همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که افراد دچار بیماری قلبی که بیش از حد می‌نشینند، حتی در صورتی که به طور مرتب ورزش کنند،‌ وضعیت سلامت بدتری نسبت به بیمارانی دارند که کمتر می‌نشینند.

sitting

به گزارش هلث دی نیوز پژوهش‌های پیشین ارتباط نشستن بیش از حد با افزایش حمله‌های قلبی را نشان داده بود، اما این پژوهشگران می‌گویند برای نخستین بار است که تأثیر نشستن بیش از حد را بر افرادی که از پیش بیماری قلبی دارند، بررسی می‌شود.

این بررسی شامل 278 بیمار قلبی شروع که با آنان آموزش داده شده بود تا میزان ورزش خود را افزایش دهند. این بیماران برای 9 روز پایشگرهایی را به تن داشتند که میزان فعالیتشان را ثبت می‌کرد. پژوهشگران همچنین شاخص‌های متعدد بهداشتی شامل شاخص توده بدنی (BMI) و آمادگی قلبی-ریوی ارزیابی کردند.

این بررسی نشان داد که این بیماران قلبی به‌طور میانگین 8 ساعت در روز را در حالت نشسته گذرانده بودند. مردان به‌طور میانگین یک ساعت بیشتر از زنان نشسته بودند، عمدتاً به این علت که زنان فعالیت‌های سبک بیشتری مانند کارهای خانه یا خریدهای روزانه انجام می‌دهند.

بر اساس این مطالعه که نتایج آن روز 26 نوامبر در «ژورنال اروپایی پیش‌گیری از بیماری‌های قلب و عروق» منتشر شده است، بیمارانی که زمان بیشتری را در حالت نشسته گذرانده بودند، شاخص توده بدنی بالاتری و از آمادگی قلبی-ریوی کمتری نیز داشتند.

استفان پرینس، فلوی پست‌دکتری در مرکز پیش‌گیری و توان‌بخشی در موسسه قلب دانشگاه اوتاوا در کانادا، نویسنده اصلی این بررسی گفت: «این رابطه‌ها حتی هنگامی که ما سن، جنس یا میزان‌های فعالیت‌های جسمی را کنترل کردیم، همچنان وجود داشتند. به‌عبارت‌دیگر، افرادی که مدت‌های طولانی‌تری را در حالت نشسته گذرانده بودند، بدون توجه به این‌که چقدر ورزش انجام داده‌اند وزن بیشتر و آمادگی قلبی- ریوی کمتری داشتند.»

او گفت: «زنان دچار بیماری شریان کورونری در مجموع زمان کمتری را به نشستن طولانی‌مدت گذرانده بودند، اما برای این‌که بفهمیم علت این موضوع چیست،‌ به پژوهش‌های بیشتری نیاز داریم. برخی از پژوهش‌های گذشته نشان داده‌اند مردان در حدود 60 سالگی نسبت به زنان بیشتر در حالت نشسته باقی می‌مانند و ممکن است بیشتر تلویزیون تماشا کنند.»

به گفته این پژوهشگران برخی از شیوه‌های ساده برای جلوگیری از نشستن بیش‌ازحد این است که هر سی دقیقه یک‌بار از جای خود بلند شوید و راه بروید. این پژوهشگران همچنین ایستادن در هنگام پخش تبلیغات تلویزیونی در فواصل برنامه‌ها یا انجام فعالیت‌های سبک هنگام تماشای تلویزیون را توصیه می‌کنند و دور شدن از میز کار به فواصل زمانی منظم را توصیه می‌کنند.

البته پرینس تأکید کرد که نشستن کمتر جایگزین ورزش نیست.

او گفت: «مهم است که دوره‌های طولانی نشستن را محدود کنیم و به‌علاوه ازلحاظ جسمی فعال باشیم. کاستن از زمان نشستن ممکن است زمینه دیگری باشد که برنامه‌های بازتوانی قلبی باید به همراه ورزش مورد توجه قرار دهند.»

کد خبر 315904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha