همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : تعداد کشورهایی که جزو فروشندگان خدمات غنی‌سازی هستند بسیار اندک است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی پس از پایان نشست خبری مشترک روسای جمهور ایران و روسیه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: حدود 9 تن اورانیوم غنی سازی شده به روس‌ها می‌فروشیم، پول غنی شدن تبدیل و ماده اولیه‌اش را می گیریم و ما به ازای آن 140 تن اورانیوم طبیعی وارد می کنیم که رقم بسیار بالایی است.

معاون رییس‌جمهور گفت: این کار شکرخدا پیش می‌رود توافقنامه آن هم امضا شد و قدم های لازم را در این زمینه برمی‌داریم.

صالحی یادآور شد: خبرگزاری روسیه هم اعلام کرد که ولادیمیر پوتین دستورات لازم را در این خصوص داده است. این کار بسیار مهمی است که با روس ها آغاز کردیم و در روزهای آینده هم خبر خوب آن را در خصوص تبادل سوخت اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه روس‌ها در طول مذاکرات همراهی، همکاری و حمایت خوبی داشتند، گفت: آنها همچنین متعهد شدند برخی اقدامات که در برجام پیش بینی شده با کمک روس‌ها انجام دهیم که از آن جمله می‌توان به تولید ایزوتوپ‌های پایدار اشاره کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی توضیح داد: ایزوتوپ‌های پایدار بسیار مهم هستند چرا که نیاز به سانتریفیوژهای ویژه ای دارند.

صالحی اضافه کرد: ما همه سانتریفیوژهای ایران را با کمک روس‌ها به گونه ای ارتقا می دهیم که توانایی تولید ایزوتوپ های پایدار را داشته باشند و کار در این باره ادامه دارد.

وی گفت : کار دیگری که با روس‌ها در صدد انجام آن هستیم و در نوع خود نیز بسیار مهم است ساخت مجتمع های سوخت نیروگاهی همچون بوشهر است که امیدواریم این را هم در چارچوب برجام انجام دهیم تا ایران بتواند در آینده با لیسانس روسیه، سوخت‌های بوشهر را تامین کند.

کد خبر 314943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha