همشهری آنلاین: استاد دانشگاه‌های استان زنجان و دانش آموخته فسیل شناسی از دانشگاه هلسینکی فنلاند گفت: بقایای ماموت یافت شده در منطقه بیله سوار مغان جزو نادرترین فسیل‌ها در جهان به شمار می‌رود.

فسیل ماموت

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان اردبیل، دکتر مجید میرزایی افزود: قدمت زیست این جانور باستانی گیاه خوار به دوران کواترنری و هولوسن برمی‌گردد که مناسب با شرایط اقلیمی آن دوره در این منطقه می‌زیسته‌اند.

وی بیان کرد: این گونه تحقیقات نیازمند تجمیع یافته‌های متنوعی است که در کنار آن باید از اظهار نظرهای دقیق و تخصصی استادان و محققان زیست شناسی، زمین شناسی، باستان شناسی و گیاه شناسی استفاده کرد.

این محقق فسیل شناس گفت: با توجه به رسوبات مشاهده شده در دشت مغان پیش از این آثار و بقایای باقی مانده از یک جانور باستانی مربوط به دوره چهارم زمین شناسی به طور کامل مشخص بوده و به راحتی می‌توان از این آثار و بقایای باقی مانده برای تحقیقات و بررسی‌های دقیق‌تر استفاده کرد.

میرزایی با اشاره به مشاهده آثاری از فسیل فیل در منطقه مغان حدود یک دهه پیش، بیان کرد: بقایای باقی مانده از سنگ واره یافت شده در اکتشاف اخیر به دلیل قابل مشاهده بودن بسیاری از زوایای آن بسیار متفاوت از آثار فیل کشف شده در یک دهه گذشته است.

وی با بیان اینکه بقایای عاج ماموت یافت شده و رسوبات موجود در کنار آن نشان می‌دهد که فاصله زمانی بین دو میلیون تا 300 سال می‌تواند در ارزیابی‌های بعدی به اثبات برسد، یادآور شد: درمورد بیان زمان دقیق آثار کشف شده می‌توان گفت این آثار متعلق به اواخر دوره یخچال هستند.

استاد دانشگاه‌های استان زنجان گفت: تلاش ما بر این است تا آثار کشف شده در این منطقه را با کمک متخصصان مربوطه، بیش از این مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم تا به نتایج تحقیقاتی دقیق‌تر و مطلوب‌تری از بررسی‌های باستان شناسی و دیرین جانورشناسی برسیم.

وی گفت: با توجه به جمع آوری نمونه‌هایی از سنگ واره این جانور باستانی برای تحقیق و شناسایی دقیق‌تر، در بررسی‌های اولیه مشخص شد که فسیل‌ها مربوط به یک نوع فیل بزرگ بدون پشم (ماموت) مختص نواحی جنوبی و گرمسیر است.

وی ادامه داد: احتمال می‌رود این فیل‌ها در مناطقی از کشورهای ایران و ترکیه می‌زیسته‌اند و با ماموت‌های شمالی و پشم‌دار مختص نواحی سردسیر سیبری متفاوت هستند.

بقایای ماموت عظیم الجثه چهارشنبه گذشته در منطقه 'پولادلو قویوسی' بیله سوار مغان در شمال استان اردبیل کشف شد.

کد خبر 318721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha