یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ورود گیان آزولا به تالاب انزلی کم بود اینک خبر از حضور سنبل آبی، گیاه مخصوص آمازون در این تالاب است. گیاهی که به سرعت تالاب را محروم از اکسیژن کرده و ماهیان آن را خفه خواهد کرد.

سنبل آبی

ايرنا طي گزارشي نوست: پس از گیاه بیگانه آزولا که بدون ملاحظات زیست محیطی به عنوان کود شالیزارهای برنج، از کشور فیلیپین وارد ایران شد و بر تالاب انزلی چنبره زد، دسته گل جدیدی از آمازون در این دریای کوچک به آب داده شده است.
[دسته گل دیگری که درتالاب انزلی به آب داده شد]

سنبل آبی، تبهکار زیبایی است و علاوه بر اینکه جای گل‌های بومی تالاب انزلی نظیر لاله تالابی، نیلوفر آبی و سه کوله خیز را می‌گیرد، آبزیان را زیر چتر سبز زیبایش خفه و تالاب را خشک می‌کند.

رشد و گسترش و خطرسنبل آبی برای تالاب انزلی، قابل قیاس با آزولا نیست چرا که می‌تواند در طول یک هفته، جمعیت خود را دو برابر و در مدت کوتاهی ارتباط آبی دریا و تالاب را مسدود کند.

سنبل آبی که با برگ‌های پهن و قطورش آزادانه روی آب غوطه ور است، اجازه ورود نور به آب را نمی‌دهد و موجب بروز پدیده فتوسنتز و خفگی آبزیان می‌شود، تراکم این گیاه عبور قایق را غیرممکن و از طرف دیگر، مسیر آبراهه‌ها را مسدود می‌سازد.

اکنون این گیاه بخش‌هایی از تالاب انزلی بویژه در منطقه سیاه کیشم را فراگرفته و بنا به هشدار کارشناسان در صورتی که با آن به صورت جدی و صحیح برخورد نشود، در آینده نزدیک تالاب انزلی را خشک خواهد کرد.

کارشناس ارشد اداره کل محیط زیست گیلان با اشاره به خطر جدی این گیاه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است جلوی گسترش گونه‌های غیربومی در طبیعت را بگیرد.

سعید فرج پور گفت: قرار شده از محل طرح احیای تالاب، بودجه‌ای برای مهار این گیاه زیبا اما مخرب نیز در نظر گرفته شود و جهاد دانشگاهی و موسسه تحقیقات برنج مشغول تحقیق در مورد این گیاه هستند.

وی خاطرنشان کرد : آزولا تالاب و حتی شالیزارها را فرا گرفته، گامبوزیا به عنوان گونه مهاجم برای مبارزه با پشه آنوفل به راحتی فراگیر شده و برخی افراد حتی ماهی وحشی گوشت خواری نظیر پیرانا را پرورش داده‌اند که ورود آن به محیط‌های آبی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

فرج پور متذکر شد: سنبل آبی به سه روش کنترل شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی قابل کنترل است ولی با توجه به اثرات سوء زیست محیطی روش اول و هزینه بر بودن روش دوم، حذف فیزیکی این گیاه از بهترین راه حل‌های کوتاه مدت به حساب می آید که با انواع و اقسام تجهیزات آبی و خشکی قابل انجام است.

این کارشناس محیط زیست از مردم خواست از آوردن گیاهان و جانوران غیربومی و رها کردن آنها در طبیعت خودداری کنند چراکه حتی یک گیاه بسیار زیبا و به نظر بی‌آزار، می‌تواند تبدیل به یک خطر بزرگ شود.

سنبل آبی با برگ‌های به طول 20 سانتی متر و پهنای 15 سانتی متر، زیبایی فریبنده‌ای دارد. این گیاه در طول یک هفته به واسطه نور خورشید و آب، دو برابر رشد می‌کند. دریاچه ویکتوریا در کشورهای اوگاندا، تانزانیا و کنیا، نمونه‌ای از جاهایی است که توسط این گیاه به اکوسیستم طبیعی خسارت وارده شده است.

کد خبر 317946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha