عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا گفت: گواهی سپرده کالایی به دارندگان کالا این امکان را می‌دهد تا کالای خود را به سپرده و اوراق بهادار تبدیل کنند.

بورس

قاسم محسني به ايسنا گفت: معامله اين اوراق بهادار در واقع معامله همان كالاها محسوب مي‌شود با اين امكان كه نگهداري آن كالاها در انبارهاي مورد تأييد بورس كالا فراهم شده و شرايط راحت‌تري را براي توليدكنندگان رقم مي‌زند. وي با بيان اينكه امكان تأمين مالي و دريافت تسهيلات از نظام بانكي به پشتوانه گواهي سپرده كالايي نيز وجود دارد، گفت:

بورس كالاي ايران با راه‌اندازي ابزارهاي نوين معاملاتي كه مبتني بر كالا هستند، در جهت تأمين مالي توليدكنندگان حركت مي‌كند و اميدواريم كه ابزارهاي مشتقه‌اي كه هم‌اكنون روي بعضي كالاها وجود دارد گسترش بيشتري پيدا كند. رئيس كميته برنامه‌ريزي، سياستگذاري و ريسك سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: يكي از مزاياي ابزارهاي مشتقه مبتني بر كالا براي مصرف‌كننده و توليد‌كننده آن كالا، بهره‌مند شدن از مزيت پوشش نوسانات نرخ كالاست.

عضو هيأت‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بورس‌هاي كالايي با شفافيت معاملاتي، پوشش نوسان نرخ محصولات و كالاها و تأمين مالي نقش مهمي در اقتصاد كلان جامعه بازي مي‌كنند. محسني با اشاره به نقش بورس كالا در شفاف‌سازي‌ قيمت‌ها گفت: بورس كالا با كشف قيمت كالاهايي كه در زنجيره توليد استفاده مي‌شوند، اثر‌گذاري زيادي در اقتصاد كشور دارد و كشف قيمت اين كالاهاي اساسي در بورس، مشخص‌كننده قيمت بسياري از كالاهاي ديگر است. عضو هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در پايان اظهاركرد: اين اطلاعات شفاف بورس‌هاي كالايي است كه به سرمايه‌گذاران اين امكان را مي‌دهد روي كدام صنعت سرمايه‌گذاري كنند.

  • قبض انبار چيست؟

براساس مصوبه شوراي‌عالي بورس و اوراق بهادار گواهي سپرده كالايي يا قبض انبار اوراق بهاداري است كه مؤيد مالكيت دارنده آن بر مقدار معيني كالاست و پشتوانه آن قبض انبار استانداردي است كه توسط انبارهاي مورد تأييد بورس صادر مي‌شود.

در فرايند اجرايي سياست قيمت تضميني، پس از توديع محصول از سوي كشاورز يا مالك كالا به يكي از انبارهاي پذيرش‌شده از سوي بورس كالاي ايران، گواهي سپرده كالا(قبض انبار) از سوي انباردار، صادر شده و در اختيار كشاورز يا مالك كالا قرار مي‌گيرد. پس از صدور گواهي سپرده كالايي، كشاورز يا مالك كالا مي‌تواند با مراجعه به يكي از كارگزاران داراي مجوز معاملات در بورس كالاي ايران و ارائه گواهي سپرده كالايي، درخواست فروش محصول خود را در بورس كالاي ايران ارائه كند. همچنين امكان تأمين مالي و دريافت تسهيلات از نظام بانكي به پشتوانه گواهي كالايي صادرشده وجود دارد.

کد خبر 315537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha