پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

محمد کرباسی: این گزارش نگاهی دارد به چند نمونه از کشورهایی که در آنها اقلیت و گاه حتی اکثریت شیعه، هدف کشتار و محدودیت و اعمال خشونت هستند.

جهان -اسلام
  • عربستان؛ اقليت سركوب شده

شيعيان عربستان سال‌هاست كه سركوب مي‌شوند. در چند سال اخير اما اعتراض‌هاي آنها به گوش رسانه‌ها رسيده و آنها بارها خشونت‌ها و حملات عليه خود را فرياد زده‌اند. سازمان‌هاي حقوق بشر بارها نسبت به نقض حقوق شيعيان و ظلم به اقليت اين كشور اعتراض كرده و نسبت به اين مسئله هشدار داده‌اند. «واعظان نفرت» در عربستان منشا و منبع بسياري از حملات عليه شيعيان در اين كشور و منطقه هستند.‌

شيعه‌‌كشي در عربستان توسط دولت عربستان سال‌هاست كه به وسيله كتاب‌هاي درسي در مدرسه‌ها تبليغ مي‌شود و جوانان اين كشور به‌صورت سيستماتيك با ديدگاه‌هاي نفرت‌بار آموزش داده مي‌شوند. از سال2011 اعتراض‌ها در شرق عربستان كه شيعيان بيشتر در اين منطقه ساكن هستند شدت گرفته است. شيخ نمر باقرالنمر، مجتهد شيعه و رهبر اعتراض‌ها اما از سوي مقام‌هاي عربستان در سال2012 بازداشت و به‌دليل اقدام عليه امنيت ملي و محاربه، به «اعدام با شمشير و به صليب كشيده شدن در انظار عمومي» محكوم شد. شيعيان عربستان بيش از 2ميليون نفر از جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند. آنها اما سال‌هاست كه با تبعيض دولت اين كشورزير فشار زندگي مي‌كنند وهر چند در مناطق نفت‌خيز عربستان ساكن هستند بدترين شرايط اقتصادي را دارند. هيچ‌كدام از شيعيان نمي‌توانند به‌خاطر مذهب‌شان به پست‌هاي مهم دولتي يا نظامي برسند.

داعش همين خط مفتي‌هاي عربستان را در كشتار شيعيان مي‌رود. سعد بن عتيق العتيق يكي از مفتي‌هاي نزديك به دولت عربستان نمونه‌اي از كساني است كه چندي پيش در تلويزيون دولتي عربستان شيعيان را كساني دانست كه باعث آلوده شدن زمين شده‌اند.

  • نيجريه؛ قتل‌عام در سكوت خبري

شيعيان نيجريه پرجمعيت‌ترين گروه شيعي در آفريقا به‌حساب مي‌آيند. حالا اما كسي نمي‌داند ابراهيم زكزاكي، رهبر شيعيان نيجريه كه تصاوير خونين او در رسانه‌ها منتشر شد پس از بازداشت شدن در كجا به‌سر مي‌برد. با روشن شدن ابعاد كشتار شيعيان، ديگر رسانه‌هاي جهان حتي نيويورك‌تايمز هم از اين حمله به‌عنوان قتل‌عام شيعيان يادمي‌كنند. ابراهيم زكزاكي به‌خاطر شيعه بودن حالا همه خانواده‌اش را از دست داده است. همسر و يك پسرش در همين حمله به شهادت رسيدند و 3فرزند ديگر او هم در راهپيمايي روز قدس توسط نظاميان نيجريه شهيد شدند.

مسئله اما فقط به حملات ارتش نيجريه ختم نمي‌شود، شيعيان هر روز هدف حملات گروه افراطي بوكوحرام در اين كشور هستند. مشهور است كه ابراهيم زكزاكي طرفداراني دارد كه هيچ وقت دست به اسلحه نبرده‌اند و به همين‌خاطر از آنها به‌عنوان ارتش‌بي‌سلاح يادمي‌شود. شيعيان حامي زكزاكي با دست خالي سعي كردند مانع از حمله ارتش نيجريه شوند اما با گلوله‌هاي داغ و تسليحات سنگين روبه‌رو شدند. مسئله اين است كه طي حدود 30سال گذشته تعداد شيعيان در نيجريه چندين برابر شده است.

  • پاكستان؛ شيعيان هدف هميشگي

حمله چندين روز قبل به شيعيان در پاراچنار آخرين نمونه از كشتار آنها در پاكستان است. لشكر جهنگوي، گروه افراطي كه قتل‌عام شيعيان را در دستور كار هميشگي خود دارد مسئوليت اين حمله را كه كشته شدن حداقل 25نفر را به‌دنبال داشت برعهده گرفت. براساس آمارهاي منتشر شده شيعيان 15تا 20درصد جمعيت 176ميليون نفري پاكستان را تشكيل مي‌دهند كه كشتار آنها سابقه طولاني دارد. در سال ۱۹۸۸ در دوران محمد ضياءالحق رئيس‌جمهور پاكستان يكي از بزرگ‌ترين قتل‌عام‌هاي شيعيان در اين كشور صورت گرفت. بيش از ۸۰ هزار سني افراطي به روستاهاي شيعه‌نشين حمله كرده و آنها را ويران كرده و شيعيان را قتل‌عام كردند.

به همين‌خاطر مراسم مذهبي شيعيان به‌ويژه در عاشورا هميشه با حملات انتحاري ازجمله در پاراچنار، كشمير و كويته روبه‌رو بوده است. نهادهاي حقوق بشر پاكستان را متهم به بي‌تفاوتي و مماشات در اين رابطه كرده‌اند. ديده‌بان حقوق بشر هم خواستار اقدام دولت پاكستان براي برخورد با كشتار شيعيان توسط گروه‌هاي وهابي شده است. عمده رهبران سازمان‌هاي تروريستي ضد‌شيعه ازجمله «سپاه صحابه»، «لشكر جهنگوي»، «مقامات طالبان» و «لشكر طيبه» از شاگردان مدارس ديوبندي هستند كه ريشه‌هاي ضد‌شيعه قوي داشته است.

  • افغانستان؛ اعتراض به كشتار هزاره‌ها

همين‌ماه قبل بود كه چندين روز افغانستان شاهد تظاهرات در اعتراض به كشتار راحت شيعيان بود. جرقه اين اعتراض‌ها كه به مقابل كاخ رياست‌جمهوري افغانستان كشيده شد با سر بريدن 7شيعه هزاره در اين كشور زده شد. گفته مي‌شود نيروهاي وابسته به داعش اين افراد را به گروگان گرفتند و مردم اجساد سر بريده آنها را پيدا كردند. ۹۹درصد مردم افغانستان مسلمان هستند كه حدود70 تا 75درصد‌ سني حنفي و 30 تا 35درصد شيعه‌ هستند. هزاره‌ها اما همواره با حملات گروه‌هاي افراطي مختلف روبه‌رو بوده‌اند. حالا اما نوبت به داعش براي كشتار شيعيان افغانستان رسيده است. نيروهاي گروه تروريستي داعش حالا شيعيان را يكي از اهداف اصلي خود در افغانستان قرار داده‌اند. شيعيان معترض هستند كه دولت افغانستان اقدام‌هاي لازم را براي حفاظت آنها انجام نمي‌دهد.

  • بحرين؛ شيعياني كه نمي‌ميرند

چقدر خون بايد ريخته شود تا انقلابي سركوب شود و معترضان كشوري از پا بيفتند؟ چند نفر بايد شكنجه، بازداشت و كشته شوند تا اعتراض‌هاي مردمي خاموش شود؟ جواب اين سؤال‌ها حداقل براي مقام‌هاي رژيم آل‌خليفه و درباره شيعيان كه اكثريت جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند مشخص نيست؛ تهديد، بازداشت، شكنجه، تبعيد، زندان و كشتار هيچ‌كدام نتوانسته است از شدت اعتراض‌هاي شيعيان در اين كشور كوچك حاشيه خليج‌فارس كم كند.۷۰ درصد جمعيت بحرين را شيعيان تشكيل مي‌دهند اما مدت‌هاست كه با برخورد تبعيض‌آميز خاندان سني مذهب آل‌خليفه مواجه بوده‌اند. مردمي كه اكثريت جمعيت اين كشور را دراختيار دارند مي‌گويند سال‌هاست كه با آنها مانند «شهروند درجه 2» برخورد مي‌شود.

اين برخورد تبعيض‌آميز باعث شده تا بسياري آن را آپارتايد در اين كشور بخوانند. رژيم آل‌خليفه به شيعيان اجازه نمي‌دهد تا به پست‌هاي كليدي دست پيدا كنند يا عضو نيروهاي پليس و ارتش شوند. براساس گزارش مركز حقوق بشر بحرين با وجود جمعيت ۷۰درصدي شيعيان، آنها تنها ۱۸درصد مشاغل دولتي را دراختيار دارند.

  • عراق؛ شيعيان هدف اصلي داعش

مشهور است كه داعش هر وقت در عراق و سوريه با شكست مواجه مي‌شود انتقامش را از غيرنظاميان شيعه مي‌گيرد. شيعيان عراق با جمعيتي بالغ بر 65درصد، بزرگ‌ترين مذهب اين كشور را تشكيل مي‌دهند. عراق داراي شهرهاي مقدس شيعيان جهان نظير نجف و كربلا ست كه زيارتگاه ميليون‌ها نفر از مسلمانان شيعه است. در همه سال‌هاي گذشته اما شيعيان هدف اصلي گروه‌هاي تروريستي عراق بوده‌اند و حالا مهم‌ترين هدف داعش در اين كشور به‌حساب مي‌آيند. برخي گروه‌هاي حقوق بشر هشدار داده‌اند كه داعش شيعيان را در عراق به وسيله انفجارهاي مختلف با قصد نسل‌كشي هدف قرار مي‌دهد. مراسم مذهبي محرم شيعيان در سال‌هاي اخير تنها با كمك ايران توانسته طعم امنيت را بچشد.

  • يمن؛ شيعيان زير بمب‌هاي عربستان

عربستان يكي از بزرگ‌ترين خريداران تسليحات و بمب‌هاي پيشرفته جهان است. مصرف اصلي اين بمب‌ها در سال‌هاي اخير حملات هوايي عليه شيعيان در يمن بوده است كه كشته شدن هزاران نفر از غيرنظاميان را به‌دنبال داشته است. علاوه بر اين ميليون‌ها نفر از شيعيان اين كشور با حملات عربستان آواره شده و تحت محاصره همه‌جانبه اين كشور دسترسي به مايحتاج اوليه ازجمله آب آشاميدني ندارند.

براساس آمارها 55درصد جمعيت يمن را شيعيان تشكيل مي‌دهند كه همواره زير سركوب زندگي كرده‌اند. پيش از آغاز ناآرامي‌هاي اخير، ارتش يمن بارها مناطق شيعه‌نشين را هدف بمباران قرار داده بود و علي عبدالله صالح، ديكتاتور يمن در سال2004 هم براي سركوب شيعيان از ارتش سعودي كمك گرفت.

کد خبر 318365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha