شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین-علی شاکری: والیبال ایران در حالی دوباره برای افتادن در مسیر درست، دست به دامان مربیان آمریکای لاتین شده که آنچه برای اسلوبودان کواچ جوان اتفاق افتاد می‌تواند برایش تجربه‌ای گرانسنگ در ادامه راه مربیگری‌اش در والیبال باشد. البته همین حکایت برای والیبال ایران هم صدق می‌کند که در پی رفتن خولیو ولاسکو، بی‌جهت در پی زایل کردن زحمات او بر آمد.

S.Kovac

تیمی که پس از درخشش در جام جهانی ۲۰۱۱ ژاپن و کسب دوبار قهرمانی جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ در تهران و دوبی با خداحافظی ناگهانی سرمربی صاحب‌نام آرژانتینی خود روبرو شد. ولاسکو که همواره در طول چهار دهه از عمر مربیگری خود با کسب افتخارات بی‌شمار منتظر فرصتی بود تا دینش را به کشورش ادا کند، در مقابل تقاضای رئیس جمهور و فدراسیون والیبال آرژانتین نتوانست پاسخ منفی دهد. چنین بود که فدراسیون والیبال ایران با توجه به خدمات ارزشمند خولیو ولاسکو حاضر به جدایی‌اش شد و طی مراسمی با شکوه با حضور مسئولين تراز اول ورزش کشور مهر رسمی به این جدایی زد.

همه مشکلات والیبال ایران بعد از این رفتن اتفاق افتاد و در حالی که گمان می‌رفت فدراسیون برای جایگزینی ولاسکو سرمربی‌ای در حد او و با تجربه را انتخاب کند، علی‌رغم به میان کشیده شدن نام‌های بزرگي مثل آناستازی، لوزانو و برناردی شاگرد ولاسکو، در عین غافلگیری اعلام کرد که گزینه دلخواهش را از لیگ ایتالیا پیدا کرد. این گزینه کسی نبود جز اسلوبودان کواچ، کاپیتان سابق تیم ملی صربستان در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی که از قضا در دوران آخر بازیگری‌اش سابقه بازی کردن در لیگ ایران را نیز داشت و این نکته با وجود کم تجربگی‌اش در عرصه مربیگری بین‌المللی، یک نقطه قوت از سوی انتخاب‌کنندگانش به شمار می‌رفت.

اسلوبودان خوش شانس که تنها تجربه مربیگری‌اش در تیم پروجای ایتالیا بود، پا جای پاي مربی بزرگی چون خولیوی افسانه‌ای گذاشت. حضور مرحوم حسین معدنی به عنوان دستیار که همه زحمت آماده‌سازی تیم ملی را در راه لیگ جهانی ۲۰۱۴ انجام داده بود و سازماندهی بر جای مانده از حضور ولاسکو، کمک کرد تا او در اولین سال حضورش در ایران با کسب مقام چهارمی لیگ جهانی و به دنبالش مقام ششمی مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۴ لهستان و کسب مدال طلای بازیّ‌های ٱسیایی ۲۰۱۴ سر به آسمان سایید و تبدیل به چهره‌ای محبوب در ایران و دنیای والیبال شد.

اما همه مشکلات او بعد از این موفقیت‌ها آغاز شد که باید تداوم پیدا می‌کرد. کواچ که حاصل همه تلاش فدراسیون و ولاسكو و معدنی و بازیکنان در سال اول حضورش به نام او نوشته شد، در سال دوم به دلیل نداشتن مدیریت و توانایی جمع کردن تیم، چه در لیگ جهانی سال ۲۰۱۵ و چه در جام جهانی ژاپن تبدیل به عنصری نامطلوب شد و خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌کرد از چشم حامیان و انتخاب‌کنندگانش افتاد!

چنین بود که همه دلایل ناکامی یک سال اخیر با وجود ریشه داشتن در مشکلات دیگر به پای او نوشته شد و او با وجود باقی ماندن چند ماه دیگر از قراردادش و ندیدن رنگ المپیک ریو ۲۰۱۶ از سوی مسئولين والیبال کنار گذاشته شد و جایش را به هموطنان آرژانتینی خولیو ولاسکو داد.

 

کد خبر 315368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha