یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

در شرایطی که شاخص بورس تهران همچنان رو به نزول است سازو کار قیمت‌گذاری دولتی سنگ‌آهن، خوراک شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها به بزرگ‌ترین چالش بورس تبدیل شده است و این موضوع دیروز حتی منجر به واکنش برخی مقامات دولتی شد.

بورس

به گزارش همشهري، برخلاف وعده‌هاي دولت مبني بر اجراي سياست آزادسازي قيمت‌ها هنوز نحوه قيمت‌گذاري محصولات توليدي بازار سهام را آزار مي‌دهد. بارزترين نمونه اين قيمت‌گذاري ظرف ماه‌هاي گذشته دربورس كالا به وقوع پيوست كه براساس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشكال گرفتن از معاملات محصولات پتروشيمي در بورس كالا خواستار خروج اين محصول از بورس شد اما مسئولان بورس كالا به استناد نتايج تحقيقاتشان اعلام كردند مهم‌ترين مشكل محصولات پتروشيمي در بورس كالا تعيين قيمت‌هاي دستوري است. در حال حاضر قيمت اين محصولات به‌صورت هفتگي از سوي وزارت صنعت تعيين مي شود و تغيير قيمت‌هاي جهاني منجر به بروز مشكلات پيچيده در سازو كار قيمت گذاري مي شود.

موضوع قيمت‌گذاري دولتي همچنين روي شاخص بورس تهران و فرابورس نيز اثر بسيار سنگيني داشته است. هم‌اكنون 3 صنعت مهم بورس تهران كه بخش مهمي از ارزش بازار را در دست دارند به دليل اعمال قيمت‌هاي دولتي با نزول ارزش سهامشان مواجه شده‌اند و سهامداران آنها هزاران ميليارد تومان از دارايي‌هايشان را از دست داده‌اند.

تعيين قيمت گندله سنگ‌آهن، خوراك پتروشيمي و خوراك پالايشگاه‌ها منجر شده است كه معاملات اين 3 صنعت مهم كه بخش بزرگي از بورس را در اختيار دارند با چالش‌هاي جدي مواجه شوند. در همين رابطه روز گذشته اکبر ترکان، مشاور رئيس جمهور به نحوه تعيين قيمت سنگ‌آهن در بورس واكنش نشان داد و دبير انجمن صنفي كارفرمايان پتروشيمي هم اعلام كرد: تعيين رقم 10 سنت براي خوراك پتروشيمي بالاست و مطلوب ما نیست. در عين حال اكبر تركان خواستار کاهش ریسک صنایع مهم، مشروط به رعایت مجموع مصالح کشور و سایر صنایع شد.

  • كاهش نرخ خوراک هنوز به ما اعلام نشده است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، درباره شايعه کاهش قيمت خوراک پتروشیمی‌ها از 13 به 10 سنت گفت: کاهش 3سنتی نرخ خوراک هنوز به طور رسمی به ما اعلام نشده، اما برداشت‌ها این است که در نهایت نرخ 10 سنت تثبیت شود .
احمد مهدوی‌ابهری گفت: ماه‌هاست قیمت نفت و انرژی در دنیا پایین آمده است اما همچنان خوراک پتروشیمی‌ها با همان نرخ 13 سنت سابق عرضه می‌شود و این مسئله، صنایع پتروشیمی را با مشکل مواجه کرده است.

وی به آخرین جلسه صاحبان صنایع پتروشیمی با مسئولان دولتی اشاره کرد و گفت: در آن جلسه ضمن تاکید دوباره بر قانون، قیمت‌های جهانی را استخراج و اعلام کردیم و رفرنس‌ها را هم تحویل دادیم . با این حال، تصور می‌کنیم وزارت نفت بخواهد رقم 10 سنت را برای نرخ خوراک تعیین کند که البته به نظر ما این رقم هنوز هم زیاد است و برای ما مطلوب نیست. مهدوی‌ابهری ادامه داد: اگر به آنچه قانونگذار گفته؛ گردن نهیم و از طرفی جذب سرمایه‌گذار و رقابت در بازارهای بین المللی هم مهم باشد، دولت باید حداکثر به قیمت 8.5 سنتی خوراک رضایت دهد؛ البته ما نمی‌گوییم ارزان‌فروشی کنند بلکه اگر قیمت جهانی نفت بالا رفت، مجددا قیمت‌ها افزایش یابد، منتهی حتما آن را به فرمولی مشخص متصل کنند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی سپس با ذکر خاطره‌ای از حضور هیات‌های خارجی در ایران گفت: بنده از وزیر نفت شنیدم که می‌گفت، هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی به چابهار آمده بودند و پیشنهاد 10 سنتی ایران را برای نرخ خوراک نپذیرفتند. آنها حاضر به پرداخت رقمی بیش از 5سنت نبودند و نهایتا هم رها کردند و رفتند.

  • تصمیمات سنگ آهني در زمان مناسبی گرفته نشد

مشاور ارشد رئيس‌جمهوري درباره قيمت‌گذاري سنگ‌آهن اعلام کرد: معتقدم برای صنعت سنگ‌آهن در ایران یک حرکت خلاف حرکت جهانی رخ داده است. وقتی که قیمت جهانی سنگ‌آهن کاهش یافت عوارض خاصی را برای آن وضع کردند و این مسئله سبب شد تا قیمت آن در کشور بالا رود. فکر می‌کنم که این تصمیم در زمان مناسبی اتخاذ نشد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني بازار سرمايه، اکبر ترکان خواستار کاهش ریسک صنایع مهم ، مشروط به رعایت مجموع مصالح کشور و سایر صنایع شد و افزود: معتقدم برای صنعت سنگ‌آهن در ایران یک حرکت خلاف حرکت جهانی رخ داده است. وقتی که قیمت جهانی سنگ‌آهن کاهش یافت عوارض خاصی را برای آن وضع کردند و این مسئله سبب شد تا قیمت آن در کشور بالا رود. فکر می‌کنم که این تصمیم در زمان مناسبی اتخاذ نشد.

وی با تاکید بر اینکه موافق ورود دولت به فضای کسب و کار صنایع نیست، گفت: صنعت سنگ‌آهن در حوزه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما ما در دولت یک قاعده کلی داریم و آن این است که صنایع در فضای رقابتی و آزاد فعالیت کنند و صنعت سنگ‌آهن هم از این قاعده مستثنی نیست. وی افزود: تنها راهکار عدم ورود دولت به فضاهای کسب و کار است. درباره سنگ‌آهن هم تعیین عوارض یا قیمت‌گذاری در زمان مناسبی انجام نشد و در این خصوص باید با حساسیت بیشتری برخورد کرد. وی در عین حال شائبه حمایت دولت از یک صنعت خاص در ماجرای کاهش قیمت گندله سنگ‌آهنی‌ها را رد کرد و گفت: در برخی اوقات دولت برای تنظیم بازار به برخی حوزه‌ها ورود مي‌كند و این به معنای حمایت از یک صنعت یا جریان خاص نیست.

کد خبر 315536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha