همشهری آنلاین: گروهی از مردم مالزی عصر شنبه با تجمع در نزدیکی محل برگزاری نشست سران آ.سه.آن در کوالالامپور نسبت به حضور 'باراک اوباما' رئیس جمهوری آمریکا در این کشور و ورود مالزی به توافقنامه مشارکت دو سوی اقیانوس آرام (ترانس پاسیفیک) اعتراض کردند.

دست رد مردم مالزی به سینه باراک اوباما

به گزارش ایرنا، این حرکت اعتراضی با فراخوان حزب التحریر و انجمن همبستگی جوانان مالزی برگزار شد و تجمع کنندگان سیاست های باراک اوباما را در جهان مورد انتقاد قرار دادند.

این افراد با حمل پلاکاردهایی، رئیس جمهور آمریکا را که برای شرکت در سومین نشست رهبران 10 کشور آ.سه.آن و آمریکا به مالزی سفر کرده است خطاب قرار دادند و تاکید کردند کاخ سفید باید به سیاست های خود که جز کشتار مردم بی گناه و افزایش فقر در جهان ثمری ندارد، پایان دهد.

معترضان به حضور اوباما و توافقنامه مشارکت تجاری دو سوی اقیانوس آرام که مالزی نیز آن را امضا کرده است، اعلام کردند که سیاست های بیمارگونه واشنگتن نه تنها جهان اسلام را با چالش هایی از قبیل تروریسم روبرو کرده است، بلکه باعث شده اسلام هراسی گسترش یابد.

به اعتقاد این تجمع کنندگان مالزیایی، اوباما در طول دوران ریاست جمهوری خود نه تنها اقدام خاصی برای پایان دادن به دشمنی های واشنگتن با جهان اسلام انجام نداده، بلکه با سیاست خارجی نامناسب این دشمنی را تقویت کرده است.

معترضان تلاش آمریکا برای نزدیکی به مالزی به ویژه در مباحث اقتصادی را به مثابه دست های خونینی می دانند که آینده خوبی در مناسبات دو کشور ایجاد نمی کند و از سویی باعث تشدید رقابت های منطقه ای در جنوب شرقی آسیا می شود.

این معترضان همچنین دخالت های آمریکا برای حل چالش های دریای جنوبی چین را تحریک کشورهای منطقه و افزایش مسابقه تسلیحانی در جنوب شرقی آسیا عنوان کردند و خواستار پایان دادن به این گونه سیاست ها شدند.

معترضان علاوه بر تجمع اعتراض آمیز امروز خود، روز گذشته نیزباتجمع درمقابل سفارت آمریکا نسبت به حضور اوباما اعتراض کردند و اوباما را 'قاتل' خواندند.

محمد عزمی عبدالحمید رییس شورای مشورتی سازمان های اسلامی مالزی (ماپیم) که در این اعتراضات حضور داشت، در سخنانی گفت که آمریکا یک کشور تروریستی که باراک اوباما رهبری آن را به عهده دارد و ما خواستار حضور وی در کشور خود نیستیم.

وی گفت که حضور باراک اوباما در مالزی نشان می دهد که دولتمردان ما نیز این عامل و ترویج دهنده تروریسم را به رسمیت شناخته اند و ما با حضور خود این سفر را محکوم می کنیم.

رییس شورای مشورتی سازمان های اسلامی مالزی در ادامه تصریح کرد 'ما باید در مقابل کسانی که در گسترش تروریسم نقش دارند و با فعالیت های خود قصد تخریب چهره اسلام را دارند، ایستادگی کنیم.

'محمد رسلی الیاس' دیگر معترض مالایی به حضور باراک اوباما در این کشور نیز گفت: کشور ما در دهه گذشته و پس از رهایی از استعمار به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته و سیاست های چند دهه گذشته که در مخالفت با سیاست های آمریکا بوده نشان می دهد بدون تقویت همکاری با آمریکا نیز می توان به پیشرفت دست یافت.

وی گفت: توافقنامه دو سوی اقیانوس آرام که اکنون با اصرار آمریکا در بین 12 کشور از جمله مالزی به امضا رسیده است تهدیدی جدی برای اقتصاد مالزی مسحوب می شود و ما از دولت خود می خواهیم از تصویب نهایی آن خودداری کند.

کد خبر 314593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha