جواهرات رنگی، نوردهی ملایم و حتی غذاهای رنگارنگ برای درمان افسردگی، اضطراب و حتی عوارض ناشی از سکته مغزی استفاده می‌کنند.

 اغلب ما متوجه نیستیم که در واقع در طول زندگی‌هایمان به طور ناخودآگاه در حال استفاده از رنگ‌درمانی بوده‌ایم. همه انتخاب رنگ‌ها به‌وسیله ما چه درباره لباس و مبلمان باشد و چه درباره غذا و مسواک باعث می‌شوند، ما احساس بهتری داشته باشيم.

حتی هنگامی‌که مطلقاً هیچ‌ چیز رنگارنگی در محیط شما وجود ندارد، می‌توانید از ذهنتان استفاده کنید و عامدانه رنگ‌هایی را كه می‌خواهید به تصور درآورید و به‌اصطلاح خود را در آن رنگ‌ها غرق كنيد. اين غرق كردن خود در رنگ را می‌توانید در هر جایی تمرین کنید.»

مشاوران رنگ براي دكوراسيون مي‌گويند فرصت واقعی که رنگ در اختیار شما می‌گذارد این است که خصوصیات عاطفی یا رفتاری را که در پی آن هستید با رنگ مناسبی (از دیدگاه خودتان) پیوند دهید.

تجربه انسان‌ها با رنگ از طریق رشته‌ای از "صافي‌ها" صورت می‌گیرد. ازجمله این صافي‌ها واکنش‌های ذاتی یا فیزیولوژیک به رنگ‌ها است، اما تداعی‌های آموخته‌شده با رنگ‌ها بر اساس فرهنگ‌ها و تجربیات افراد هم در این مورد مؤثر است. بنابراین رابطه با رنگ‌ها در سطح فردی می‌تواند بسیار پیچیده باشد.

 مجموعه فزاینده‌ای از پژوهش‌ها بیانگر آن است که رنگی‌هایی معین به‌طوری یکنواخت و به شیوه‌ای قابل پیش‌بینی تأثیراتی بر رفتار می‌گذراند، برای مثال رنگ قرمز و نارنجی باعث تحریک شدن و نیرو بخشیدن می‌شوند، درحالی‌که رنگ آبی و سبز آرام‌بخش هستند.

برخی از رنگ‌ها مانند زرد در واقع می‌توانند خلق‌وخو را بالا ببرند، اما پردازش آن‌ها انرژی بیشتری می‌گیرد و ممکن است لازم باشد که با «دوزهای کم» دریافت شوند.

بنابراین در فضای کاری ممکن است مفید باشد که از رنگ آبی و سبز استفاده کنیم تا بالاترین میزان تمرکز و توجه در افراد ایجاد شود؛ قرمز و نارنجی برای مشکل‌گشایی گروهی (brainstorming) و تسهیل ارتباط اجتماعی مفید است و رنگ زرد باعث تقویت تفکر عقلانی و نوآوری می‌شود.

البته توجه داشته باشيد كه نه فقط خود رنگ بلكه كل محيط كاري از  پنجره‌ها و نور طبیعی گرفته تا  صدا و مبلمان مي‌توانند بر بهره‌وري تاثير بگذارند.

Yahoo Health

کد خبر 313656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha