همشهری آنلاین: مبتلایان به دیابت نوع ۱ ممکن است بتوانند از ترزیقات روزانه انسولین راحت شوند،‌ چرا که دانشمندان نشان داده‌اند که می‌توانند تولید انسولین را با تقویت دستگاه ایمنی بدن به حالت عادی درآورد.

injection

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مجبورند برای تنظیم میزان‌های قند خونشان روزانه انسولین تزریق کنند.

علت این است که بیماری به سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده حمله می‌کند و در حالیکه اغلب افراد سلول‌های محافظت‌کننده‌ای به نام «T-regها» (سلول‌هاي T تنظيم‌كنند) دارند که سلول‌های لوزالمعده را در برابر دستگاه ایمنی خودشان محافظت می‌کنند، افراد دچار دیابت نوع 1 به اندازه کافی از این سلول‌ها ندارند.

به گزارش تلگراف پژوهش جدید منتشر شده در ژورنال Science Translational Medicine نشان می‌دهد که T-regها را می‌توان از بدن خارج کرد، در آزمایشگاه تا 1500 برابر افزایش داد و دوباره به جریان خون وارد کرد تا تولید طبیعی انسولین از سر گرفته شود.

این مطالعه که یافته‌های آن بالقوه ممکن است زندگی بیماران دیابتی را دگرگون کند،‌ بوسیله پژوهشگران دانشگاه‌های کالیفرنیا و ییل انجام شده است،‌ می‌گوید این کشف می‌تواند در آینده برای «آموزش دوباره» دستگاه ایمنی به کار رود.

این شیوه درمانی در کارآزمایی‌های ابتدایی توانسته است تا حداکثر تا یک سال تأثیربخشی را خود را حفظ کند.

این کشف علاوه بر اینکه نیاز به تزریقات روزانه را متوقف می‌کند، همچنین می‌تواند از پیشگیری بیماری جلوگیری و اثرات جانبی شدید همراه با دیابت مانند قطع عضو را محدود کند.