شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: کمتر از یک هفته از اجرای نمایش «ترور» در تالار اصلی تئاترشهر گذشته بود که حمیدرضا نعیمی کارگردان اثر ناگهان با حضور روی صحنه به تماشاگران اعلام کرد با ۲ اجرای دیگر پرونده نمایش خود را می‌بندد.

نمایش

اين اظهارنظر با واكنش‌هاي گسترده مواجه شد و روابط عمومي تئاترشهر هم پس از مدتي انتظار، در پاسخ به كارگردان عصباني ترور اعلام كرد اجازه اجرا به اين گروه نخواهد داد. حالا كه چند روز از ماجرا گذشته و تب تند اوليه كمي فروكش كرده، به‌نظر مي‌رسد پادرمياني برخي اهالي تئاتر مؤثر واقع شده و ترور پس از يك هفته استراحت اجباري، از پنجشنبه آينده دوباره روي صحنه مي‌رود.

  • يك كارگردان عصباني

نعيمي براي اجراي ترور دردسرهاي فراواني را پشت سر گذاشت؛ تغيير يكي از بازيگران اصلي در فاصله كمتر از يك هفته تا آغاز كار و البته فروريختن پيشاني صحنه تالار اصلي حين نصب دكورها. او حالا درباره اتفاق‌هايي كه به توقف اجراي ترور انجاميد به همشهري مي‌گويد: وقتي نمايش در سالني كوچك مانند چهارسو با تعداد اندكي بازيگر، عوامل و امكانات فني ساده‌تر اجرا شود، نه فشار و تنشي به گروه وارد مي‌شود نه به مجموعه فني و مديريت، اما اگر كاري در حد و اندازه تالار وحدت يا سالن اصلي تئاترشهر باشد، مشكل چندبرابر مي‌شود.

وي نگاه خود را به تئاتر نگاهي الگو مي‌داند و ادامه مي‌دهد: تمام اجزا و عناصر تئاتر بايد به‌شدت فكرشده، دقيق و در حد استانداردهاي جهاني باشد و اين امر مستلزم يك مديريت و مهندسي از داخل گروه و مجموعه‌اي است كه نمايش در آن اجرا مي‌شود. تا وقتي همه‌‌چيز به شكل طبيعي پيش مي‌رود، اختلافي بين مجموعه اجرايي و گروه نمايش پيش نمي‌آيد اما در شرايط بحراني فشار اوج مي‌گيرد و هر طرف دلايل منطقي خود را براي ناهماهنگي‌ها اعلام مي‌كند. امكانات سالن اصلي بسيار فرسوده است و اين با استانداردهاي تئاتر كه در آن احترام به تماشاگر حرف اول را مي‌زند، بسيار فاصله دارد.

كارگردان ترور با اذعان به اينكه مشكلات تئاترشهر حرف امروز و ديروز نيست، مي‌گويد: من دوست داشتم نمايش در حد ايده‌آل اجرا شود و مديريت براي رفع مشكلات دست به حركت جهادي بزند اما امكانات آنقدر ناچيز است يا من بايد از تمام ايده‌آل‌ها و انتظارهايم دست بكشم يا با واقعيت موجود كنار بيايم يا با هزينه شخصي براي رفع اشكال‌ها و نواقص بكوشم. البته هرگز منكر نيت صادقانه عوامل فني و مديريت نيستم اما در شرايط بحراني قطعا احساس غلبه مي‌كند. معتقدم با مديريت صحيح مي‌شد از ايجاد تنش بين مجموعه مديريت تئاترشهر و گروه اجرايي جلوگيري كرد.

نعيمي با اشاره به استقبال خوب تماشاگران از اجراي هفته اول ترور در تئاترشهر يادآور مي‌شود: متأسفانه درگيري كوچكي بين ما و تئاترشهر به‌وجود آمد و همين دلگيري باعث شد اعلام كنم براي احترام به تماشاگر ديگر امكان ادامه اجرا وجود ندارد. گرچه مجموعه تئاترشهر هم از اين مسئله استقبال كرد اما بزرگان تئاتر در برابر توقف نمايش به‌شدت واكنش نشان دادند و با ريش‌سفيدي بين ما را گرفتند. مطالبي كه در اين مدت اعلام شد براي من بسيار آموزنده بود و نشان داد حق ندارم مخاطبان ايراني را كه صاحبان اصلي اثر هستند از تماشاي نمايش محروم كنم.

  • اهانت ممنوع!

مهدي شفيعي مديركل هنرهاي نمايشي معاونت هنري وزارت ارشاد هم طرف ديگر ماجراست كه به نمايندگي از مديريت تئاترشهر درباره ماجراي ترور توضيح مي‌دهد. او درباره اين اتفاق به همشهري مي‌گويد: اين درست است كه يك گروه در كوران اجرا متناسب با نيازهايي كه دارد نبايد به مشكل بخورد اما اتفاق‌هايي كه مي‌افتد نه جديد است نه اينكه قرار است در آينده ديگر رخ ندهد. همه مي‌دانيم تئاترشهر كاستي‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري دارد كه بايد حل شود اما اين موضوع مجوزي براي اهانت كردن به ديگران نمي‌دهد و‌ شأن تئاتر، هنرمندان و مديران بالاتر از شنيدن برخي واژه‌هاست.

وي درباره تصميم نعيمي براي توقف اجراي ترور هم مي‌گويد: تصميم‌گيري براي اجرا شدن يا نشدن يك نمايش تا وقتي ممكن است كه اثر روي صحنه نرفته باشد. اما وقتي اجرا آغاز شد، كسي نمي‌تواند درباره آن تصميم بگيرد. تعجب كردم كه كارگردان چطور حرف از توقف اجرا زده است. البته ماجرا ختم به‌خير شد و قرار است ترور پس از حدود يك هفته استراحت گروه، از 12آذرماه دوباره در تالار اصلي تئاترشهر اجرا شود.

کد خبر 315394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha