مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: طلا علاوه بر جواهرسازی در زمینه‌هایی مانند الکترونیک و مطالعات علمی نیز کاربردهای فراوانی دارد، فلزی که بسیار کارامد و در عین حال گران‌قیمت است.

طلا

براساس گزارش گيزمگ، از اين رو محققان در مركز ETH زوريخ شيوه‌اي جديد براي توليد طلا ابداع كرده‌اند كه باعث مي‌شود اين فلز متراكم به نظر بيايد،‌اما در اصل بسيار اسفنجي و سبك‌وزن باشد، اين يعني طلاي كمتر با حفظ خواص اصلي فلز. در اين سبك از ساخت طلا، اسفنجي از طلا ساخته مي‌شود كه 98 بخش از آن را هوا و دو بخش از آن را طلا تشكيل مي‌دهد. اين اسفنج را مي‌توان در رنگ‌هاي غيرطلايي مانند قرمز تيره نيز توليد كرد.

طلا

به گفته محققان وزن اين اسفنج يك هزارم وزن قطعه‌اي از جنس طلا با ابعادي مشابه است. همين ويژگي باعث شده اين اسفنج از آب نيز سبكتر بوده و تقريبا هم‌وزن هوا باشد و در عين حال همچنان فلزي و براق به نظر بيايد اما به اندازه‌اي نرم باشد كه بتوان آن را با دست شكل داد.

مواد جامد درون اين اسفنج از چهار پنجم طلا و يك پنجم پروتئين شير تشكيل شده‌است. محققان براي ايجاد اين اسفنج ابتدا پروتئين را حرارت دادند تا رشته‌هايي به نام آميلوييد فيبريل به دست آيد. زماني كه اين فيبريل‌ها به محلول نمك طلا افزوده شدند،‌ واكنشي ايجاد شده و ساختاري سه بعدي و شبكه‌اي مانند ميان آنها ايجاد شد. در اين فرايند طلا در قالب ريزذراتي متبلور شد كه با رشته‌هاي پروتئيني تلفيق شدند.

ساختار ژلاتيني نهايي در پايان توسط فرايند قرارگيري در معرض دي‌اكسيد‌كربن خشك شده و اسفنج طلايي از آن به جا ماند. خشك كردن اسفنج به واسطه جريان هوا فرايندي ارزان‌قيمت‌تر بود اما ممكن بود پيش از خشك شدن به مواد آسيب بزند.

محققان با تغيير دادن فرايند واكنش ميان پروتئين و نمك طلا توانستند ريزذرات كوچكتري به دست آورند كه به واسطه كيفيت نوري متفاوتي كه نسبت به ريزذرات بزرگتر پيشين داشتند،‌به رنگ قرمز تيره ديده مي‌شوند.

از اين اسفنج‌هاي طلا علاوه بر كارايي‌هاي رايج، مي‌توان در ساخت حسگرهاي فشار به شدت حساس نيز استفاده كرد. به گفته دانشمندان در فشار عادي اتمسفر ذرات طلاي موجود در اسفنج يكديگر را لمس نمي‌كنند از اين رو اسفنج از ويژگي رسانايي برق برخوردار نيست. اما زماني كه فشار افزايش پيدا مي‌كند مواد به يكديگر فشرده شده و ذرات يكديگر را لمس مي‌كنند و به اين شكل اسفنج دچار رسانايي الكتريكي مي‌شود.

کد خبر 315350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha