سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرگزاری کیودوی ژاپن روز دوشنبه گزارش داد، ۳۳ کشور از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی در مورد شکار و انجام تحقیقات بر روی وال (نهنگ)های اقیانوس توسط ژاپن اعنراض کردند.

شکار وال‌ها توسط ژاپن و اعتراض ۳۳ کشور

به گزارش ايرنا، استرالیا، زلاند نو، آمریکا و کشورهای اروپایی (دوشنبه) بطور مشترک به ژاپن برای از سرگیری شکار و تحقیقات بر روی وال‌های دریایی در اقیانوس منجمد جنوبی به ویژه در این فصل اعتراض کردند.

این اعتراض که به‌صورت مکتوب توسط "مارک سینکلر" سفیر زلاند نو در توکیو در اختیار دولت ژاپن قرار گرفت از سوی 33 کشور امضا شده است.

"جان کی" نخست وزیر زلاند نو دوشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید این خبر، مبنای تحقیقاتی بودن اقدامات ژاپن را کذب محض خواند و افزود: ژاپن با این اقدام فقط به قتل‌عام این حیوان می‌پردازد.

سال گذشته بود که دیوان عالی بین‌المللی (دادگاه لاهه) حکم داد که شکار نهنگ توسط ژاپن در خدمت پژوهش علمی نیست و باید پایان یابد.

دولت ژاپن تایید کرده که گوشت نهنگ در این کشور خواهان بسیاری دارد و گران است. سازمان‌های زیست محیطی بارها علیه ژاپن اعتراض کرده بودند.

ژاپن تاکنون به بهانه آزمایش‌های علمی به شکار نهنگ می‌پرداخت و برای شرکت‌های ماهی‌گیری مجوز شکار نهنگ صادر کرده بود.

بر اساس حکم دیوان عالی بین‌المللی، این مجوزها بازپس گرفته می‌شوند و ژاپن دیگر حق صدور مجوز در این زمینه را ندارد.

کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ در سال ۱۹۸۶ شکار این جانور آبزی را ممنوع کرد. تنها شرکت‌هایی مجاز به شکار نهنگ هستند که برای موسسه‌های پژوهشی صید می‌کنند.

به گفته "پیتر تومکا" قاضی ارشد دیوان بین‌المللی لاهه، شرکت‌های ژاپنی از این روزنه حقوقی برای شکار نهنگ در جنوب اقیانوس آرام سوء استفاده کرده‌اند.

حکم دادگاه وابسته به سازمان ملل قطعی و لازم‌الاجرا است و امکان دادخواهی در دادگاه تجدید نظر وجود ندارد.

استرالیا و زلاند نو از ژاپن به دیوان عالی بین‌المللی شکایت کرده بودند، زیرا این دو کشور معتقدند که ژاپن زیر لوای علم، از شکار نهنگ بهره اقتصادی می‌برد.

آنها معتقدند گوشتی که باید در اختیار پژوهشگران قرار گیرد، به اشکال گوناگون روانه بازار می‌شود، زیرا گوشت نهنگ محبوب مردم این کشور است.

قاضی تومکا گفت که دیوان بین‌المللی لاهه پس از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده است که شکارچیان دریایی ژاپن در ۹ سال گذشته نزدیک به ۳ هزار و ۶۰۰ نهنگ شکار کرده‌اند، در حالی که شمار اندکی از آنها برای پژوهش‌های علمی به کار رفته است.

دولت ژاپن اعلام کرد، حکم ۱۶ قاضی دادگاه بین‌المللی را اجرا و از این پس از شکار این پستانداران غول پیکر دریایی جلوگیری خواهد کرد.

دولت ژاپن بی‌پرده گفته است که گوشت نهنگ در میان ژاپنی‌ها بسیار محبوب است و به قیمت گزاف به فروش می‌رسد.

در سال‌های اخیر گروه‌های طرفدار محیط زیست بارها از طریق عملیات خطرناک مانع شکار نهنگ و دلفین توسط صیادان ژاپنی شده‌اند.

کد خبر 316489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha