شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جواد بختیاری رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران ثبت رسمی و قانونی این انجمن را پایانی بر کشمکش های ۸ ساله در این حوزه ذکر کرد و از برگزاری جایزه بزرگ خوشنویسی خبر داد.

انجمن خوشنویسان

به گزارش  مهر، نشست خبری انجمن خوشنویسان ایران پس از ثبت رسمی و قانونی، با حضور یدالله کابلی عضو شورای ارزشیابی هنری انجمن، علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای عالی و عارف براتی مدیر اجرایی شورای عالی انجمن و محمدحسین ساکت نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان ایران در گالری «نقش و خط» برگزار شد.

  • پایانی بر کشمکش های خوشنویسان

محمدحسین ساکت نماینده وزیر ارشاد در «انجمن خوشنویسان ایران» آغازگر این نشست بود که در سخنانی درباره روند ثبت این انجمن یادآور شد: «انجمن خوشنویسان ایران» از دیرین ترین و سازمانی ترین انجمن های هنری و علمی در ایران است و کارنامه باشکوهی را با همگامی استادان سرشناس گذشته و اکنون دارد، اما چندی بود به علت دوگانگی های موجود دچار رکود و پس رفت در برخی جنبه های هنری شده بود. سوگمندانه این شکاف و بی بهرگی از زایش هنری چند سالی به درازا کشید اما سرورمندانه پس از یک بررسی و دست یازیدن به کاری بسیار بزرگ و برخاسته از یک شهامت و دلسوزی، به وسیله وزیر محترم فرهنگ وارشاد اسلامی تصمیم گرفته شد به این بی سروسامانی ها پایان داده شود.

وی ادامه داد: در آذرماه سال گذشته به بنده به عنوان نماینده وزیر ارشاد در انجمن مأموریتی داده شد که به این کشمکش ها پایان بدهم و خدا را شاکرم که پس از کوشش های فراوان، برگزاری جلسات بسیار با استادان سرشناس این رشته سرانجام کامیاب شدیم و این انجمن با برگزاری یک مجمع عمومی در مردادماه ۹۴ به ثبت رسمی رسید و در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۹۴ آگهی آن در روزنامه رسمی به چاپ رسید و به این ترتیب تنها انجمن رسمی و قانونی خوشنویسان ایران در چهره جدید، فعالیت خود را با انتخاب اعضای شورای عالی آغاز کرد.

  • برگزاری همایش بانوان خوشنویس

ساکت در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری همایش بانوان خوشنویس اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به فعالیت نزدیک به ۱۴۰۰ بانوی خوشنویس در کشور که در مرحله استادی و فوق ممتاز و ممتاز فعالیت دارند، برای نخستین بار برآن هستیم که همایشی از بانوان خوشنویس را برگزار کنیم و امیدوار هستیم که بتوانیم بانوان خوشنویس منطقه خاورمیانه را نیز به این همایش دعوت کنیم که در این صورت دستاورد سترگی را به بار خواهد داشت.

او همچنین از استادان خوشنویس درگذشته و حال یادی کرد و ادامه داد: هر کدام از استادان خوشنویس امروز ایران از جمله غلامحسین امیرخانی، استاد عباس اخوین، خروش و ... به سهم خود در صحنه هنر خوشنویسی ایران فعالیت کرده اند و امیدواریم که این هنر قدسی بتواند همچنان از نفس های قدسی و دست هنرمندانه آنها بهره مند شود.

ساکت ضمن درخواست از همه هنرمندان سراسر کشور برای همراهی و همدلی با این انجمن بیان کرد: با همراهی و همدلی همه هنرمندان سراسر کشور باید کاری کنیم تا شمع فروزان هزارساله این هنر کم سو نشود و خط نستعلیق که با هویت ملی ما گره خورده است و این زیباترین بخش خوشنویسی ماست که با ذوق و هنر و تخصص ایرانی همراه است و باید کاری کنیم که از دیگر کشورها که در این زمینه می کوشند واپس نمانیم و در جهان بتوانیم مظهر کهن ملیت خود را در همراهی با خط فارسی به خوبی نشان دهیم.

یدالله کابلی عضو شورای عالی ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران نیز با ابراز خرسندی از شروع فصل تازه ای در فعالیت های این انجمن بیان کرد: هنر و بویژه خوشنویسی نقش گسترده ای را در ترویج و توسعه ادب، اخلاق و کمال ایفا کرده است.

کابلی تأکید کرد: ما می خواهیم در این مقطع از حقانیت همه هنرمندانی که در طول این نیم قرن در زمینه خوشنویسی فعالیت داشته و خود را عضو انجمن می دانند، دفاع کنیم.

این هنرمند خوشنویس تصریح کرد: این انجمن به قضاوت مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر کشور از جمله مجموعه های بی نظیر فرهنگی در کشور است و امیدوار هستیم که بتوانیم در کنار استادان دیگر جایگاه خود را برای جامعه، فرهنگ و تاریخ خود به درستی تبیین کنیم.

  • انتظار ۲۰ ساله به سر رسید

جواد بختیاری رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران با اشاره به چالشی که در طول سال های گذشته در این انجمن رخ داده بود، بیان کرد: این چالش درس بزرگی برای ما داشت و شاید اگر این موضوع به جامعه تسری یابد می تواند به شرایط کار جمعی در جامعه ما کمک کند.

وی افزود: این چالش بر ما معلوم کرد که اگر سعه صدر داشته باشیم و بر اساس خردجمعی حرکت کنیم و بتوانیم تحمل سلیقه های مختلف را داشته باشیم، حرکت جامعه فرهنگی رو به جلو خواهد بود.

بختیاری با بیان این که انجمن خوشنویسان ایران از این آزمون سربلند بیرون آمد، یادآور شد: بعد از ۲۰ سال انجمن خوشنویسان ایران موفق شد به ثبت رسمی برسد که آرزوهای بزرگی را پیش روی ما قرار داد.

این هنرمند نقاش به توانمندی های بسیار در زمینه هنر خوشنویسی اشاره داشت و اظهار کرد: پیشینه قوی انجمن، نیروی انسانی فرهیخته با راندمان بالا و قابلیت های بسیار هنرمندان این انجمن شرایط نوینی را ایجاد کرده که بر اساس خردجمعی فراهم شده است و امیدوار هستیم که ظرف ۲ سال آینده انجمن نمونه ای را در سطح منطقه ایجاد کنیم.

بختیاری در ادامه سخنانش به برنامه های انجمن بعد از ثبت رسمی اشاره کرد و دراین باره توضیح داد: برنامه های عمومی انجمن تدوین شده است که تغییر ساختار تشکیلاتی انجمن در صدر این برنامه ها قرار داشت و اکنون کمیته های مختلفی در انجمن فعال شده است از جمله کمیته انتشارات، پژوهش، بانوان، بین الملل و ... که کار عضوگیری آنها در حال انجام است تا در روند تصمیم گیری های انجمن موثر باشند.

  • برگزاری همایش صلح و جایزه بزرگ خوشنویسی

کاشف نسبت های طلایی در خط نستعلیق در ادامه سخنان خود از برپایی همایش بزرگ «صلح در آیین هنر و ادبیات» و «جایزه بزرگ خوشنویسی» خبر داد و درباره این دو رویداد بیان کرد: این همایش با مشارکت یونسکو، بنیاد رودکی، فرهنگسرای نیاوران در شرف برگزاری است و «جایزه بزرگ خوشنویسی» نیز در بهار سال ۹۵ برگزار خواهد شد که امیدوار هستیم انجمن متولی آن باشد.

رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران از برگزاری نشست های تخصصی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) خبر داد و افزود: این نشست ها پنج شنبه های هر ماه در این موزه برگزار می شود و تمرین دیالوگ و گفتگو را در کنار تبادل افکار و اندیشه تبلیغ می کنیم که این رویکرد انجمن در جهت توسعه و ترویج هنر خوشنویسی است.

  • ثبت جهانی خط نستعلیق

رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران همچنین از انجام اقدامات لازم برای ثبت جهانی خط نستعلیق خبر داد و افزود: خط نستعلیق هنر شناسنامه ای ماست. این خط تنها ذهن و دست ساخته بشر در طول اعصار است که ساختار زیبایی شناسی آن بر اساس نسبت های طلایی است و این افتخاری است که تنها ذوق بشر که نسبت های طلایی در تار و پود آن وجود دارد، خط نستعلیق است و ما برای ثبت جهانی این خط اقدامات لازم را انجام داده ایم.

علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای عالی این انجمن نیز در سخنانی به ثبت رسمی این انجمن اشاره کرد و یادآورشد: پس از هشت سال تلاطم و چالش با حضور و حمایت همه خوشنویسان فهیم و حق طلب سراسر کشور توانستیم شاهد ثبت این انجمن و پایان دادن به چالش ها باشیم و از وزیر ارشاد که بر مدار قانون حرکت کردند تا یک انجمن قانونی خوشنویسی شکل بگیرد سپاسگزارم.

وی با یادی از هنرمندان فقید خوشنویسی و استادان امروز آن که عمر خود را صرف تعالی این هنر کردند، اضافه کرد: خوشحالیم که امروز فصل نوینی از خوشنویسی را آغاز کرده ایم، این انجمن خانه همه خوشنویسان کشور است، هیچ کس را غریبه نمی دانیم و آغوش انجمن به روی همه خوشنویسان از استادان گرفته تا هنرجویان سراسر کشور باز است.

عارف براتی مدیر اجرایی شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران در سخنانش از همراهی همه استادان و خوشنویسان سراسر کشور با انجمن خوشنویسان ایران قدردانی کرد و ادامه داد: با حمایت همه هنرمندان سراسر کشور مردادماه امسال اتفاق مبارکی رخ داد و تغییری را در مسیر انجمن قرار داد که امید به آینده روشن را نوید می دهد.

کد خبر 315399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha